Στρατηγικός στόχος του Πούτιν, μετά τη συγκέντρωση των τεράστιων εταιρειών ενέργειας της χώρας υπό κρατικό έλεγχο, είναι να δημιουργήσει έναν κοινό φορέα όλων των εταιρειών τη Ρωσίας που ασχολούνται με την αεροναυπηγική και την αεροπορική τεχνολογία και να ανταγωνιστεί «στα ίσα» την EADS και την Boeing. Δεν αποκλείεται πάντως τελικός σκοπός του ρώσου προέδρου να είναι η τελική συμμετοχή της Tupolev και της MIG στην EADS. Σχετικές συζητήσεις έλαβαν χώρα και στην τριμερή συνάντηση Πούτιν-Σιράκ-Μέρκελ στο Παρίσι μέσα στο Σαββατοκύριακο.
Σύμφωνα με αναλυτές, «ο Πούτιν θέλει να εκκινήσει μια μακρά διαδικασία διαπραγματεύσεων με τελικό του στόχο η Ρωσία να γίνει πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Κοινοπραξίας» και προσθέτουν ότι «υπότις παρούσες συνθήκες είναι δύσκολο για τη Ρωσική βιομηχανία να επιβιώσει και να ανταγωνιστεί μόνη της υπό την παρούσα μορφή».
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στρατηγικός σχεδιασμός της Ρωσίας είναι να επαναφέρει την αεροναυπηγική και αεροπορική βιομηχανία της Ρωσίας στα επίπεδα του Ψυχρού Πολέμου, με απώτερο στόχο την αύξηση της βιομηχανικής ισχύος της χώρας, χρησιμοποιώντας τη συμμετοχή του στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό κατασκευαστή αεροναυπηγικής τεχνολογίας για να επιτύχει το στόχο του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ρωσία απέκτησε τον έλεγχο του 5% της EADS μέσω της κρατικής τράπεζας Vneshtorgbank, με σκοπό, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο σύμβουλος του ρώσου προέδρου Σεργκέι Πρικχόντκο, την απόκτηση ενός μεριδίου που θα μπορούσε να μπλοκάρει αποφάσεις της εταιρείας. Σύμφωνα με τους ρωσικούς νόμους, μέτοχος με ποσοστό μεγαλύτερο του 25% μπορεί να μπλοκάρει τις αποφάσεις του Διοκητικού Συμβουλίου μιας εταιρείας.
Πάντως οι αντιπρόεδροι της EADS, Manfred Bischoff και Arnaud Lagardere δήλωσαν ότι η εταιρική δομή της εταιρείας δεν επιτρέπει την απόκτηση θέσεων στο Δ.Σ. σε νέους μετόχους. Σημειώνεται ότι στο Δ.Σ. της εταιρείας συμμετέχουν με 30% η DaimlerChrysler, το γαλλικό κράτος με 15% και η γαλλική εταιρείας Μέσων Lagardere SCA με 7.5%. «Η αλλαγή του καθεστώτος της εταιρικής διακυβέρνησης της εταιρείας δεν θα είναι σε όφελος των μετόχων» συμπληρώνουν οι δύο αντιπρόεδροι σε κοινή τους ανακοίνωση.
Ακόμη σημαντικότερο ίσως είναι το γεγονός ότι πιθανή ρωσική συμμετοχή στην εταιρεία θα δώσει στους ρώσους πρόσβαση στην τεχνογνωσία των δυτικών ηλεκτρικών συστημάτων, παράμετρος που είναι απαραίτητη για την εξέλιξη των ρωσικών εταιρειών σε έναν παγκόσμιο ανταγωνιστή. Ήδη η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος πάροχος τιτανίου στην Airbus και την Boeing και μια πιθανή πιο στενή συνεργασία, όσο επωφελής μπορεί να είναι για τη Ρωσία, μπορεί να απειλήσει την ικανότητα της EADS να ανταγωνιστεί στις ΗΠΑ.
Πάντως οποιαδήποτε ενέργεια της Ρωσία πρέπει να γίνει αντιληπτή στα πλαίσια μιας ευρύτερης στρατηγικής για την ενίσχυση της γεωπολιτικής ισχύος της χώρας, επισημαίνουν αναλυτές που τονίζουν ότι στην παρούσα φάση «στρατηγική συμφέρον της Ρωσίας είναι να έχει μια ισορροπημένη προσέγγιση μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ». Στα πλαίσια αυτά εντάσσεται και η στρατηγικής των ρωσικών αεροναυπηγικών και αεροπορικών εταιρειών για συνεργασία και με τις δύο πλευρές. Πηγές της αγοράς δηλώνουν μάλιστα ότι η Aeroflot αναμένεται να μοιράσει τις παραγγελίες της για 44 νέα αεροσκάφη ανάμεσα στη Boeing και την Airbus, σαφής ένδειξη της πολιτικής ίσων αποστάσεων που είναι διατεθειμμένη να κρατήσει η Μόσχα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr