Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Στις παρατηρήσεις της επί του σχετικού νομοσχεδίου, η ΟΚΕ επισημαίνει επίσης ότι θα πρέπει να αναληφθεί από την Πολιτεία πρωτοβουλία για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού στην ανάγκη σφαιρικής προσέγγισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Διότι, όπως τονίζει, μέχρι σήμερα αντιμετωπίζονταν αποσπασματικά και σε τοπικό επίπεδο με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται πολιτική και κοινωνική αδυναμία εξεύρεσης συναινετικών λύσεων στα θέματα αυτά και να οδηγεί την επίλυση των προβλημάτων στα δικαστήρια, με ότι αυτό συνεπάγεται σε γραφειοκρατία και καθυστερήσεις.
Για τον λόγο αυτόν προτείνει την έναρξη ενός διαλόγου μεταξύ όλων των κοινωνικών εταίρων και των εμπλεκομένων φορέων πριν την εφαρμογή του νομοσχεδίου προκειμένου να εξασφαλισθεί η κοινωνική συναίνεση για την προώθηση των ΑΠΕ.
Σημειώνει επίσης ότι το σ/ν δεν αρκεί και δεν μπορεί από μόνο του να αντιμετωπίσει κοινωνικές αντιδράσεις γύρω από τέτοιου είδους επενδυτικά σχέδια, θεσμικά προβλήματα που αφορούν στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και το χωροταξικό σχεδιασμό, καθώς παρεμβαίνει ουσιαστικά σε μικρότερης σημασίας δυσκολίες διοικητικού ή διαδικαστικού χαρακτήρα.
Τονίζει, εξάλλου, ότι απαιτείται επιπλέον η δραστηριοποίηση και άλλων φορέων πέραν του υπουργείου Ανάπτυξης
Συγκεκριμένα, τα προβλήματα που συνδέονται με την περιβαλλοντική αδειοδότηση εμπίπτουν, αφενός, στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ (ή των αντίστοιχων περιφερειακών υπηρεσιών), ενώ προκύπτουν, αφετέρου, και θέματα που αφορούν στην Αρχαιολογική Υπηρεσία και στη Δασική Υπηρεσία που ανήκουν στην αρμοδιότητα των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Πολιτισμού.
Η προώθηση του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης θα συνέβαλε στη μερική αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών, με τον καθορισμό λ.χ. περισσότερο συγκεκριμένων κριτηρίων για τη σχέση ΑΠΕ-δασών ή ΑΠΕ-αρχαιολογικών χώρων, ο οποίος, όπως προαναφέρθηκε προϋποθέτει τη συμφωνία των αντίστοιχων υπηρεσιών και, συνεπώς, σχετικές διαβουλεύσεις.
Από την άλλη πλευρά, τα προβλήματα που συνδέονται με το χωροταξικό σχεδιασμό προϋποθέτουν, σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από το προηγούμενο σημείο, την ολοκλήρωση και θεσμοθέτηση ενός λειτουργικού Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ (ή εναλλακτικά την αναμόρφωση της πλειονότητας των υφιστάμενων 12 Περιφερειακών Πλαισίων).
Αρμόδιο βεβαίως Υπουργείο είναι εν προκειμένω το ΥΠΕΧΩΔΕ, αν και για να υπάρξουν αποτελέσματα απαιτείται η συνεργασία και άλλων φορέων.
Το Ειδικό Πλαίσιο θα πρέπει να ρυθμίζει επαρκώς το ζήτημα της χωροθέτησης των ΑΠΕ, όχι κατ ανάγκην με τον καθορισμό κανονιστικών χρήσεων γης (ο οποίος είναι ιδιαίτερα δύσκολος για τη χώρα μας) αλλά ενδεχομένως με τον καθορισμό στρατηγικής και κριτηρίων για θέματα όπως οι περιοχές προτεραιότητας για ΑΠΕ, η σχέση ΑΠΕ-τοπίου, η σχέση ΑΠΕ και περιοχών προστασίας της φύσης (ιδίως περιοχών του δικτύου Natura 2000 και περιοχών SPA), και η σχέση ΑΠΕ και άλλων παραγωγικών τομέων όπως ιδίως οι τουριστικές.
Τέλος, χρήσιμο θα ήταν, σύμφωνα με την ΟΚΕ, να προβλεφθεί ρητά στο σχέδιο νόμου η γενική αρχή ότι η προώθηση της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ αποτελεί υψηλή προτεραιότητα για τη χώρα, αντίστοιχα ενδεχομένως προς την ανάλογη διατύπωση του προοιμίου της Οδηγίας 2001/77/ΕΚ, κατά την οποία, «Η Κοινότητα αναγνωρίζει την ανάγκη της προαγωγής των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ως μέτρου προτεραιότητας, δεδομένου ότι η εκμετάλλευσή τους συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη».