Όπλο της είναι ο στόλος, οι εργαζόμενοι, η δυναμική του τουρισμού, που της δίνει σημαντική κίνηση από το εξωτερικό, αλλά και το πλάνο θωράκισης σε σχέση με την ενεργειακή κρίση με hedging στο 63% σε σχέση με καύσιμα για τζετ.
Παράλληλα, ο κ. Βασιλάκης αφού σχολίασε τα οικονομικά μεγέθη του 2022, έκανε λόγο για πολύ θετικές προοπτικές για το 2023, καθώς, ήδη τους πρώτους δύο μήνες έχουν ξεπεραστεί οι αριθμοί επιβατών του 2022 και του 2019 στις πτήσεις εξωτερικού, αλλά και οι πωλήσεις εισιτήριων για το καλοκαίρι. Απέφυγε, ωστόσο, να κάνει πρόβλεψη για το σύνολο του έτους, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να περιμένει τουλάχιστον μετά τα οικονομικά αποτελέσματα του α’ τριμήνου.
«Έχουμε επανέλθει σε τροχιά ανάπτυξης. Είμαστε μια υγιής ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία» σημείωσε. Ο κ. Βασιλάκης ανέφερε πως η εταιρεία σχεδιάζει να επιχειρεί με 76 αεροπλάνα το 2023 και να προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις, με 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Το δίκτυο θα καλύπτει 46 χώρες, με 264 δρομολόγια σε 161 προορισμούς από συνολικά 8 βάσεις.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean, Δημήτρης Γερογιάννης, αναφέρθηκε στις επενδύσεις της εταιρείας. Όπως ανέφερε, στη διάρκεια του 2022, η εταιρεία παρέλαβε εννέα καινούρια Airbus neo.
Όπως τόνισε, το αρχικό σχέδιο ήταν να παραδοθούν 12 αεροσκάφη. Ωστόσο, λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα η Airbus κατάφερε να παραδώσει εννέα αεροσκάφη. Το 2023, η εταιρεία αναμένεται να παραλάβει ακόμη 9 νέα Airbus neo, συνεχίζοντας απρόσκοπτα το επενδυτικό πλάνο για 46 Airbus neo αεροσκάφη στον στόλο έως το 2026. Επιπλέον, η εξελισσόμενη επένδυση στον νέο στόλο Airbus neo, η καθολική αντικατάσταση του ελικοφόρου στόλου (turboprop) με ATR 42 & 72-600 που ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια του 2022, καθώς και η χρήση SAF συνέβαλαν στην μείωση των εκπομπών CΟ2 κατά 9% ανά χιλιομετρική θέση το 2022, σε σχέση με το 2019, ενώ για το 2023 προβλέπεται περαιτέρω σημαντική βελτίωση.
Πάντως, ο επικεφαλής της Aegean τόνισε ότι από τα 76 αεροσκάφη που θα επιχειρήσουν φέτος, τα 6-7, αντί των 3-4 που είθισται, δεν θα πετάξουν, για έκτακτες περιπτώσεις, όπως στην περίπτωση καθυστέρησης στην παραλαβή νέων αεροσκαφών.
Υπενθυμίζεται ότι, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 1,34 δισ. ευρώ, 98% υψηλότερος σε σχέση με το 2021 και 2% υψηλότερος από το 2019. Παράλληλα, ο Όμιλος προσέφερε 15,8 εκατ. θέσεις και μετέφερε 12,5 εκατ. επιβάτες συνολικά 73% περισσότερους σε σχέση με το 2021, εκ των οποίων 7,3 εκατ. επιβάτες από/προς προορισμούς του εξωτερικού. Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 79,8% σημαντικά βελτιωμένος από το 2021 (+ 14,3 ποσοστιαίες μονάδες), αλλά κάτω από τα επίπεδα του 2019 απόρροια της επίδρασης του πρώτου και δεύτερου τριμήνου.
Η συμβολή της κίνησης του δικτύου εξωτερικού αντιπροσωπεύει σχεδόν το 80% του συνολικού κύκλου εργασιών του Ομίλου για το 2022. Σε σχετική ανακοίνωση του Ομίλου, αναφέρεται ότι η αυξημένη ζήτηση για ταξίδια προς αλλά και από την Ελλάδα, η αύξηση του μέσου εσόδου ανά προσφερόμενη θέση, ο εμπλουτισμός του στόλου με αεροσκάφη νέας τεχνολογίας που επιταχύνθηκε το 2022, καθώς και οι έγκαιρες προαγορές καυσίμου για μέρος των αναγκών συνέβαλλαν στην αντιστάθμιση των επιπτώσεων από την σημαντική αύξηση του κόστους καυσίμου και την ανατίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ.
Σχέση με το κράτος
Σε σχέση μετα warrants πρόθεση της εταιρείας είναι να τα αποπληρώσει όταν και εάν η κυβέρνηση τα ασκήσει, υπογράμμισε ο Ευτύχης Βασιλάκης.
«Το warrant είναι δικαίωμα συμμετοχής σε αύξηση κεφαλαίου. Σε ποιο επίπεδο; Στο επίπεδο της τιμής της μετοχής που πραγματοποιήσαμε την αύξηση κεφαλαίου στις 21 Ιουνίου, δηλαδή στα €3,2 ανά μετοχή. Τεχνικά, όταν η κυβέρνηση ασκεί το δικαίωμα, δηλώνει την πρόθεσή της να συμμετάσχει σε αύξηση κεφαλαίου, κάτι που θα τους επέτρεπε να επενδύσουν €34 εκατ. και να πάρουν περίπου το 10% της εταιρείας. Όταν το κάνουν αυτό, αν το κάνουν αυτό, εμείς έχουμε το δικαίωμα να εξαγοράσουμε το δικαίωμά τους, ακυρώνοντας αυτά τα warrants. Μπορούμε να το κάνουμε και θα το κάνουμε, θα εξαγοράσουμε τα warrants όταν ασκήσουν το δικαίωμα. Αν, λοιπόν, έρθουν τον Ιούλιο και πουν ναι, θέλουμε να το κάνουμε, το ποσό που θα χρειαζόταν να επενδύσουμε θα ήταν €42 – €43 εκατ. Και έχουμε ήδη λάβει μια πρόβλεψη €30 εκατ. γι’ αυτό. Έχουμε τα μετρητά και έχουμε και την πρόθεση να το κάνουμε, όταν και εάν ασκήσουν τα warrants», εξήγησε ο κ. Βασιλάκης.
Το μέρισμα
Αναφορικά με την πρόταση για μη διανομή μερίσματος, ο κ. Βασιλάκης τόνισε ότι στόχος είναι η διατήρηση κεφαλαιακού αποθέματος, ικανού τόσο για τη χρηματοδότηση της επένδυσης της Aegean που αφορά τη δημιουργία ενός Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης και Προσομοιωτών Πτήσεων, όσο και για τη δυνατότητα εξαγοράς των warrants. Μάλιστα, επισήμανε πως εάν το 2023 εξελιχθεί σε δυνατή χρονιά για την εταιρεία, θα προταθεί διανομή μερίσματος το 2024 για τη χρήση του 2023.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr