Όπως αναφέρεται στην σχετική πρόσκληση που απέστειλαν ο Πρόεδρος Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης, ο Πρόεδρος Τμ. Δυτικής Κρήτης ΤΕΕ, Σπύρος Σοφιανός και ο Πρόεδρος Τμ. Δυτ. Κρήτης ΟΕΕ. Παντελής Πετσετάκης, “σε μια από τις πλέον κρίσιμες οικονομικές συγκυρίες των τελευταίων δεκαετιών, τα τρία Επιμελητήρια των Χανίων, εκπροσωπώντας θεσμικά την Οικονομική, Επιχειρηματική και Τεχνική κοινότητα, συνεχίζουμε με συνέπεια τη συστηματική μας συνεργασία για την πολύπλευρη Ανάπτυξη του τόπου μας. Κοινή μας προτεραιότητα είναι και η στρατηγική αναβάθμιση και διεύρυνση του Τουριστικού προορισμού των Χανίων” αναφέρουν τα Επιμελητήρια καλώντας του ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν σε σύσκεψη εργασίας με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο (C.E.O) της διεθνούς αεροπορικής εταιρίας “Ryanair”, κ. Eddie Wilson, ο οποίος, όπως τονίζεται, με την υποστήριξη της κας, Chiara, Ravara, Διευθύντριας Πωλήσεων, Marketing και Διεθνούς Επικοινωνίας της ίδιας εταιρείας, επιθυμούν να παρουσιάσουν το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρίας τους και τον ιδιαίτερο ρόλο του δυναμικού Τουριστικού προορισμού των Χανίων.
Σύμφωνα με την πρόσκληση η διεθνής αεροπορική εταιρία “Ryanair” διαθέτει από το 2011 πολυδιάστατη επενδυτική παρουσία στα Χανιά, έχοντας ήδη μεταφέρει 3,5 εκατομμύρια επιβάτες και υποστηρίξει περίπου 700 θέσεις εργασίας, ενώ παράλληλα διαθέτει και τοπική βάση από το 2013, την οποία δυστυχώς πλέον υπολειτουργεί μόνο κατά τη θερινή περίοδο με τον ελάχιστο δυνατό αριθμό αεροσκαφών.
“Καθώς οι στιγμές είναι κρίσιμες και η ευθύνη όλων μας ιστορική, οι θεσμικοί φορείς της Οικονομικής, Τεχνικής και Επιχειρηματικής κοινότητας των Χανίων πιστεύουμε ότι απαιτούνται ριζοσπαστικές δράσεις, εξωστρεφείς διάλογος και εθνική συνεννόηση, για την εγγύηση του Μέλλοντος της Κοινωνίας μέσα από την Ανάπτυξη της εθνικής και περιφερειακής μας Οικονομίας” τονίζεται σχετικά από τους τρεις προέδρους των Επιμελητηρίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες στο επίκεντρο της συζήτησης αναμένεται να βρεθούν τα πλάνα προβολής της Δυτικής Κρήτης, μέσω της αεροπορικής, δηλαδή το σχήμα κινήτρων για την διενέργεια πτήσεων, τα μπόνους προβολής που συχνά οι επαγγελματίες του τουρισμού καταβάλλουν στην αεροπορική αλλά και βέβαια το θέμα της συνεργασίας της Rynair και της Fraport, που έχει την ευθύνη λειτουργίαςε του αεροδρομίου Χανίων “Ιωάννης Δασκαλογιάννης”.
Η “ακτινογραφία” των πτήσεων
Στο μεταξύ με βάση την έρευνα – ανάλυση των πτήσεων του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης (Western Crete Aviation Observatory – WCAO), η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Ετήσιας Έρευνας Τουρισμού του ΜΑΙΧ (Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης) προκύπτει σημαντικό όφελος από το πτητικό έργο της εταιρείας Ryanair στα Χανιά.
Υπενθυμίζεται, ότι το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης, με ιδρυτή και επικεφαλής τον ερευνητή του ΜΑΙΧ Δημήτρη Ζοπουνίδη, αποτελεί ερευνητικό παράρτημα του εξειδικευμένου επιστημονικού ιστότοπου αεροπορικού ενδιαφέροντος, aviationlife.gr , που ασχολείται συγκεκριμένα με την πτητική δραστηριότητα και τις αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης».
Ειδικότερα, όπως επισημαίνει σε δημοσίευμα των Χανιώτικων Νέων στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο κ. Ζοπουνίδης, σε ό,τι αφορά τις αφίξεις αεροσκαφών ανά χώρα για τους μήνες Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο, σταθερά στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο.
Συγκεκριμένα, σε σύνολο 1.833 αφίξεων τον Μάιο, το 20,6% (379) των αεροσκαφών που προσγειώθηκαν στο “Δασκαλογιάννης” ήταν από το Ηνωμένο Βασίλειο και ακολουθούν η Γερμανία (13,6% – 250 σκάφη), η Δανία (13,5% – 249 σκάφη), η Φινλανδία (10,3% – 189), η Σουηδία (7,7% – 156 σκάφη) κ.ά.
Τον Ιούνιο το σύνολο των αεροσκαφών από το εξωτερικό που προσγειώθηκαν στο “Δασκαλογιάννης” ήταν 2.734.
Την πρώτη θέση διατήρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (13,5% – 376 σκάφη), ενώ ακολουθούν η Δανία (11,8% – 325 σκάφη), η Γερμανία (12% – 330 σκάφη), η Νορβηγία (9,3% – 256 σκάφη), η Σουηδία (9% – 247 σκάφη) κ.ά.
Τον Ιούλιο οι αφίξεις αεροσκαφών στο Δασκαλογιάννης αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο φτάνοντας τις 3.363, «μία αύξηση περίπου 28% σε σχέση με τον Ιούνιο και 83% σε σχέση με τον Μάϊο, τάση που δείχνει την άνοδο της πτητικής δραστηριότητας και την είσοδο στη λεγόμενη high season», τονίζει ο κ. Ζοπουνίδης.
Από εκεί και πέρα, το Ηνωμένο Βασίλειο διατήρησε τα πρωτεία (15,04% – 506 σκάφη), ενώ ακολουθούν η Δανία (12,9% – 435 σκάφη), η Νορβηγία (11,03% – 371 σκάφη), η Γερμανία (10,22% – 344 σκάφη), η Πολωνία (7,9% – 266 σκάφη) κ.ά.
Αφίξεις ανά εταιρεία
«Με τα έως τώρα συλλεχθέντα δεδομένα (έως και 22/08/2022), η Ryanair αναδεικνύεται η αεροπορική εταιρεία με τις περισσότερες αφίξεις και εξυπηρετούμενους προορισμούς στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων. Ακολουθεί η TUI στην 2η θέση, η ευρωπαϊκή EasyJet στην 3η θέση, ο αερομεταφορέας της Σκανδιναβίας (Σουηδία, Νορβηγία, Δανία) Scandinavian Airlines (SAS) στην 4η θέση, ενώ την κορυφαία πεντάδα συμπληρώνει η Corendon Airlines Europe», αναφέρει ο κ. Ζοπουνίδης.
Αναλυτικά η κορυφαία δεκάδα είναι η εξής: 1) Ryanair 2) TUI 3) EasyJet 4) SAS 5) Corendon Airlines 6) Transavia 7) Norwegian 8) Finnair 9) Aegean Airlines και 10) Condor .
Στις επόμενες θέσεις εντοπίζονται οι: Lufthansa Group, Wizz Air, Sunclass Airlines, Jet2.com και η Novair.
– Ειδικότερα η Ryanair, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, εξυπηρετεί 36 προορισμούς εξωτερικού φέτος από/προς τον Αερολιμένα Χανίων. Στο πρόγραμμα της από το «Δασκαλογιάννης» περιλαμβάνονται προορισμοί όπως: Ανατολικά Μιντλαντς, Βαρσοβία Μόντλιν, Βενετία Τρεβίζο, Βερολίνο, Βουκουρέστι, Βρέμη, Βρότσλαβ, Βρυξέλλες Σαρλερουά, Γκντανσκ, Δουβλίνο, Κρακοβία, Λιντς Μπράντφορντ, Λονδίνο Στάνστεντ, Μάλτα, Μάντσεστερ, Μασσαλία, Μέμμιγκεν, Μιλάνο Μπέργκαμο, Μπάρι, Μπολόνια, Νάπολη, Νιουκάστλ, Ντίσελντορφ NRN, Νυρεμβέργη, Πάφος, Πίζα, Ρώμη Φιουμιτσίνο, Ρώμη Τσιαμπίνο, Τορίνο, Φρανκφούρτη HHN, Σόφια, Στοκχόλμη, Τελ Αβίβ και Βιέννη.
Οι Ιταλικοί προορισμοί όπως Τορίνο, Πίζα και Μπολόνια είναι προορισμοί που δεν υπήρχαν στο πρόγραμμα της αεροπορικής για το 2021. Το Νιουκάστλ επίσης, είναι νέος προορισμός της εταιρείας από τα Χανιά.
Φέτος, η Ryanair, δεν συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα της, τους εξής προορισμούς (που εκτέλεσε το 2021): Μπίλουντ Δανία, Μπρίστολ Ηνωμένο Βασίλειο, Κολωνία Γερμανία, Βίλνιους Λιθουανία.
– Σε ό,τι αφορά την TUI, ο κορυφαίος κολοσσός ταξιδιών και πτήσεων, συνδέει το «Δασκαλογιάννης» με την Κεντρική (Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Οστένδη) και Βόρεια Ευρώπη (Σκανδιναβία) καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο (Λονδίνο Γκάτγουικ, Μπέρμιγχαμ, Μάντσεστερ, Ντόνκαστερ). Οι πτήσεις από τον Αερολιμένα Γκάτγουικ του Λονδίνου, εξυπηρετούνται και από ευρείας ατράκτου αεροσκάφη. Σε συνεργασία με την Aegean, εκτέλεσε πτήσεις και από το Καλμάρ της Σουηδίας.
– Η EasyJet συνδέει και φέτος τα Χανιά με τους κλασσικούς προορισμούς που συνέδεσε το 2020 και το 2021, όπως Βερολίνο, Μασσαλία, Νίκαια, Λονδίνο Γκάτγουικ καθώς και Λυών, Μιλάνο Μαλπένσα. Οι νέες συνδέσεις για το 2022, είναι ο Αερολιμένας του Λούτον στο Λονδίνο (LTN), η Γενεύη καθώς και η Γλασκόβη. Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος δεν εκτέλεσε το Χανιά – Παρίσι Σαρλ Ντε Γκωλ CDG, που είχε εκτελέσει πέρυσι τον Αύγουστο και για ενάμιση μήνα, ενώ παραμένει η μοναδική αεροπορική εταιρεία που συνδέει τα Χανιά με το αεροδρόμιο Μαλπένσα του Μιλάνου (MXP).
– Η SAS αναδείχθηκε μία από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες του αερολιμένα Χανίων για φέτος. Η Σκανδιναβική εταιρεία, αερομεταφορέας της Νορβηγίας, Σουηδίας και Δανίας και μέλος της Star Alliance, εκτελεί πληθώρα πτήσεων τόσο τσάρτερ (SAS Charter) όσο και προγραμματισμένων για μεμονωμένες πωλήσεις. Ενδεικτικές είναι οι συνδέσεις από: Κοπεγχάγη, Όσλο, Στοκχόλμη, Μπίλουντ, Στάβανγκερ κ.ά.
– Η Corendon Airlines Europe – εταιρεία τσάρτερ συνέδεσε φέτος τον αερολιμένα Χανίων με την Κολωνία, την Νυρεμβέργη, την Βασιλεία καθώς και το Μπίλουντ. Οι συνδέσεις προς Κολωνία, Βασιλεία και Μπίλουντ είναι νέες και δεν είχαν εκτελεστεί το 2020 και το 2021. Τα αεροσκάφη της Airbus A320 και Airbus A321 εκτελούν τη διαδρομή από Μπίλουντ, ενώ τα Boeing 737 της, τις συνδέσεις από Νυρεμβέργη, Κολωνία και Βασιλεία. Οι πτήσεις από Βασιλεία, ολοκληρώθηκαν στα μέσα Αυγούστου.
Ενδεικτικά, κάποιες ακόμη αεροπορικές εταιρείες που είναι σημαντικές για το δείγμα και εκτελούν φέτος πτήσεις από/προς το «Δασκαλογιάννης» είναι οι: Norwegian, Finnair, Aegean Airlines, Condor, Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Edelweiss, Wizz Air, Sunclass Airlines, Novair κ.ά.
Την πλήρη λίστα των αεροπορικών εταιρειών της παρούσας έρευνας με τους προορισμούς που εξυπηρετούν μπορεί κάποιος να τη βρει κατόπιν επικοινωνίας στο [email protected].
Διαμονές
Σχετικά με τη περίοδο διαμονής των τουριστών με τελικό προορισμό τη Δυτική Κρήτη και αερολιμένα αναχώρησης, των Χανίων και σύμφωνα με τα μέχρι τώρα συλλεχθέντα δεδομένα, ο κ. Ζοπουνίδης τόνισε ότι μπορούν να γίνουν οι εξής παρατηρήσεις.
Ο μέσος όρος διαμονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών που αποτελούν αντικείμενο της παρούσας έρευνας, είναι περίπου 10 ημέρες.
Η Νορβηγική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, Norwegian, είναι αυτή που οι επιβάτες της διαμένουν στα Χανιά πάνω από 13 ημέρες. Ακολουθούν οι επιβάτες της British Airways με σχεδόν 13 ημέρες. Οι δύο αυτοί αερομεταφορείς, ήταν αυτοί που και πέρσι (2021) ήταν στην κορυφαία τριάδα που οι επιβάτες τους διαμένουν περισσότερο από τον μέσο όρο στο νησί. Αξιοσημείωτη είναι και η περίπτωση των αεροπορικών εταιρειών – μελών του Lufthansa Group που εκτελούν πτήσεις για τη φετινή χρονιά στο «Δασκαλογιάννης» (Austrian Airlines, Brussels Airlines, Edelweiss), όπου οι επιβάτες τους διαμένουν 12-13 ημέρες στην Κρήτη.
Ψηλά στην κατάταξη και πάνω από τον συνολικό μέσο όρο των αεροπορικών εταιρειών που μελετώνται και για αριθμητικό ενδιαφέρον, βρίσκονται ακόμα οι εταιρείες Corendon Airlines, TUI και Condor.
Η περίπτωση της Ryanair, αξίζει αναφοράς καθώς, ενώ πέρσι βρισκόταν πολύ χαμηλά σε σχέση με τον μέσο όρο (περίπου στις 7-8 ημέρες) μαζί με τη Wizz Air (ουγγρική χαμηλού κόστους), φέτος οι επιβάτες που μεταφέρει, διαμένουν στο νησί πάνω από 10 ημέρες. Η Wizz Air, από την άλλη παρέμεινε πολύ χαμηλά και μαζί με την Aegean Airlines (έπεσε σε σχέση με πέρσι) και την Finnair (ο μεγαλύτερος Φινλαδικός αερομεταφορέας) είναι πολύ πιο χαμηλά από τον μέσο όρο, κοντά στις 7 ημέρες (πακέτα εβδομαδιαίων διακοπών).
Το εισοδηματικό προφίλ ανά εταιρεία
Η Ryanair με τη Wizz Air ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Οι δύο αεροπορικές εταιρείες, είναι οι ναυαρχίδες του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη και οι ναύλοι και υπηρεσίες που προσφέρουν ενίοτε είναι εξαιρετικά χαμηλοί. Έτσι, δίνουν τη δυνατότητα σε ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού να ταξιδέψει, αδιαφορώντας για το εισόδημα. Τα εισοδήματα των τουριστών που μεταφέρουν στην Κρήτη και έχουν τελικό προορισμό τα Χανιά, κυμαίνονται χαμηλότερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αφού το εισόδημα του 42.5% των επιβατών της Ryanair (ποσοστό ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με το 2021), είναι μέχρι 30.000 ευρώ.
Η SAS, η British Airways, η Sunclass Airlines και η Norwegian βρίσκονται πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο, που σημαίνει ότι οι τουρίστες που μεταφέρουν προς Κρήτη, έχουν αρκετά υψηλά εισοδήματα. Ενδεικτικά, το πάνω από το μισό των ερωτηθέντων που ταξίδεψαν με τις συγκεκριμένες αεροπορικές εταιρείες, διαθέτει εισόδημα πολύ υψηλό. Ένα σημαντικό ποσοστό των επιβατών της Norwegian και της British Airways ξεπερνά τις 200.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα.
Εν κατακλείδι, υπογραμμίζει ο κ. Ζοπουνίδης, όσον αφορά τη συσχέτιση εισοδημάτων, αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση των προαναφερθέντων αεροπορικών εταιρειών, όπου απέχουν σημαντικά από τον μέσο όρο, μεταφέροντας τουρίστες με πολύ υψηλά εισοδήματα, με καθημερινές πτήσεις από το Λονδίνο Heathrow (SAS) και την Σκανδιναβία (SAS, Sunclass, Norwegian). Στον αντίποδα, παρατηρείται ότι οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες όπως η Wizz Air και Ryanair (τελευταία στην κατάταξη των εισοδημάτων), μεταφέρουν τουρίστες με χαμηλότερα εισοδήματα, αφού σαφώς έχουν χαμηλότερους ναύλους. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στο «Δασκαλογιάννης» το 2022, έχουν ποικιλία και εύρος στα εισοδήματα, για αυτό και αναφέρονται οι πιο αξιοσημείωτες περιπτώσεις.
Εταιρείες και ηλικίες
Με την δημιουργία αυτού του δείκτη, τα πιο άξια αναφοράς συμπεράσματα είναι το ότι η British Airways μεταφέρει τους περισσότερους μεσήλικες στο νησί, η Ryanair, η Condor και η Jet2.com μεταφέρουν κυρίως νεολαία, ενώ στον αντίποδα η Sunclass Airlines, δεν μεταφέρει σχεδόν κανέναν τουρίστα ηλικίας κάτω των 24 ετών. Σε γενικό πλαίσιο, οι αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν φέτος στον αερολιμένα Χανίων, μεταφέρουν επιβάτες όλων των ηλικιών.
Οι απουσίες
Ο κ. Ζοπουνίδης τονίζει ακόμα ότι άξια προσοχής είναι η απουσία του μεγαλύτερου Πολωνικού αερομεταφορέα, LOT. Η εταιρεία δεν συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα της φέτος, τα Χανιά ως προορισμό. Ενώ το 2020 (η πανδημία είχε μόλις λίγους μήνες ξεσπάσει) και το 2021, επιχείρησε και εκτέλεσε αρκετές συνδέσεις (Βαρσοβία, Γκντανσκ, Βρότσλαβ, Κατοβίτσε, Κρακοβία, Πόζναν), φέτος δεν εκτέλεσε καμία πτήση. Οι Πολωνοί βρίσκονται στην κορυφαία πεντάδα, ενώ ο αερομεταφορέας τους, φέτος δεν προσγειώθηκε μία φορά στο «Δασκαλογιάννης». Οι περισσότεροι τουρίστες από την Πολωνία, ήρθαν μέσω της Ryanair καθώς και μέσω των τσάρτερ πτήσεων της Enter Air και Smartwings.
Η απουσία επίσης, της Great Dane Airlines, που χρεοκόπησε πέρυσι το Φθινόπωρο, είναι επίσης άξια αναφοράς, καθώς τα Χανιά, ήταν στο πρόγραμμα της.
Αφίξεις Αεροσκαφών και Εθνικότητες
Μάϊος
Οι αφίξεις αεροσκαφών που καταγράφηκαν τον Μάϊο ήταν συνολικά 1,833. Η κορυφαία δεκάδα έχει ως εξής.
1. Ηνωμένο Βασίλειο 379 αεροσκάφη (20,6%)
2. Γερμανία 250 αεροσκάφη (13,6%)
3. Δανία 249 αεροσκάφη (13,5%)
4. Φινλανδία 189 αεροσκάφη (10,3%)
5. Σουηδία 156 αεροσκάφη (8,5%)
6. Πολωνία 142 αεροσκάφη (7,7%)
7. Νορβηγία 120 αεροσκάφη (6,5%)
8. Βέλγιο 71 αεροσκάφη (3,8%)
9. Γαλλία 59 αεροσκάφη (3,2%)
10. Ολλανδία 57 αεροσκάφη (3,1%)
Ιούνιος
Οι αφίξεις αεροσκαφών που σημειώθηκαν τον Ιούνιο ήταν 2,734. Η δεκάδα για τον Ιούνιο διαμορφώνεται ως εξής.
1. Ηνωμένο Βασίλειο 376 αεροσκάφη (13,75%)
2. Δανία 325 αεροσκάφη (11,88%)
3. Γερμανία 330 αεροσκάφη (12%)
4. Νορβηγία 256 αεροσκάφη (9,3%)
5. Σουηδία 247 αεροσκάφη (9%)
6. Πολωνία 240 αεροσκάφη (8,7%)
7. Φινλανδία 206 αεροσκάφη (7,5%)
8. Ιταλία 144 αεροσκάφη (5,2%)
9. Γαλλία 71 αεροσκάφη (2,59%)
10. Ρουμανία 69 αεροσκάφη (2,52%)
Ιούλιος
Τον Ιούλιο καταγράφηκαν 3,363 αφίξεις αεροσκαφών στον Αερολιμένα Χανίων, μία αύξηση περίπου 28% σε σχέση με τον Ιούνιο και 83% σε σχέση με τον Μάϊο, τάση που δείχνει την άνοδο της πτητικής δραστηριότητας και την είσοδο στη λεγόμενη high season.
Η δεκάδα διαμορφώνεται ως εξής για τον Ιούλιο.
1) Ηνωμένο Βασίλειο 506 αεροσκάφη (15,04%)
2) Δανία 435 αεροσκάφη (12,9%)
3) Νορβηγία 371 αεροσκάφη (11,03%)
4) Γερμανία 344 αεροσκάφη (10,22%)
5) Πολωνία 266 αεροσκάφη (7,9%)
6) Σουηδία 275 αεροσκάφη (8,1%)
7) Φινλανδία 196 αεροσκάφη (5,8%)
8) Ιταλία 186 αεροσκάφη (5,5%)
9) Γαλλία 105 αεροσκάφη (3,1%)
10) Βέλγιο 96 αεροσκάφη (2,8%)%)
Εξαιρετική σεζόν ως προς τις πτήσεις
Συμπερασματικά ο ιδρυτής και επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης (WCAO) και του επιστημονικού ιστότοπου αεροπορικού ενδιαφέροντος, aviationlife.gr Δημήτρης Ζοπουνίδης, σημειώνει ότι η φετινή περίοδος πτήσεων και δραστηριοποίησης των αεροπορικών εταιρειών, για τον Αερολιμένα Χανίων “Δασκαλογιάννης” «είναι μία σαφώς εξαιρετική περίοδος, ιδίως σε σύγκριση με την αντίστοιχη του 2020 και του 2021, αφού ξεπερνάει (με τα μέχρι τώρα δεδομένα) τα επίπεδα του 2019».
«Η πλειοψηφία των αεροπορικών εταιρειών, αποκατέστησε το πρόγραμμα και τις συνδέσεις που διατηρούσαν και στο παρελθόν, πριν την πανδημία, ενώ ξεκίνησαν και αρκετές νέες συνδέσεις. Πολλοί αερομεταφορείς, επίσης, αύξησαν τόσο τους προορισμούς όσο και τα δρομολόγια προς ήδη υπάρχοντες προορισμούς, όπως η Ryanair, η Corendon, η SAS, η easyJet, η Sunclass, η Condor, η TUI, κλπ. Επίσης, αρκετά μεγάλα αεροσκάφη (ευρείας ατράκτου) επισκέφτηκαν και φέτος τον αερολιμένα από πολλούς αερομεταφορείς, δείγμα της αυξημένης ζήτησης πτήσεων και αεροπορικών θέσεων. Τα παραπάνω, είναι συνολικά, απόρροια της μεγάλης επιθυμίας και της τεράστιας ζήτησης για ταξίδι έπειτα από δύο συναπτά έτη πανδημίας και περιορισμών, έπειτα από πολλές διαρθρωτικές αλλαγές.
Οι πτήσεις και ο τουρισμός έχει εξέρχεται σταδιακά από τη λεγόμενη “high season”, έχοντας εξελιχθεί έως τώρα εξαιρετικά».
Διεύρυνση της σεζόν
Να σημειωθεί ότι την Τετάρτη 17/08/2022, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη εργασίας, στην έδρα της επιχειρηματικής κοινότητας των Χανίων, μετά από επίσημη πρόσκληση (11/08/2022) του Επιμελητηρίου Χανίων. Στόχος ο αποτελεσματικός συντονισμός των Αυτοδιοικητικών, Τουριστικών, Εμπορικών, Μεταφορικών και Επισιτιστικών φορέων της Π.Ε. Χανίων, στο πλαίσιο της κοινής στρατηγικής τους προτεραιότητας με το Υπουργείο Τουρισμού για την επέκταση της Τουριστικής περιόδου, όπως αυτή επιβεβαιώθηκε και κατά την πρόσφατη σύσκεψη εργασίας, η οποία πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα στο Επιμελητήριο Χανίων.
Στο επίκεντρο της σύσκεψης τέθηκε η πρόσφατη επιστολή του Υπουργού Τουρισμού (Α.Π. 925/03-08-2022), με την οποία ενημερώθηκε η επιχειρηματική κοινότητα των Χανίων για την πρόθεσή του - εν όψει της χειμερινής περιόδου 2022-2023 - να κορυφώσει άμεσα την προσπάθεια της Ελληνικής Πολιτείας για την έλευση και διαμονή συνταξιούχων από τη Βόρεια Ευρώπη σε κατάλληλες περιοχές της Ελλάδας, μεταξύ των οποίων και στα Χανιά. Ο επικείμενος σχεδιασμός του Υπουργείου Τουρισμού περιλαμβάνει την πραγματοποίηση δια ζώσης επαφών στο εξωτερικό με παράγοντες της διεθνούς τουριστικής Αγοράς.
Οι φορείς που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Πρόεδρου του Επιμελητηρίου Χανίων, κ. Αντώνη Ροκάκη, ήταν ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού της Κισσάμου, κ. Αντώνης Σταθόπουλος, ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού του Πλατανιά, κ. Πέτρος Μαρινάκης, ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Χανίων, κ. Εμμανουήλ Σταματάκης, η Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενοικιαζόμενων Δωματίων-Διαμ/των Ν. Χανίων «Άπτερα», κ. Μάρθα Οικονομάκη, και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών ΤΑΧΙ Ν. Χανίων, Ηλίας Καραπατάκης, οι οποίοι συνέταξαν συναινετικά και απέστειλαν στον Υπουργό Τουρισμού, κ. Βασίλειο Κικίλια, την επισυναπτόμενη κοινή απαντητική τους επιστολή, με την οποία εκδήλωσαν το έντονο ενδιαφέρον και τη στήριξή τους στη πρωτοβουλία της Ελληνικής Πολιτείας.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή υπάρχουν διαβεβαιώσεις για την προσφορά υπηρεσιών υψηλής στάθμης.
¨"Από πλευράς μας, θέλουμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι οι δυνατότητες Φιλοξενίας, Εστίασης, Μεταφορών και Εμπορίου ακόμα και την περίοδο Νοεμβρίου-Φεβρουαρίου στην Π.Ε. Χανίων βρίσκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο ποσότητας και ποιότητας, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να διευρυνθούν σημαντικά και ευέλικτα στη βάση ενός συγκροτημένου πλάνου και των αναλυτικών δεδομένων του, όπως αυτό αισιοδοξούμε να προκύψει ως αποτέλεσμα των σημαντικών προσεχών επαφών σας στη διεθνή τουριστική Αγορά. Οι κατ’ αρχήν εκτιμήσεις μας είναι ότι στην πρωτεύουσα πόλη των Χανίων των χειμώνα οι διαθέσιμες κλίνες ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων μπορούν να ξεπεράσουν τις 4.000, ενώ εξίσου σημαντικοί τουριστικοί δήμοι της περιφερειακής ενότητας, όπως του Πλατανιά και της Κισσάμου, διαθέτουν επίσης σημαντικά μεγάλο αριθμό κλινών υψηλής ποιότητας, οι οποίες θα μπορούσαν να παραμείνουν ανοιχτές ακόμα και όλο το χρόνο, μετά από την αξιολόγηση της επιχειρηματικής βιωσιμότητας των δεδομένων που θα προκύψουν από τις επικείμενες πρωτοβουλίες και επαφές σας. Και κατά τους χειμερινούς μήνες, οι δυνατότητες του κλάδου Εστίασης της Π.Ε. Χανίων είναι ιδιαίτερα σημαντικές, εκτός από την πρωτεύουσα, ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές, προσφέροντας στους επισκέπτες μας με επάρκεια και ποιότητα την καταξιωμένη παραδοσιακή αλλά και σύγχρονη Κουζίνα του τόπου μας" αναφλέρεται σχετικά και τονίζεται:
"Οι Εμπορικές Αγορές των Χανίων, κυρίως στην πρωτεύουσα πόλη της Περιφερειακής Ενότητας, αλλά και στις έδρες μεγάλων δήμων, όπως της Κισσάμου και του Πλατανιά, είναι σε θέση να εξακολουθήσουν να καλύπτουν με επάρκεια και ποιότητα και τις ανάγκες των χειμερινών επισκεπτών μας, ενώ είναι προφανής η δυνατότητα ενίσχυσης της επέκτασης λειτουργίας και επιπλέον εποχικών καταστημάτων της καλοκαιρινής περιόδου, ανάλογα με τις συγκεκριμένες ανάγκες και την εμπορική ελκυστικότητά τους, όπως αυτές θα προκύψουν ως αποτέλεσμα της σημαντικής πρωτοβουλίας του Υπουργείου Τουρισμού. Επίσης, επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε για την λειτουργία στην Π.Ε. Χανίων και κατά τους χειμερινούς μήνες ενός ολοκληρωμένου και σύγχρονου μεταφορικού πλέγματος λεωφορείων, ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων και ΤΑΧΙ, τα οποία διαθέτουν υψηλή δυνατότητα μεταφορικού φορτίου με εξαιρετική ποιότητα στόλου οχημάτων και εξυπηρέτησης επισκεπτών."
Καμπανάκι για τις υποδομές
Παράλληλα οι φορείς εστιάζουν στις υποδομές. "Θα ήταν παράλειψή μας να μην σας υπενθυμίσουμε για μια ακόμη φορά ότι κατά την εκτίμησή μας η στρατηγική επιτυχία του κοινού εγχειρήματός μας προϋποθέτει και την επείγουσα προώθηση από την Ελληνική πολιτεία της ενίσχυσης σημαντικού πλέγματος αναγκών του προορισμού των Χανίων, όπως η αναβάθμιση βασικών υποδομών - με έμφαση στο επικίνδυνο οδικό δίκτυο - του ραντάρ προσέγγισης του αεροδρομίου, ακόμα και του Νοσοκομείου Χανίων, το οποίο πρόκειται να κληθεί να υποστηρίξει μεγάλης ηλικίας επισκέπτες, κατά τους χειμερινούς μήνες. Επιπλέον, οφείλει να επιδιωχθεί μέσα από ευρύ συναινετικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και επιχειρήσεις και η ενίσχυση των κινήτρων προσέγγισης νέων πτήσεων στα αεροδρόμια της χώρας, κατά τους χειμερινούς μήνες.
Ο τουριστικός προορισμός των Χανίων, αν και έχει ήδη καταξιωθεί διεθνώς στην κορυφή της κατηγορίας «Ήλιος και Θάλασσα», είναι γεγονός ότι διαθέτει ελκυστικό και σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητο πλούτο χειμερινού Τουρισμού. Τα Χανιά, με ισχυρή αφετηρία το εξαιρετικά ήπιο κλίμα τους, τον πολυδιάστατο φυσικό πλούτο, με επίκεντρο τα επιβλητικά Λευκά τους όρη, τα μακραίωνα Μινωικά και Θρησκευτικά αξιοθέατα και μια από τις πλέον καταξιωμένες γαστρονομικές προτάσεις της Ευρώπης, έχουν όλες τις προϋποθέσεις για να διεκδικήσουν ανταγωνιστικά μια θέση στην «αιχμή του δόρατος» της στρατηγικής πρωτοβουλίας της Ελληνικής Πολιτείας για την επέκταση της Τουριστικής περιόδου" καταλήγει η επιστολή των τοπικών φορεών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr