Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Παράλληλα, όπως επισήμανε κατά την ενημέρωση αναλυτών η διοίκηση του Ελ Βενιζέλος, ξεκινά η διαδικασία επιλογής αναδόχου για την υλοποίηση του master plan της επέκτασης, η οποία θα απελευθερώσει νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών αλλά και 60% επιπλέον εμπορικούς χώρους, ενισχύοντας μεσομακροπρόθεσμα τα έσοδα.
Συγκεκριμένα, στην τηλεδιάσκεψη της Δευτέρας με τους θεσμικούς επενδυτές, η διοίκηση αποκάλυψε ότι βρίσκεται στο στάδιο της επιλογής του γραφείου για την έναρξη υλοποίησης του 33MAP Master Plan (το συνολικό κόστος εκτιμάται σε €650 εκατ. σε τιμές 2022).
Συγκεκριμένα, ο ΔΑΑ έχει ξεκινήσει επαφές με τις τράπεζες -με θετική, όπως αναφέρθηκε ανταπόκριση- για τη χρηματοδότηση της επέκτασης, καθώς και των έργων που θα χρειαστούν στο μεσοδιάστημα.
Πρόκειται για το 100% της χρηματοδότησης της πρώτης φάσης του masterplan, ύψους 650 εκατ. ευρώ σε τιμές 2022, καθώς και του 50% περίπου των μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων για τα επόμενα τρία χρόνια. Δηλαδή περί τα 110 εκατ. από τα συνολικά 220 εκατ. ευρώ.
Με βάση τη διοίκηση και τα όσα είπε κατά την ενημέρωση ο CEO του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, η πρώτη φάση των έργων επέκτασης θα αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στους 33 εκατ. επιβάτες από τα 26 εκατ. που είναι σήμερα. Όπως προβλέπεται στο εγκεκριμένο masterplan του αεροδρομίου, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την επέκταση του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ., με αύξηση και των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%.
Ακόμη, θα αναπτυχθεί μία νέα περιοχή στάθμευσης αεροσκαφών με 32 θέσεις και συναφείς υποδομές και θα κατασκευαστούν ένα πολυώροφο κτήριο στάθμευσης οχημάτων, ένας αεροσταθμός VIP και άλλες απαραίτητες υποδομές.
Επί του παρόντος, όπως ενημέρωσε ο κ. Παράσχης, η προετοιμασία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Έχει μπει στην τελική ευθεία η διαδικασία επιλογής του αναδόχου για τον σχεδιασμό της επέκτασης. Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2028.
Πράσινες δράσεις
Επίσης τις επόμενες εβδομάδες , όπως ειπώθηκε, θα ξεκινήσει η κατασκευή του φωτοβολταϊκού πάρκου 35,5MWp εντός της περιμέτρου του Αεροδρομίου, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρία 82MWh.
Προς την κατεύθυνση της επίτευξης του Οδικού Χάρτη Route 2025, βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά δράσεων για την ηλεκτροκίνηση του στόλου των οχημάτων και τη δυνατότητα αντικατάστασης της κατανάλωσης φυσικού αερίου με αντλίες θερμότητας. Βρίσκεται επίσης σε συζήτηση με τις τράπεζες για την χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων.
Η κίνηση
Με βάση τα όσα είπε σε σχέση με την κίνηση ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), κ. Γιάννης Παράσχης, τα ρεκόρ του αεροδρομίου, που έφτασε το 2023 σε ιστορικά υψηλά με 28,2 εκατ. επιβάτες και έσοδα 603,7 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με την πλήρη ανάκαμψη στις βασικές αγορές μετά την πανδημία, κατέστησαν το «Ελευθέριος Βενιζέλος» αεροδρόμιο – τρόπαιο.
Εν τω μεταξύ, η επιβατική κίνηση τους δύο πρώτους μήνες του έτους, έφτασε τα 3.209.546 επιβάτες από 2.805.537 επιβάτες το 2023, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 14,4%. Η ενίσχυση δε, ειδικά τον δεύτερο μήνα του έτους προήλθε σε διπλάσιο ποσοστό από τους επιβάτες εξωτερικού, οι οποίοι αυξήθηκαν κατά 17% σε σχέση με το 9% της ανόδου των επιβατών εσωτερικού.
Για το 2023, όπως είπε, τα έσοδα του ΔΑΑ αυξήθηκαν κατά 126,8 εκατ. ευρώ (+26,6%) σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ακολουθώντας αντίστοιχο ρυθμό με την αύξηση της επιβατικής κίνησης που κινήθηκε στο +24%. Δυναμική ανάπτυξη επέδειξαν τα έσοδα από εμπορικές δραστηριότητες, που αποτελούν και τη μερίδα του λέοντος στα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες, που ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 23,2%.
Πάντως, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ δήλωσε ότι η επανεξέταση των στόχων για την επιβατική κίνηση του έτους θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του πρώτου τριμήνου.
Το προσαρμοσμένο EBITDA ήταν 367,2 εκατ. ευρώ, με άνοδο 16,7% σε σύγκριση με το 2022, ενώ το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 62,9%. Προκειμένου να διατηρήσει τα έσοδά του σε υψηλά επίπεδα, το αεροδρόμιο της Αθήνας, εφόσον μειωθεί -όπως προβλέπεται- το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου από 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη σε 3 ευρώ, θα προσαρμόσει τις αεροπορικές χρεώσεις για να αναπληρώσει την απώλεια.
Γιώργος Αλεξάκης