Η επιβατική κίνηση, τόσο του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού, παρουσίασαν αύξηση της τάξης των 8,4% και 20,2% αντίστοιχα.
Ο αριθμός των πτήσεων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια των τεσσάρων πρώτων μηνών του 2024 ανήλθε σε 67.447, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 13,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις σημείωσαν άνοδο κατά 5,9% και 19,3% σε σχέση με το 2023.
Τούτων δοθέντων ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αναμένει η επιβατική κίνηση για το 2024 να φτάσει στα 30 εκατ. επιβάτες, από 28,3 εκατ. επιβάτες που υπολόγιζε αρχικά. Ήδη, η καθημερινή εικόνα παραπέμπει σε αυτήν τη δυναμική που ήδη έχει ενεργοποιήσει τη διοίκηση του ΔΑΑ για τη βέλτιστη διαχείριση των υφιστάμενων υποδομών εν όψει της θερινής σεζόν αλλά και την προώθηση των σχεδίων επέκτασης.
Συγκεκριμένα, με βάση όσα ανέφερε η διοίκηση με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2023, σε συνέχεια της επίτευξης (εντός του 2023) των ορίων δυναμικότητας των τερματικών σταθμών "έχουμε πλέον ξεκινήσει την υλοποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου (Master Plan) 33MAP8 .
Το Χωροταξικό Σχέδιο 33MAP έχει σχεδιαστεί με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεών μας σε 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, μέσω της επέκτασης του Κύριου και του Δορυφορικού Αεροσταθμού (συμπεριλαμβάνοντας αύξηση των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%), της κατασκευής πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και ενός νέου πολυώροφου κτιρίου στάθμευσης οχημάτων.
Στόχος μας είναι να ολοκληρώσουμε τις κατασκευές έως το τέλος του 2028. Έως ότου αυξηθεί η δυναμικότητα μέσω της υλοποίησης του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP, στοχεύουμε στη μεγιστοποίηση της επιχειρησιακής δυναμικότητας της επιβατικής κίνησης μέσω διαφόρων λειτουργικών προσαρμογών, όπως πρόσθετοι επιχειρησιακοί πόροι (π.χ. αυξημένη παρουσία ανθρώπινου δυναμικού στους τερματικούς σταθμούς) και έργα βελτίωσης υποδομών (π.χ. πρόσθετα γκισέ check-in, πρόσθετες πύλες αναχώρησης κ.λπ.).
Επιπλέον, προβαίνουμε στις απαραίτητες ενέργειες για τη χρηματοδότηση του 100% του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP (το συνολικό κόστος εκτιμάται σε 650 εκατ. ευρώ σε τιμές 2022) και του 50% περίπου των μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας για τα επόμενα 3 έτη (συνολικές επενδύσεις περίπου 220 εκατ. ευρώ). 8 MAP: Εκατομμύρια Επιβάτες Ετησίως
Τέλος, είμαστε εντός προγράμματος για την επίτευξη του στόχου για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα έως το 2025 για τις Άμεσες (Πεδίο 1 – Scope 1) και Έμμεσες (Πεδίο 2 – Scope 2) Εκπομπές Αερίων του Θερμοκηπίου από την ηλεκτρική ενέργεια (Οδικός Χάρτης «Route 2025»). Θα ξεκινήσουμε την κατασκευή του φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 35,5MW εντός της έκτασης του Αεροδρομίου, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρία 82MWh. Προς την κατεύθυνση της επίτευξης του Route 2025, βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά δράσεων για την ηλεκτροκίνηση του στόλου των οχημάτων και τη δυνατότητα αντικατάστασης της κατανάλωσης φυσικού αερίου με αντλίες θερμότητας.
Η κίνηση τους πρώτους μήνες
Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα α’ τριμήνου που παρουσίασε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 5,2 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 16,5%, με τους επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού να αυξάνονται κατά 10,3% και 19,4% αντίστοιχα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος η εκκίνηση ήταν ιδιαίτερα δυναμική. Ξεκίνησε με αύξηση της τάξης του 10,7% τον Ιανουάριο, και εκτινάχθηκε στο 18,4% τον Φεβρουάριο - εκ των ποιο αδύναμων μηνών της χρονιάς - για να φτάσει στο 20,1% τον Μάρτιο, χάρη και στο Πάσχα των Καθολικών. Στον αντίποδα πέρυσι, η αύξηση της επιβατικής κίνησης ακολούθησε φθίνουσα πορεία, με τον Ιανουάριο να αυξάνει κατά 3,9%, τον Φεβρουάριο κατά 2,3% και τον Μάρτιο κατά μόλις 1,1%.
Για το 2024 ο ΔΑΑ αναμένει πλέον 29,9 εκατ. επιβατών, αριθμός που σηματοδοτεί μια άνοδο της τάξης του 6,3% σε σχέση με τις περσινές επιδόσεις. Σημειώνεται ότι οι αναμενόμενες επιδόσεις ξεπερνούν κατά πολύ τις προβλέψεις της έκθεσης της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) για την πορεία της επιβατικής κίνησης μέχρι το 2046 όπου και λήγει και η παραχώρηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», η οποία συντάχθηκε ενόψει του IPO του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Βάσει αυτής προβλεπόταν πως η επιβατική κίνηση εξωτερικού θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 3,1% το διάστημα 2022-2046 - όταν οι προσδοκίες για φέτος αναφέροουν αύξηση της τάξης του 6,3% - φθάνοντας τον τελευταίο χρόνο της περιόδου τους 31,4 εκατ. επιβάτες.
Αντίστοιχα, η κίνηση εσωτερικού θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,1% την ίδια περίοδο φθάνοντας τους 12,1 εκατ. επιβάτες το 2046. Με βάση το ίδιο μοντέλο ο αριθμός των πτήσεων θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,9% την ίδια χρονική περίοδο φθάνοντας τις 291.100 πτήσεις στο τελευταίο έτος.
Τα οικονομικά αποτελέσματα
Υπενθυμίζεται, ότι τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα του ΔΑΑ αυξήθηκαν κατά 15,3 εκατ. ευρώ ή 15,3% το α΄ τρίμηνο 2024, φτάνοντας τα 114,6 εκατ. ευρώ. Και μάλιστα σε ένα τρίμηνο που παραδοσιακά είναι ασθενέστερο σε σχέση με τα υπόλοιπα της χρονιάς, λόγω της εποχικότητας του κλάδου. Η άνοδος τροφοδοτήθηκε τόσο από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες τα έσοδα από τις οποίες ανήλθαν σε 86,3 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 14,8% σε σχέση με το α' τρίμηνο του προηγούμενου χρόνου όσο κι από τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες.
Στην τελευταία περίπτωση τα έσοδα ανήλθαν σε 28,4 εκατ. ευρώ, αυξανόμενα κατά 16,9% σε σχέση με πέρυσι χάρη στις εμπορικές δραστηριότητες του αεροδρομίου αλλά και στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr