Και θα παρέμεναν πταίσμα εάν ο κ. Χατζηδάκης προφανώς έχοντας πάρει φόρα από την εθνική συνεισφορά του στο θέμα της Ολυμπιακής ως ευρωβουλευτής, με την ορμή και την απερισκεψία της νεότητας δεν εγκαλούσε δημοσίως τον κ. Παπανδρέου να ανακαλέσει τα όσα είπε στην Αλεξανδρούπολη για τον αγωγό Μπούργκας- Αλεξανδρούπολη.
Τι είπε ο κ. Παπανδρέου; Πως ενδεχομένως να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία γιατί έχει σημεία που φαίνεται να εξυπηρετούν περισσότερο την άλλη πλευρά παρά την ελληνική. Τι απαντούν οι Ρώσοι με τον Αντρέι Νεστερένκο; ότι η προώθηση του σχεδίου συνεχίζεται χωρίς αλλαγές ή διορθώσεις.
Ωστόσο ο κ. Χατζηδάκης, όντας Υπουργός Μεταφορών πριν γίνει Ανάπτυξης, δεν πρόσεχε τι ακριβώς συνέβαινε και ( συμβαίνει ακόμη με τον αγωγό), και πριν σπεύσει να υπονοήσει πως ο κ. Παπανδρέου φέρεται αντεθνικά, καλό θα ήταν να συζητούσε το θέμα με τον κ. Σιούφα ή τον κ. Φώλια που έλειωσαν τα παπούτσια τους να πηγαινοέρχονται Αθήνα-Μόσχα- Σόφια.
Ας μάθει λοιπόν ο κ. Χατζηδάκης πως οι Ρώσοι ποτέ δεν είδαν με καλό μάτι αυτόν τον αγωγό. Από την αρχή η εμπλεκόμενη τότε Lukoil φώναζε προς πάσα κατεύθυνση πως ο αγωγός ήταν αντιοικονομικός γιατί ήταν περιορισμένης μεταφορικής ικανότηταςπου δεν δικαιολογούσε το κόστος κατασκευής. Φώναζε κυρίως για το ακριβό κόστος γης στην Βουλγαρία
Ένα άλλο θέμα για το οποίο φώναζε η Lukoil, ήταν η τροφοδοσία των ποσοτήτων πετρελαίου που θα διακινούνταν, κάνοντας τον αγωγό βιώσιμο. Για να δώσουν πετρέλαιο οι Ρώσοι, απαίτησαν μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής. Οι Βούλγαροι αντιστάθηκαν για μήνες.
Μετά λύθηκε το θέμα, αφού τη Lukoil, αντικατέστησε η Transneft, υπογράφτηκαν τα μνημόνια και όλα πήγαιναν καλά.
Οι Βούλγαροι όμως πάλι δεν ήταν ευχαριστημένοι και πούλησαν τη συμμετοχή τους στο Καζακστάν.
Και πολύ πρόσφατα η νέα βουλγαρική Κυβέρνηση άφησε να εννοηθεί πως ο αγωγός ήταν πολύ κακό για το τίποτα αφού θα κατασκευάζονταν στο Μπουργκάς που έχει τουριστική ανάπτυξη, και όπου οι κάτοικοι έχουν εξεγερθεί. Σκέφτηκαν πολύ σωστά πως δεν υποθήκευαν την μακροχρόνια τουριστική ανάπτυξη τους για κάποιες δεκάδες εκατομμύρια δολάρια που θα εισέπρατταν ως τέλη διέλευσης.
Στην συνέχεια προσπάθησαν να απαλύνουν τις εντυπώσεις λέγοντας πως θα γίνει τελικά ο αγωγός αλλά το κακό είχε γίνει. Στάμκο ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας και Πούτιν είχαν ήδη σπεύσει εν μία νυχτί στην Αγκυρα και είχαν υπογράψει μνημόνιο για κατασκευή αγωγού από την Σαμσούντα ως το Σεϋχάν.
Έχω δε την εντύπωση πως η ελληνική πλευρά, συμπεριλαμβανομένου και του κ. Χατζηδάκη, τα μάθαινε αυτά εκ των υστέρων. Η διαδικασία ήταν απλή. Ο έλληνας ακόλουθος τύπου , αποδελτίωνε τις βουλγαρικές εφημερίδες, τις έστελνε στο υπουργείο τύπου, και από εκεί κατά το μεσημεράκι η το απογευματάκι πηγαίνανε στα εμπλεκόμενα υπουργεία και εάν ήταν γρήγοροι και αποτελεσματικοί εκεί, μπορεί και να το μάθαινε ο υπουργός την ίδια μέρα, αλλιώς την επόμενη ή τη μεθεπόμενη σαν το τηλεγράφημα από την Ουρουγουάηγια την Siemens και τον Καράβελα.
Οπότε δεν αντιλαμβάνομαι γιατί ο κ. Παπανδρέου πρέπει να ανακαλέσει. Αντίθετα έθεσε στη σωστή του διάσταση ένα θέμα που είναι μισοπεθαμένο, μπας και μπορέσει να εξασφαλίσει κάτι παραπάνω μπαίνοντας σφήνα στην Βουλγαρορωσική αντιδικία
Όσο για τον κ. Χατζηδάκη ας αφήσει την γεωστρατηγική διπλωματία σε άλλους πιο έμπειρους, γιατί όπως λέει ο σοφός λαός «Αλλα τα μάτια του λαγού και άλλα της κουκουβάγιας»
Τάκης Λαϊνάς
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr