Στο έγγραφο υπενθυμίζεται ότι, κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, τα περισσότερα κράτη μέλη επέβαλαν απαγορεύσεις εισόδου ή πτήσης και άλλους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, προκαλώντας στασιμότητα στις επιβατικές πτήσεις.
Ωστόσο, τονίζεται, πολλά αεροδρόμια που εξυπηρετούν μεγάλες πόλεις παρέμειναν ανοιχτά για περιορισμένες προγραμματισμένες πτήσεις, για ανθρωπιστικούς λόγους, επαναπατρισμούς προσφύγων και μεταφορά φορτίων.
Οπως αναφέρεται, καθώς ο κλάδος αναζητά τρόπους μείωσης του κόστους, ανακοίνωσε περικοπές θέσεων εργασίας και / ή μειωμένα πρότυπα εργασίας, μειώσεις μισθών και πάγωμα προσλήψεων. Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη κηρύξει πτώχευση.
Αναφέρεται ακόμη ότι, με τη βελτίωση της κατάστασης της δημόσιας υγείας στην ΕΕ το καλοκαίρι του 2020, τα κράτη μέλη άρχισαν να άρουν ορισμένους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, επιτρέποντας στις αεροπορικές εταιρείες να ξαναρχίσουν αργά τις δραστηριότητές τους, αφήνοντας, ωστόσο, σε ισχύ πολλούς ασυνεπείς και συνεχώς μεταβαλλόμενους κανόνες και οδηγίες ταξιδιού, περιορίζοντας σημαντικά τα αεροπορικά ταξίδια.
Επιπλέον, οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια εφαρμόζουν αυστηρά μέτρα υγείας και υγιεινής που συνεπάγονται υψηλότερο κόστος τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους επιβάτες.
Στο έγγραφο υπογραμμίζεται ιδιαίτερα ότι, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) προβλέπει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα χάσουν περίπου το 66% των επιβατών τους και θα δουν τα συνολικά έσοδα να μειώνονται κατά 419 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2020.
Στο έγγραφο εικάζεται ότι:
-Ο τελικός αντίκτυπος της κρίσης στις αεροπορικές μεταφορές θα εξαρτηθεί από παράγοντες όπως η διάρκεια και το μέγεθός της πανδημίας, το επίπεδο εμπιστοσύνης των επιβατών και η αυστηρότητα των μέτρων περιορισμού.
-Κατά πάσα πιθανότητα, ο τομέας θα αισθανθεί τις επιπτώσεις πολύ μετά το 2020.
Τέλος, στο έγγραφο αναφέρεται ότι, η ΕΕ έχει εργαστεί σε διάφορα επίπεδα για να βοηθήσει τον τομέα, να αντιμετωπίσει την πρόκληση, είτε δημοσιεύοντας κατευθυντήριες γραμμές (π.χ. σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών) και συστάσεις είτε μέσω νομοθετικής εργασίας ενώ, ένα από τα πρώτα μέτρα που έλαβε ήταν να αλλάξει τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με την κατανομή των χρονοθυρίδων αεροδρομίου, προκειμένου να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να αποφύγουν πτήσεις με πολύ χαμηλούς παράγοντες φόρτωσης.
Ωστόσο, καταλήγει το έγγραφο, μένει ακόμη πολλή δουλειά, ιδίως όσον αφορά τον συντονισμό των ταξιδιωτικών περιορισμών.
*Ολο το 8σέλιδο ενημερωτικό έγγραφο στα αγγλικά εδώ
Νίκος Ρούσσης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr