Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού «κοιτάει» ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», με στόχο την ενίσχυση του στίγματός τους στη διεθνή αεροπορική αγορά, όπως αναφέρθηκε στο 28ο ετήσιο North America/Central Europe Airport Issues Conference (IAAE) που πραγματοποιήθηκε φέτος στην Αθήνα. Συγκεκριμένα, με «πάτημα» τη γεωστρατηγική σχέση Ελλάδος - ΗΠΑ, αλλά και την ισχυρή ζήτηση, στοχεύει στην «πύκνωση» δρομολογίων από την άλλη πλευρά του ωκεανού με ενίσχυση αφίξεων από την αμερικανική και την καναδική αγορά. Πρώτος στόχος, εν τω μεταξύ φαίνεται αν είναι η απευθείας σύνδεση της Ελλάδας με τη Δυτική Ακτή και το Μαϊάμι.Η ισχυρή ζήτηση για αεροπορικό ταξίδι καθώς και οι σημαντικοί αριθμοί μετεπιβιβαζόμενων επιβατών από τη Δυτική Ακτή και το Μαϊάμι, καθιστούν τους συγκεκριμένους προορισμούς των ΗΠΑ προτεραιότητα για απευθείας συνδέσεις στο μέλλον, σύμφωνα με το ΔΑΑ.
Ενδεικτικά, μάλιστα, της δυναμικής που καταγράφουν οι «αεροπορικές γέφυρες» με τις ΗΠΑ, αλλά και τον Καναδά είναι τα σχετικά στοιχεία των αφιξοαναχωρήσεων στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας από τα αεροδρόμια της «άλλης πλευράς». Έτσι, το 14,8% των διακινούμενων επιβατών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» προέρχεται από τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Στο φόντο αυτό το ρόλο της αμερικανικής και της καναδικής αγοράς στην ανάπτυξη του ΔΑΑ στάθηκε, στο πλαίσιο του 28ου ετήσιου North America/Central Europe Airport Issues Conference (IAAE), ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», Γιάννης Παράσχης, ο οποίος εκτίμησε ότι φέτος η επιβατική κίνηση στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας θα υπερβεί τα 31,5 εκατ., αριθμός που παραπέμπει σε σημαντική ανάπτυξη σε σχέση με το 2019.
Η αμερικανική αγορά
Μάλιστα, το 2023 καταγράφηκε αύξηση 10% σε σχέση με το 2019 και φέτος σημειώνεται περαιτέρω άνοδος γύρω στο 15%. Η Αθήνα είναι μια πόλη που ανθεί, «Η Ελλάδα ανέκαμψε πολύ γρήγορα από την πανδημία του κορονοϊού και το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει καταφέρει να καταγράψει άνοδο σε επίπεδο επιβατικής κίνησης της τάξης του 25% σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα», τόνισε ο Γ. Παράσχης και σημείωσε ότι η αμερικανική αναδεικνύεται σε μία από τις πιο ισχυρά ακμάζουσες αγορές για τον ΔΑΑ, με πάνω από 1 εκατ. ταξιδιώτες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού να διακινούνται στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.
Μάλιστα, όπως επεσήμανε, πρόκειται για μία αγορά με ισχυρές προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, δεδομένου ότι το 70% των Αμερικανών δεν έρχεται στην Ελλάδα απευθείας, αλλά μέσω άλλων αεροδρομίων. Σε κάθε περίπτωση η απευθείας κίνηση από την αμερικανική αγορά έχει ενισχυθεί κατά 51% σε σχέση με το 2019. Ενδεικτικό της ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς είναι το γεγονός ότι στην κορύφωση της θερινής σεζόν το αεροδρόμιο της Αθήνας συνδεόταν με τις ΗΠΑ με 82 πτήσεις σε εβδομαδιαία βάση, έναντι 67 το 2023 και 46 πριν από την πανδημία.
Αντίστοιχη είναι και η δυναμική της καναδικής αγοράς, με πάνω από 200 χιλιάδες ταξιδιώτες να επισκέπτονται την Ελλάδα σε ετήσια βάση. Η αύξηση του αριθμού των Καναδών σε σχέση με το 2019 φτάνει το 32%, με το 40% να προσγειώνεται στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω κάποιου άλλου αεροδρομίου.
Στη στόχευση του ΔΑΑ για περαιτέρω άνοιγμα στις μακρινές αγορές (long haul) με αιχμή τις ΗΠΑ και τον Καναδά εστίασε και η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, επισημαίνοντας πως το 10,5% της κίνησης του αεροδρομίου προέρχεται από τις long haul αγορές και το 89,5% από αγορές μικρών και μεσαίων αποστάσεων.
Στο φόντο αυτό αναμένεται το επόμενο διάστημα ενίσχυση των συνδέσεων με την Β. Αμερική. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται από τον ΔΑΑ:
- Η American Airlines ανακοίνωσε την προσθήκη της Charlotte προς την Αθήνα το επόμενο καλοκαίρι, καθιστώντας τη Charlotte έναν νέο προορισμό για το αεροδρόμιο, αυξάνοντας το ήδη ισχυρό δίκτυο των ΗΠΑ σε 8 προορισμούς (από 7 φέτος).
- Η Delta Airlines, η οποία αυτή τη στιγμή είναι η αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ η οποία διαθέτει τη μεγαλύτερη χωρητικότητα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ανακοίνωσε την προσθήκη 4 επιπλέον εβδομαδιαίων συχνοτήτων μεταξύ Ατλάντα και Αθήνας, ανεβάζοντας τις συνολικές συχνότητες στη διαδρομή σε 11/7 (ανά εβδομάδα) για το επόμενο καλοκαίρι.
- Η United Airlines, επίσης, ανακοίνωσε την προσθήκη 3 επιπλέον εβδομαδιαίων συχνοτήτων μεταξύ Νέας Υόρκης / Νιούαρκ και Αθήνας, ανεβάζοντας τις συνολικές συχνότητες στο δρομολόγιο σε 10/7 (από 7/7) αυτό το καλοκαίρι. Επίσης, η United Airlines θα επεκτείνει τη σεζόν για τις πτήσεις προς Νέα Υόρκη Νιούαρκ και Σικάγο, ξεκινώντας 3 εβδομάδες νωρίτερα.
- Η Norse θα αυξήσει τη χωρητικότητά της προς τη Νέα Υόρκη (JFK) κατά 12%, λόγω της αύξησης των συχνοτήτων από 5/7 σε 6/7.
Το «μίγμα»
Με, βάση, δε, όσα τονίστηκαν το ΔΑΑ παραμένει μια «πύλη» για «leisrure» δταστηριότητα ένεκα και του ρόλου της χώρας στο διεθνή τουριστικό χάρτη. Έτσι, το 14,6% των επιβατών του «Ελευθέριος Βενιζέλος» ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους και το 85,4% για αναψυχή. Οι διεθνείς επιβάτες αντιπροσωπεύουν το 68,8% της κίνησης του αεροδρομίου και οι επιβάτες του εσωτερικού δικτύου αντιστοιχούν στο 31,2%.
Σε ό,τι αφορά τη συνεισφορά του αεροδρομίου στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα στοιχεία, κάθε ένα ευρώ που παράγεται στον ΔΑΑ αντιστοιχεί σε 3,4 ευρώ στο ΑΕΠ και κάθε μία θέση απασχόλησης στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας αντιστοιχεί 4,5 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης σε εθνικό επίπεδο.
Επενδύσεις 1 δισ. ευρώ
Ως προς το πρόγραμμα επέκτασης στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο επικεφαλής του ΔΑΑ ανέφερε πως θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά 30%. «Πρόκειται για ένα σχετικά απλό έργο, δεδομένου ότι δεν χρειάζεται η ανάπτυξη νέων διαδρόμων προσγείωσης ή νέα απαλλοτρίωση οικοπέδων», προσέθεσε η Ιωάννα Παπαδοπούλου.
Αναπτυξιακές δράσεις
Πάντως, πέρα από τη δρομολόγηση επενδύσεων, η διοίκηση του ΔΑΑ «τρέχει» ένα μεγάλο πρόγραμμα αναπτυξης του πτητικού έργου, ώστε να ενισχύσει τις πιο «ήρεμες» περιόδους από άποψη κίνησης, από τον Οκτώβριο μέχρι τον Μάιο, περίοδος που είναι εκτός αιχμής. Ήδη, τρέχουν και βέβαια αναμένεται να αναπτυχθούν νέες προτάσεις για κίνητρα, για τις εταιρείες που έχουν ήδη παρουσία στον ΔΑΑ, ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγιά τους. Τα κίνητρα αφορούν εκπτώσεις στα τέλη προσγείωσης ή εκπτώσεις ανά επιβάτη και εκτείνονται σε εύρος τριών ετών ή και τα πέντε για τις υπερπόντιες πτήσεις.
Η στόχευση προφανώς περιλαμβάνει και τις ΗΠΑ - Καναδά αλλά και την Ανατολή (Κίνα και Ινδία). Επισημαίνεται ότι το σύνολο της τουριστικής βιομηχανίας της Ευρώπης προσβλέπει στην σημαντική αύξηση του αριθμού των Κινέζων πρωτίστως αλλά και των Ινδών τουριστών τα επόμενα χρόνια, αύξηση που θα επηρεάσει δραματικά τον ευρωπαϊκό τουρισμό λόγω των μεγάλων μεγεθών των δυο χωρών.
H Fraport
Στο μεταξύ, στη στρατηγική που ακολουθεί η Fraport Greece στην κατεύθυνση τόνωσης της επιβατικής κίνησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) στα άκρα της σεζόν, δηλαδή στους μήνες που προηγούνται ή έπονται της περιόδου υψηλής ζήτησης, αναφέρθηκε ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής ανάπτυξης της εταιρείας, στο πλαίσιο του 28ου ετήσιου North America/Central Europe Airport Issues Conference (IAAE).
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, στα 13 από τα 14 αεροδρόμια (εξαιρουμένου εκείνου της Θεσσαλονίκης, δεδομένου ότι βρίσκεται σε μεγάλο αστικό κέντρο και δεν επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την εποχικότητα) που διαχειρίζεται η Fraport Greece, ο Μάρτιος του 2023 σημείωσε άνοδο 12,7% σε επίπεδο επιβατικής κίνησης σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 και ο Απρίλιος βρέθηκε στο συν 15,5% σε ετήσια βάση. Συνολικά το δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου διακινήθηκαν 176.000 επιβάτες επιπλέον στα 13 αεροδρόμια.
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα που παρατηρήθηκε το δίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση στα 13 αεροδρόμια της Fraport Greece αυξήθηκε τον Οκτώβριο του 2023 σε ποσοστό 26,2% σε σχέση με το 2019, ενώ διψήφιο ποσοστό αύξησης 17,7% σημειώθηκε και τον Νοέμβριο, με συνολικά 559.000 επιβάτες επιπλέον να διακινούνται στους συγκεκριμένους αερολιμένες.
Βέβαια, και στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης παρατηρήθηκε αύξηση της κίνησης στα άκρα της σεζόν (shoulder months), σε μικρότερο, ωστόσο, βαθμό. Πιο αναλυτικά, το περσινό δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών ενισχύθηκε κατά 3,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ το δίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου η κίνηση αυξήθηκε κατά 5,2% σε ετήσια βάση.
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των 14 αεροδρομίων, σύμφωνα με τον Γ. Βήλο, η επιβατική κίνηση θα φτάσει τα 35,9 εκατ. επιβάτες για το 2024, αριθμός που παραπέμπει σε άνοδο της επιβατικής κίνησης κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι. Σημειώνεται ότι μόνο φέτος καταγράφηκαν 51 νέα δρομολόγια από και προς τα 14 αεροδρόμια.
Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει δοθεί τα τελευταία χρόνια και στην ανάπτυξη του δικτύου εξωτερικού των 14 αεροδρομίων, κάτι που αποτυπώνεται στην αύξηση του μεριδίου τους σε επίπεδο διεθνούς κίνησης. Συγκεκριμένα, φέτος η απευθείας διεθνής κίνηση αντιστοιχεί στο 80% της συνολικής επιβατικής κίνησης των 14 αεροδρομίων από 73% το 2016, ενώ αν προστεθούν και οι επιβάτες που φτάνουν στους συγκεκριμένους αερολιμένες μέσω Αθήνας το ποσοστό ανεβαίνει στο 85%. Μάλιστα, προτεραιότητα για τη Fraport Greece αποτελεί η περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου των αεροδρομίων που διαχειρίζεται με τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την άλλη άκρη του Ατλαντικού να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των επικεφαλής της εταιρείας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece προσγειώνονται 95 αεροπορικές εταιρείες, συνδέοντας την Ελλάδα με 39 χώρες ανά τον κόσμο.
Τα άλλα αεροδρόμια
Παράλληλα προχωρά κατά προτεραιότητα η αξιοποίηση εμβληματικών ακινήτων ώστε - όπως επεσήμανε την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης - να περάσουμε γρήγορα από τη θεωρία στην πράξη. Επίσης προχωρά από το Υπερταμείο ο διαγωνισμός για την παραχώρηση 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων στο πρότυπο της επιτυχημένης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που προηγήθηκε, που αποτελεί όπως σημείωσε βήμα μπροστά για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Ξεχωριστά προχώρησε ο διαγωνισμός και κατατέθηκε μία δεσμευτική προσφορά για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας ενώ προχωρά επίσης η ανάπλαση της ΔΕΘ με δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους μέσω της οποίας θα υπάρξει αναζωογόνηση της έκθεσης αλλά και ανάπλαση συνολικά του κέντρου της Θεσσαλονίκης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr