Η εισαγωγή του συνόλου των μετοχών του ΔΑΑ στο ΧΑ (το «IPO») θα λάβει χώρα μέσω της διάθεσης των υφισταμένων μετοχών κυριότητας του ΤΑΙΠΕΔ (30% των μετοχών του ΔΑΑ, ήτοι 90.000.000 μετοχές) σε συνδυασμένη προσφορά στην Ελλάδα και το εξωτερικό (η «Συνδυασμένη Προσφορά»).
Επισημαίνεται ότι στο πλαίσιο της Συνδυασμένης Προσφοράς, το 10% των μετοχών του ΔΑΑ θα μεταβιβαστεί στον υφιστάμενο μέτοχο του ΔΑΑ, εταιρεία AviAlliance GmbH, η οποία ελέγχεται από το Καναδικό fund PSP Investments και είναι σήμερα ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος του ΔΑΑ με ποσοστό περίπου 40%, στην τιμή διάθεσης των μετοχών της Συνδυασμένης Προσφοράς πλέον ενός premium. Επιπλέον, 1% των μετοχών του ΔΑΑ θα μεταβιβαστεί στο πλαίσιο της Συνδυασμένης Προσφοράς και στην τιμή διάθεσης των μετοχών στα μέλη της οικογένειας Κοπελούζου, τα οποία είναι και σήμερα μέτοχοι του ΔΑΑ συνολικού ποσοστού περίπου 5%.
Το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μεταφορικούς κόμβους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη βασική πύλη εισόδου στην Ελλάδα, ενώ αντιπροσωπεύει περίπου το 35% της συνολικής αεροπορικής κίνησης της χώρας. Το 2023 η επιβατική κίνηση σημείωσε την καλύτερη επίδοση από τότε που ξεκίνησε η ΔΑΑ τη λειτουργία της, ξεπερνώντας τα 28 εκατομμύρια επιβάτες και υπερβαίνοντας τα προ Covid-19 επίπεδα.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας συνδέει την Ελλάδα με περισσότερες από 155 πόλεις σε 55 χώρες παγκοσμίως, κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής της αεροπορικής κίνησης τα τελευταία πέντε χρόνια. Είναι ενδεικτικό ότι την τελευταία πενταετία έχει αναπτύξει 69 νέους προορισμούς και υπηρεσίες με 32 νέες αεροπορικές εταιρείες. Εξυπηρετεί περισσότερες από 65 αεροπορικές εταιρείες και αποτελεί την κύρια βάση επιχειρήσεων για την Aegean/Olympic Group, τον κορυφαίο ελληνικό αερομεταφορέα και τη Sky Express, μια ταχέως αναπτυσσόμενη ελληνική αεροπορική εταιρεία. Σύμφωνα με το ολοκληρωμένο Master Plan επέκτασης που έχει εκπονήσει ο ΔΑΑ έως το 2046, όταν ολοκληρώνεται η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, ο στόχος είναι η χωρητικότητα του αεροδρομίου να ανέλθει σε 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, η οποία μπορεί να εξυπηρετηθεί πλήρως από τους δύο ανεξάρτητους διαδρόμους που ήδη λειτουργούν.
Οι οικονομικές επιδόσεις του ΔΑΑ σημείωσαν σημαντική ανάκαμψη προσεγγίζοντας το 2022 τα προ του 2019 επίπεδα. Ειδικότερα, το 2022 τα λειτουργικά έσοδα της Εταιρείας Αεροδρομίου ανήλθαν σε 476,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 94,6 εκατ. ευρώ ή 24,76%, σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος. Τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν το 2022 σε 328,3 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 45,8 εκατ. ευρώ ή 16,2% σε σύγκριση με το 2021.
Η Εταιρεία εφαρμόζει κορυφαίες πρακτικές ESG και αναμένεται έως το 2025 να έχει μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα (Net Zero), με τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 60% σε σύγκριση με το 2005 και τη διατήρηση ποσοστού ανακύκλωσης άνω του 70% σε όλο το αεροδρόμιο.
Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 55% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου που κατέχουν το 30% και το 25% των μετοχών αντίστοιχα. Η AviAlliance, ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος του ΔΑΑ, κατέχει σήμερα περίπου το 40% και η οικογένεια Κοπελούζου περίπου το 5%.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, δήλωσε: «Η εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο θα προσδώσει μακροπρόθεσμη αξία για την επιχείρηση και θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία. Αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για διεθνείς και εγχώριους επενδυτές να συμμετάσχουν στο success story του ελληνικού τουρισμού και να ενισχύσουν τις προοπτικές της τοπικής κεφαλαιαγοράς. Μαζί με τους υπόλοιπους μετόχους, πιστεύουμε ότι πρόκειται για ένα σημαντικό ορόσημο για την περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρομίου της Αθήνας και την ενίσχυση της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας».
O Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΑΑ, Ριχάρδος Λαμπίρης, τόνισε: «Η εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα στην ανάπτυξη της Εταιρείας, το οποίο θα ενισχύσει περαιτέρω την επιχειρηματική μας δραστηριότητα μέσω ενός επικαιροποιημένου μοντέλου διακυβέρνησης που αντικατοπτρίζει τις βέλτιστες πρακτικές της αγοράς. Το επίπεδο δέσμευσης τόσο του Διοικητικού Συμβουλίου όσο και της Διοίκησης για την επιτυχία αυτής της διαδικασίας καταδεικνύει την ισχυρή πεποίθηση που μοιράζονται όλοι στην Εταιρεία».
Ο Ιωάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, δήλωσε σχετικά με την πρόθεση εισαγωγής στο ΧΑΑ: «Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος με την προοπτική εισαγωγής του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο, καθώς αναμένεται να αποτελέσει ορόσημο για την Ελλάδα και τον κλάδο μας. Η συμμετοχή μιας ευρύτερης ομάδας επενδυτών, η έκθεση και η δυνατότητα αξιοποίησης των κεφαλαιαγορών και η ευθυγράμμιση με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές θα ενισχύσουν περαιτέρω τον ΔΑΑ προσθέτοντας νέες προοπτικές και δυνατότητες για την επόμενη φάση της ανάπτυξής μας. Είμαι υπερήφανος που ηγούμαι μιας τόσο έμπειρης και ενωμένης ομάδας, η επιχειρησιακή αριστεία της οποίας μας επέτρεψε να οικοδομήσουμε ένα από τα πολυβραβευμένα αεροδρόμια της Ευρώπης και να φτάσουμε στο σημερινό ορόσημο».
Ο Gerhard Schroeder, Managing Director της AviAlliance GmbH, σχολίασε: «Υποστηρίζουμε τη διοικητική ομάδα του ΔΑΑ από το άνοιγμα του αεροδρομίου το 2001 και είμαστε βέβαιοι για την ικανότητά τους να υλοποιήσουν τη δημόσια εγγραφή στο πλαίσιο των ευρύτερων σχεδίων της. Ο ΔΑΑ είναι σε θέση να αξιοποιήσει τις ισχυρές οικονομικές επιδόσεις της και να κεφαλαιοποιήσει την ηγετική του θέση σε μια ελκυστική αγορά».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr