Συγκεκριμένα με βάση στελέχη της εταιρείας, που έγραψε €1,02 δισ. Κύκλο Εργασιών στο εννεάμηνο με αύξηση 109% και €571,4 εκατ. στο τρίτο τρίμηνο με αύξηση 71%, εκτός από τα "χαμόγελα" υπάρχουν και οι “τριβές” λόγω της συγκυρίας. Αυτές εντοπίζονται στις γεωπολιτικές αναταράξεις, στην ενεργειακή κρίση που δημιουργεί αστάθεια και έντονες διακυμάνσεις στις τιμές καυσίμων, στα κόστη της πράσινης μετάβασης αλλά και στον πληθωρισμό, που επηρεάζει τη ζήτηση και για αεροπορικές υπηρεσίες, όπως και τη διάθεση συνολικά για ταξίδι.
Στο φόντο αυτό, με βάση πληροφορίες, η διοίκηση του leader της αεροπορικής αγοράς στην Ελλάδα βάζει ρότα για το 2023 με ανανεωμένο μεν τον στόλο και ένα δυναμικό πρόγραμμα που μένει να “κλειδώσει” σε ένα μήνα, αλλά έχοντας κατά νου τρεις βασικούς άξονες δράσης.
Οι στόχοι
Πρώτος “τη τάξη” στη στοχοθεσία είναι ο σταθερός δρόμος προς την ολική υπέρβαση της “τραυματικής” περιόδου της πανδημίας, δεύτερος στόχος αφορά τη συνέχιση της εικόνας κερδοφορίας, που υπήρξε κατά το 9μηνο και τρίτος η συνέχιση μιας σταθερής πορείας ανάπτυξης με προσεκτικά βήματα και κινήσεις οργανικής ανάπτυξης. Γιαυτο άλλωστε και όλα τα στελέχη είναι φειδωλά στις αναφορές σε σενάρια και σχέδια εξαγορών στην ευρύτερη γειτονιά ή σε αναπτύξεις νέων δρομολογίων.
Κλειδί η ζήτηση και το hedging
Πάντως για όλες τις εξελίξεις της επόμενης χρονιάς “κλειδί” αναμένεται να είναι η ζήτηση. Όπως τονίζεται, αυτή θα καθορίσει τιμές, αλλά και τις διαδικασίες διαμόρφωσης δρομολογίων.
Σημαντικό ρόλο παράλληλα παίζει για την εταιρεία ειδικά στο Μελωδό των οικονομικών επιδόσεων και η διαδικασία αντιστάθμισης κινδύνων - hedging - με κινήσεις στις αγορές συναλλάγματος και καυσίμων, με “θέσεις” σε παράγωγα και προαγορές καυσίμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση όσα αναφέρθηκαν στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων 9μήνου, η κερδοφορία του συνολικού εννεαμήνου 2022 είναι αυξημένη έναντι του προ κρίσης εννεαμήνου 2019, καθώς μάλιστα, η κερδοφορία υποστηρίχθηκε σημαντικά και από τις προαγορές ποσοτήτων καυσίμου και δολαρίου της εταιρείας που περιόρισαν τον βαθμό επιβάρυνσης των αποτελεσμάτων από την εκτίναξη του κόστους τους.
Με βάση στελέχη της εταιρείας φέτος λόγω έντονων διακυμάνσεων στις αγορές είναι δύσκολο να γίνει hedging για το 2023 κι έτσι αυτό κυμαίνεται σε χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με φέτος.
Ο στόλος και το ανθρώπινο δυναμικό
Πάντως με βάση όσα αναφέρθηκαν σε μια έντονα φορτισμένη συναισθηματικά τελετής αποχαιρετισμού του τελευταίου Q400 που είχε η εταιρεία βασικός μοχλός για την περαιτέρω πορεία της είναι οι άνθρωποι, το «σμήνος» γύρω από κάθε αεροσκάφος και το γεγονός ότι δεν αντιμετωπίζει ζητήματα έλλειψης δυναμικού αλλά και οι επενδύσες σε νέα αεροπλάνα, που είναι και πιο “πράσινα”.
“Το μέταλλο της εταιρείας είναι άνθρωποι” τόνισε άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της AEGEAN, Δημήτρης Γερογιάννης κατά τη διάρκεια της εν λόγω εκδήλωσης.
Ο CEO της AEGEAN εστίασε, μεταξύ άλλων, στο πρόγραμμα υποτροφιών για πιλότους και μηχανικούς που υλοποιεί η εταιρεία και διασφαλίζουν όπως αναφέρθηκε σε καιρούς με ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό σε πολλούς κλάδους το αύριο της εταιρείας. «Από τις 70 υποτροφίες πιλότων που έχουμε προσφέρει οι 30 πρώτοι βρίσκονται ήδη στα πιλοτήρια μας και οι επόμενοι 40 θα είναι εκεί από τις αρχές του νέου χρόνου. Εχουμε προκηρύξει 40 υποτροφίες για θέσεις μηχανικών στη σχολή εκπαίδευσης μηχανικών της Olympic Air και ήδη έχουμε τους 20 πρώτους υποτρόφους στη σχολή, ενώ τον Μάρτιο θα έχουμε και τους επόμενους 20. Τις επόμενες ημέρες θα προκηρύξουμε και το νέο πρόγραμμα υποτροφιών πιλότων που θα ετοιμάσει και τη νέα γενιά των στελεχών της εταιρείας μας, συμβαδίζοντας με το μεσομακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας που έχουμε σχεδιάσει”, συμπλήρωσε.
“Η AEGEAN αποχαιρετώντας το Q400 μπαίνει σε μια νέα εποχή. Την περίοδο που μας πέρασε, εργαστήκαμε συστηματικά και με δημιουργικότητα για να προετοιμάσουμε την επόμενη ημέρα για την AEGEAN, για τους επιβάτες μας αλλά και για το αεροπορικό ταξίδι συνολικά. Αναβαθμίσαμε τις υπηρεσίες μας και εξελίξαμε την ταξιδιωτική εμπειρία με πλατφόρμα τα νέα μας αεροσκάφη. Αναπτύξαμε και προσφέραμε νέες υπηρεσίες λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των επιβατών μας. Επενδύσαμε στην ανάπτυξη του δικτύου μας αποκαθιστώντας πλήρως το δίκτυό μας σε αριθμό δρομολογίων και προορισμών, προσθέτοντας και νέους. Αναζητήσαμε εφαρμόσιμες λύσεις για να γίνουν οι πτήσεις μας περισσότερο πράσινες. Και φυσικά παραμένουμε προσηλωμένοι στο επενδυτικό μας πλάνο με την παραλαβή 12 επιπλέον νέων Airbus 321/320neo μέσα στο 2022” προσέθεσε ο οκ. Γερογιάννης
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρείας, μέσα στο 2023 αναμένεται η παραλαβή 9 ακόμη αεροσκαφών Airbus neo, στο πλαίσιο της παραγγελίας των 46 Airbus 320 και 321 neo, με 9 ακόμη να προστίθενται το 2024. Βάσει χρονοδιαγράμματος, 5 ακόμη Airbus neo θα παραδοθούν το 2025 και τα τελευταία 4 το 2026. Υπενθυμίζεται ότι τους προηγούμενους μήνες η AEGEAN προέβη στην άσκηση του δικαιώματος μετατροπής 6 αεροσκαφών από Α320 σε Α321.
Προορισμοί
Παράλληλα με τον αναταγωνισμό να είναι πολύ έντονος, τόσο από full service carriers οσο και από τις low cost εταιρείες αλλά και από τη ραγδαία αναπτυσσόμενη Sky Express η AEGEAN διατηρεί τη δυναμική με το χειμερινό πρόγραμμά της να καταγράφει σχεδόν 100% ανάκαμψη σε ό,τι αφορά τις διαθέσιμες προσφερόμενες θέσεις, οι οποίες φτάνουν τις 5 εκατ., με ένα δίκτυο περισσότερων από 130 δρομολογίων, σε 65 προορισμούς σε 38 χώρες.
Ήδη, στο πρόγραμμα της εταιρείας έχουν ενταχθεί προορισμοί από την Αθήνα, όπως η η Φλωρεντία, το Αϊντχόβεν, το Οσλο, η Κρακοβία και η Ποντγκόριτσα, ενώ από Θεσσαλονίκη, η εταιρεία θα επιχειρεί σε 6 νέους σε σχέση με το 2019 προορισμούς, τις Βρυξέλλες, τη Ζυρίχη, το Μιλάνο, τη Ρώμη, το Βερολίνο και το Αμβούργο. Παράλληλα, τα νέα αεροπλάνα δίνουν δυνατότητες που σταδιακά αξιοποιούνται για πτήσεις διάρκειας έως και 5 ωρών, όπως π.χ. για Λισαβόνα. Βέβαια όπως τονίζεται τα νέα δρομολόγια δοκιμάζονται σε βάθος 1 ½ έτους και τότε αποδεικνύουν τη δυναμική τους οπως π.χ η Τυνησία.
Ο αποχαιρετισμός στο αεροσκάφος Q400
Σε σχέση με το αεροσκάφος, το οποίο αποσύρθηκε κι επίσημα την Παρασκευή, σε έντονα φορτισμένο κλίμα τονίστηκε ότι μετέφερε 15 εκ επιβάτες σε 250 χιλ πτήσεις, από τον Αυγ, 2009 μέχρι τον Σεπτ. 2022. Από τον Αύγουστο 2020 έκανε, μάλιστα, και πολλές αεροδιακομιδές. Συμπλήρωσε 195. 000 ώρες πτήσεις. “Ήταν ένα τζετ με έλικες λόγω των επιδόσεών του” όπως ανέφεραν παλαίμαχοι πιλότοι στην εκδήλωση. Π.χ. κάλυπτε μια απόσταση Αθήνα - Ρόδος με 5 λεπτά μόνο υστέρηση σε σχέση με αεριωθούμενα. Με βάση το ρεπορταζ αγοράστηκε επί Βγενόπουλου και μέσα από τις διαδικασίες μετάβασης αξιοποιήθηκε με διαδικασία lease από Aegean μέχρι σήμερα.
Συγκεκριμένα τα Q400 αποκτήθηκαν από την Olympic Air το 2009 και με την εξαγορά της από την AEGEAN το 2013 εντάχθηκαν στο στόλο της. Αναγνωρισμένα για την υψηλή ταχύτητα, την ισχυρή λειτουργική απόδοση και την άνεση της καμπίνας τους, τα Q400 αεροσκάφη συγκέντρωναν χαρακτηριστικά και ιδιότητές των jet αεροσκαφών παρόλο που είναι ελικοφόρα (ταχύτητα, μειωμένος θόρυβος, άνεση στην καμπίνα) και ανταποκρίνονταν στις επιχειρησιακές ανάγκες του δικτύου και της στρατηγικής της εταιρείας εκείνη την εποχή.
Επιχειρούσαν κυρίως σε πτήσεις κοντινών ή μεσαίων αποστάσεων του εξωτερικού, δηλαδή σε αγορές στις οποίες τότε ξεκινούσε να εισέρχεται η εταιρεία, αλλά και φυσικά σε πτήσεις εσωτερικού. Σήμερα τις περισσότερες από αυτές τις αγορές του εξωτερικού η εταιρεία τις εξυπηρετεί με τα AIRBUS 320 και 321 ενδεικτικό της εξέλιξης της επιβατικής κίνησης και της διείσδυσης της εταιρείας σε αυτές τις χώρες.
Το συγκεκριμένο δε Q400 προσέφερε και σημαντικό κοινωνικό έργο καθώς στο πλαίσιο της συνεργασίας της εταιρείας με το ΕΚΑΒ κατά τον προηγούμενο χρόνο μετέφερε επιβάτες έκτακτων ιατρικών περιστατικών.
Ο στόλος των Q400 ξεκίνησε να αντικαθίσταται σταδιακά από τις αρχές του 2022 και ολοκληρώθηκε μέσα στο καλοκαίρι του 2022, με το τελευταίο αεροσκάφος να αποχωρεί από την εταιρεία τις επόμενες ημέρες.
Τα ATR
Σήμερα ο στόλος των ελικοφόρων αεροσκαφών της Olympic Air και της AEGEAN διαθέτει 14 αεροσκάφητύπου ATR-600, με τα πρώτα από αυτά να έχουν ενταχθεί στην εταιρεία ήδη από το 2016 προκειμένου να εξυπηρετούν κυρίως τις ανάγκες των μικρών αεροδρόμιων. Ωστόσο από τις αρχές του 2022 η εταιρεία προχώρησε στη σταδιακή αύξηση των αεροσκαφών αυτού του τύπου, αντικαθιστώντας τα Q400, και εντάσσοντας τα στο συνολικό πρόγραμμα αντικατάστασης και αναβάθμισης του στόλου της που έχει ξεκινήσει το 2018 με αφετηρία τη μεγάλη παραγγελία των 46 AIRBUS 320 και 321 neo.
Τα ATR ανταποκρίνονται πολύ καλύτερα στις επιχειρησιακές προκλήσεις των ελληνικών αεροδρομίων αλλά και στις σύντομες πτήσεις του δικτύου εσωτερικού ενώ χρησιμοποιούνται από περισσότερες από 200 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως σε πτήσεις αντίστοιχων αποστάσεων και χαρακτηριστικών.
Τα ATR υπολογίζεται να έχουν από 25 έως 30% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, σε σχέση με τα Q400 και συμβάλλουν κατ’ αυτό τον τρόπο στη περεταίρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας και στη δέσμευσή της για περισσότερο βιώσιμες, περισσότερο πράσινες πτήσεις, ενώ είναι πιστοποιημένα για να χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SustainableAviation Fuel, SAF
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr