Αν και αρχικά ο σχεδιασμός της πολιτείας (ΔΕΣΜΗΕ) για τις επενδύσεις που πρόκειται να γίνουν σε δίκτυα μέχρι το 2012, είχε συμπεριλάβει σε αυτές, και τις υποβρύχιες ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Χίου, της Μυτιλήνης, των Δωδεκανήσων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, εν τέλει παραπέμφθηκαν στις καλένδες, προφανώς γιατί θεωρήθηκε ότι λείπουν τα απαραίτητα κονδύλια.
Τρία μεγάλα σχέδια για αιολικά, ύψους 2 δισ. ευρώ
Την ίδια στιγμή, σχέδια μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων που θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα της διασύνδεσης πολλών νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα και παράλληλα θα επέτρεπαν την αξιοποίηση του αιολικού τους δυναμικού, καθυστερούν να εξεταστούν λόγω φόρτου εργασίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Τουλάχιστον τρεις μεγάλες - σύνθετες επενδύσεις, μια στο Βόρειο Αιγαίο (της εταιρείας Χ. Ρόκκας-Iberdrola), καθώς επίσης άλλες δύο ξένες επενδύσεις, στην Κύθνο και στην Κω (γαλλικός όμιλος EdF), που εκτός από εγκατάσταση ανεμμογενητριών προβλέπουν και τη διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα, περιμένουν στην ουρά να εξεταστούν μαζί με εκατοντάδες άλλες απλές αιτήσεις για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, στα γραφεία της ΡΑΕ. Πρόκειται για επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ.
Επιστολή της ΡΑΕ στο ΥΠΑΝ
Είναι τόσο μεγάλες οι καθυστερήσεις, ώστε, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας χρειάστηκε να ενημερώσει πριν από ένα περίπου μήνα το υπ. Ανάπτυξης. Στην πρότασή της ζητάει «όταν πρόκειται για τέτοια μεγάλα σχέδια έργων ΑΠΕ που αφορούν σε μη διασυνδεδεμένα νησιά και που προβλέπουν ταυτόχρονα συνένωσή τους με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, να εξετάζονται κατά προτεραιότητα, και όχι μαζί με το «συρφετό» των εκατοντάδων άλλων αιτήσεων, όπως συμβαίνει ως σήμερα».
Με ρυθμό χελώνας
Σε κάθε περίπτωση, η μόνη από τις υποβρύχιες διασυνδέσεις που κάπως προχωρά είναι αυτή των Κυκλάδων, η μελέτη για την οποία έχει πάρει έγκριση περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΧΩΔΕ, γι' αυτό και η ΔΕΗ ετοιμάζει τα τεύχη προκηρύξεων του διαγωνισμού. Όλες οι υπόλοιπες, της Χίου, της Λέσβου, της Λήμνου και των Δωδεκανήσων με την Εύβοια (Λάρυμνα ή Αλιβέρι), της Κρήτης με την Πελοπόννησο, αν και αρχικά είχαν συμπεριληφθεί στο Σχέδιο Μελέτης και Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (2008-2012) του ΔΕΣΜΗΕ, τελικώς αφαιρέθηκαν από αυτό.
Πιθανόν επειδή το κόστος τους κρίθηκε υψηλό (πάνω από 2 δισ. ευρώ), οι αρμόδιοι θεώρησαν ότι τα υπάρχοντα κεφάλαια δεν επαρκούν για τα έργα, που παραπέμφθηκαν για κάποια απροσδιόριστη στιγμή στο μέλλον. Το κόστος αυτό ωστόσο δεν είναι και τόσο απαγορευτικό, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι κάθε χρόνο το σύνολο των καταναλωτών της ΔΕΗ «επιδοτούν» τα χαμηλά τιμολόγια των νησιωτών με ένα ετήσιο ποσό της τάξης των 500 εκατ. ευρώ περίπου.
Ο Ενεργειακός
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr