“Το αεροπορικό τοπίο άλλαξε ριζικά τα τελευταία 20 χρόνια. Τρεις είναι κατά τη γνώμη μας οι παράγοντες που οδήγησαν στην αλλαγή και στην αναβάθμιση του αεροπορικού κλάδου στην Ελλάδα και αξίζει να τους καταγράψουμε χρονολογικά” ανέφερε ο κ. Γερογιάννης και εξειδίκευσε:
Το επιτυχημένο start up
“Ο πρώτος είναι η AEGEAN, και η αναφορά της ως πρώτη στη λίστα αυτών των παραγόντων οφείλεται στο ότι χρονικά προηγείται των υπολοίπων καθώς ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1999.
Το επιτυχημένο start up των πρώτων μόλις χρόνων της απελευθέρωσής των αερομεταφορών, που από μια μικρή ιδιωτική αεροπορική εταιρεία με 2 αεροσκάφη, αναπτύχθηκε δυναμικά στις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές διεθνείς αγορές και αυτή τη στιγμή διαθέτει ένα στόλο 65 αεροσκαφών που πετούν από τις 8 συνολικά βάσεις της σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε 133 προορισμούς σε 41 χώρες με τακτικές αλλά και ναυλωμένες πτήσεις.
Με διαχρονική δέσμευσή μας την υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση και αξία για τους πελάτες μας, τα τελευταία 23 χρόνια επενδύουμε σταθερά στην ποιότητα αλλά και στην επέκταση του δικτύου μας” ανέφερε ο κ. Γερογιάννης.
Το επιτυχημένο πείραμα κρατικής δομής με ιδιωτική διαχείριση
“Ο δεύτερος παράγοντας εστιάζεται γύρω από τη λειτουργία του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2001” ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean.
“Ο διάδοχος του ιστορικού αεροδρομίου του Ελληνικού , που ξεκίνησε τη λειτουργία του ως ένα ιδιωτικά διαχειριζόμενο αεροδρόμιο. Το πρώτο ανάλογο πείραμα στην Ελλάδα. Σε μία χώρα γεμάτη με κρατικές επιχειρήσεις. Ένα πείραμα που αποδείχθηκε επιτυχημένο και είμαστε περήφανοι που εμείς ως AEGEAN με την ποιότητα των υπηρεσιών μας και τη σταθερή μας ανάπτυξη συμβάλλαμε σε αυτή την επιτυχία.”
H Fraport
“Και ο τρίτος σχετίζεται με τη λειτουργία των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων από τη FRAPORT το 2018.
Τα 14 αυτά αεροδρόμια αποτελούν μαζί με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη σημεία εισόδου τουρισμού για την καλοκαιρινή περίοδο στην Ελλάδα.
Για αυτό και η επένδυση στον εκσυγχρονισμό τους έχει αλλάξει ριζικά όχι μόνο την εικόνα της χώρας αλλά και την ταξιδιωτική εμπειρία των επιβατών η οποία έχει αναβαθμιστεί ουσιαστικά.
Φυσικά το success story του ελληνικού αεροπορικού κλάδου, τα τελευταία 20 χρόνια συμβαδίζει με το success story του ελληνικού τουρισμού και την ισχυροποίηση του brand name της Ελλάδας” τόνισε ο κ. Γερογιάννης, που σημείωσε ότι “η Ελλάδα έχει αναδειχτεί -ακόμη και μέσα στην κρίση- σε ισχυρό brand name παγκοσμίως και όλοι στον αεροπορικό κλάδο έχουμε συμβάλλει σε αυτό, αλλά και έχουμε βοηθηθεί από αυτό εξίσου.”
Η Ολυμπιακή
Να σημειωθεί ότι ο κ. Γερογιάννης αναφερόμενος στην πορεία του κλάδου αναφέρθηκε στην “Ολυμπιακή” λέγοντας ότι η Αεροπορία Αιγαίου, όπως είναι η επιχειρηματική σφραγίδα της Aegean, είναι περήφανη που έχει το εν λόγω ιστορικό σήμα στο χαρτοφυλάκιό της. Υπενθύμισε, δε, ότι η Ολυμπιακή Αεροπορία ήταν μια “διατλαντική” αεροπορική εταιρεία, με μοναδικό δείκτη ασφάλειας, που ωστόσο λόγω του “κρατικού εναγκαλισμού” αντιμετώπισε προβλήματα, που την οδήγησαν σε αδιέξοδο, όπως, βέβαια και πολλές άλλες εταιρείες, ακόμη και μέχρι σήμερα.
Πάντως είναι προφανές, ότι τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και “αεροπορικής κουλτούρας” η νέα εποχή της αεροπορικού industry πατά στις κινήσεις δημιουργίας σημαντικών και κομβικών υποδομών, την μεταπολεμική περίοδο, αλλά και τη μεταπολιτευτική περίοδο, απότοκο και του επιτελικού σχεδιασμού που περιέγραφε και το σχέδιο Μάρσαλ αλλά και των αρμοδίων τότε κρατικών υπηρεσιών των κυβερνήσεων Κ. Καραμανλή, αλλά και της εμβληματικής παρουσίας της Ολυμπιακής του Αριστοτέλη Ωνάση. Βέβαια, δεν μπορεί να προβλέψει κανείς και τον εθνικό ρόλο της αεροπορίας και των συνδεόμενων υποδομών σε μια χώρα με τέτοιο ανάγλυφο κι έντονη νησιωτικότητα.
Οι επόμενες δυο προκλήσεις
Σε μια στέρεη βάση, πλέον, και με το όνομα Ελλάδα να “¨πετάει” η αεροπορική αγορά κοιτά στα ¨”μάτια” τις σημερινές προκλήσεις.
“Καθήκον και πρόκληση ειδικά για τη φετινή χρονιά – αλλά και για τις επόμενες - είναι πλέον κάθε μέλος του οικοσυστήματος (αεροπορικές εταιρείες, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, αεροδρόμια και τουριστικός τομέας) να υπερασπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το ελληνικό brand name.
Οι δυνατότητες για πολλά περισσότερα είναι εδώ και είναι ακόμα μεγαλύτερες” ανέφερε ο κ. Γερογιάννης που προσέθεσε.
“Δίχως αμφιβολία, σε ένα περιβάλλον με υψηλή αβεβαιότητα και υψηλό κόστος καυσίμων λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα παραμένουν βασικές προτεραιότητες.
Οι αεροπορικές εταιρείες είναι αλήθεια πως γνώρισαν αρκετές κρίσεις και πιθανότατα θα υπάρξουν και άλλες στο μέλλον. Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε να προβλέψουμε πότε θα έρθει η επόμενη κρίση και πόσο σοβαρή θα είναι.
Αυτό που μπορούμε όμως να κάνουμε είναι να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ως οργανισμός, να πατάμε σε γερές βάσεις και να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητά μας, έτσι ώστε - στο μέτρο του δυνατού και δεδομένης της σοβαρότητας της εκάστοτε κρίσης - να την αντιμετωπίσουμε και να αναδειχθούμε πιο αποτελεσματικοί και ανταγωνιστικοί για την επόμενη ημέρα” τόνισε ο Δημήτρης Γερογιάννης.
Βιωσιμότητα
Μια άλλη παράμετρος που καθορίζει το μέλλον των αερομεταφορών στην Ελλάδα κι όχι μόνο έχει να κάνει με την πράσινη μετάβαση. “Παρόλο που το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αερομεταφορών ευθύνεται μόλις για το 1/10 της συνεισφοράς συνολικά του κλάδου των μεταφορών και ήδη για περισσότερα από τα 10 τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να μειώσει τις εκπομπές αερίων ενώσω παράλληλα αναπτύσσεται, οι προσαρμογές που θα κληθεί να πραγματοποιήσει είναι σημαντικές και διατρέχουν οριζόντια την αλυσίδα αξίας των αερομεταφορών. Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη πρόοδο που πέτυχε ο κλάδος σε μακροσκοπικό επίπεδο καθώς τα σημερινά αεροσκάφη καταναλώνουν περίπου 80% λιγότερο καύσιμο ανά χιλιομετρική θέση από ότι τα πρώτα εμπορικά jets το 1960” ανέφερε και προσέθεσε: “Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Μία δέσμευση που ευθυγραμμίζει τις αεροπορικές μεταφορές με τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5°C.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα απαιτηθούν συντονισμένες και σημαντικές προσπάθειες ολόκληρου του κλάδου (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας, κατασκευαστές).
Παράλληλα, χρειάζεται έναν συνδυασμό μέγιστης εξάλειψης των εκπομπών από την πηγή τους, μέσω τεχνολογιών αντιστάθμισης ή και δέσμευσης άνθρακα.
Όμως καθώς οι τεχνολογικές λύσεις που θα μηδενίσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις αεροπορικές μεταφορές δεν είναι ακόμη εφαρμόσιμες, σε μεγάλη κλίμακα, πρέπει να αναζητηθούν πρακτικές λύσεις και μέσα από τη σύνθεση ιδεών να διαμορφωθούν και να υλοποιηθούν από κοινού οι κατάλληλες πολιτικές.
Για το λόγο αυτό και παρά την ένταση των επιπτώσεων της πανδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο το 2020 και το 2021, η AEGEAN, όπως και ο κλάδος των αερομεταφορών, συνεχίζει να δεσμεύεται με τους μακροχρόνιους στόχους βιωσιμότητας που έχουν ως σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος και συνεχίζει να υλοποιεί εντατικά τη στρατηγική βιωσιμότητας που διαθέτει.”
Επενδύσεις
Όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN, “συστηματικά τα τελευταία χρόνια και με συνέπεια, έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο πρόγραμμα βιωσιμότητας που εκκινεί από δράσεις ανακύκλωσης, αντικατάστασης των προϊόντων και υλικών συσκευασίας που χρησιμοποιούνται κατά την πτήση ή στα lounges και στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, καλύτερης αξιοποίησης των αεροσκαφών, ελαχιστοποίησης κατανάλωσης νερού και ενέργειας, μείωσης θορύβου κ.λπ. και κορυφώνεται φυσικά με την αντικατάσταση του στόλου μας από τα νέα υπερσύγχρονα αεροσκάφη Α320neo και Α321neo, που μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Πρακτικά το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου μας, αποτελεί και τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική δράση της εταιρείας μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τη δραστηριότητά της. Τα νέα αεροσκάφη εξασφαλίζουν 19-23% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 σε σχέση με τα προηγούμενης γενιάς Airbus και έως 50% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 από τα πρώτα και τότε νέα αεροσκάφη της εταιρείας το 1999, σηματοδοτώντας μια ουσιαστική πράξη σεβασμού και φροντίδας προς το περιβάλλον” σημείωσε ο κ. Γερογιάννης. Να σημειωθεί ότι μέχρι τέλος του έτους 19 νέα αεροσκάφη θα έχουν ενταχθεί στο δυναμικό της εταιρείας.
“Η δέσμευσή μας αυτή αποδεικνύεται από το δεύτερο πρόγραμμα ανανέωσης στόλου – το πρώτο είχε πραγματοποιηθεί το 2007 με τη μετάβαση σε ολοκαίνουργια αεροσκάφη Airbus – που βρίσκεται αυτή την περίοδο σε εξέλιξη και βασίζεται στην επόμενη γενιά της οικογένειας ΝΕΟ και συγκεκριμένα τα αεροσκάφη 320/321” τόνισε παράλληλα ο κ. Γερογιάννης που υπογράμμισε ότι μετά προγράμματα υποτροφιών και το σχεδιασμό ανάδειξης στελεχών η εταιρεία, πλέον, έχει “φυτώριο” για πιλότους και μηχανικούς κάνοντας έτσι στέρεα βήματα για την ανάπτυξή της, μακριά από τη συγκυρία του brain shortage.
Επιδόσεις κι επιστροφή στην κερδοφορία
Πάντως, για προσπάθεια επιστροφής στα μεγέθη του 2019 τουλάχιστον για την θερινή σεζόν της τρέχουσας χρονιάς, κερδοφορία για πρώτη φορά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean κ. Δημήτρης Γερογιάννης από το βήμα της εκδήλωσης Αviation Εvent 2022.
Στην εικόνα του φετινού καλοκαιριού η AEGEAN έχει ξεκινήσει δυναμικά, μεταφέροντας πάνω από 1 εκατομμύριο επιβάτες, μόνο τον Μάιο, στην αρχή δηλαδή της φετινής θερινής περιόδου, γεγονός που είναι ενδεικτικό της έντονης κι απότομης αύξησης της ζήτησης, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γερογιάννης. Την ίδια στιγμή οι συντελεστές πληρότητας πλησιάζουν τα προ πανδημίας επίπεδα και οι προκρατήσεις για το καλοκαίρι επιδεικνύουν ιδιαίτερη δυναμική, γεγονός που προοικονομεί μια ακόμα καλύτερη συνέχεια. «Τον ίδιο δυναμισμό δείχνει και ο ίδιος ο προορισμός της Ελλάδας, δεδομένου ότι η χώρα μας είναι η μόνο ευρωπαϊκή που έχει ήδη φτάσει και ξεπεράσει τον αριθμό των πτήσεων του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol.
Σε αυτό το πλαίσιο βέβαια και μετά από δύο δύσκολες πανδημικές χρονιές πρωταρχικό μέλημα της Aegean για φέτος είναι να εμπλουτίσει τις επιλογές και τις διαθέσιμες στους επιβάτες υπηρεσίες, ώστε να επιτύχει την πρώτη κερδοφόρα χρονιά από την έναρξη της πανδημίας.
Σημειωτέον ότι για φέτος η εταιρεία έχει εντάξει στο δίκτυό της 13 νέους προορισμούς από τις βάσεις της σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδο αλλά και δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, έχει επαναφέρει περισσότερα από 20 δρομολόγια που είχαν διακοπεί λόγω της υγειονομικής κρίσης και έχει εγκαινιάσει νέες υπηρεσίες όπως το WiFi στις πτήσεις, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο σε 18 από τα αεροπλάνα του στόλου της. Συνολικά το 2022 η εταιρεία θα επιχειρεί από τις 8 συνολικά βάσεις της σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε 133 προορισμούς σε 41 χώρες με τακτικές αλλά και ναυλωμένες πτήσεις.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr