Οι συναντήσεις πάντως, που εκτείνονται και αύριο λόγω του συνεδρίου της ΚΕΔΕ και της απουσίας αντιπεριφερειάρχη και δημάρχων, γίνονται σε τεταμένο κλίμα μετά την ανακοίνωση αποχώρησης της Ryanair από τα Χανιά και έναρξης δρομολογίων της αεροπορικής Laudamotion, όπου έχει το 25% η Ryanair, από και προς τον Κρατικό Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», που έχει κρατήσει χαμηλά τα τέλη. Η Laudamotion θα πετάει επίσης, από τον ερχόμενο Ιούνιο έως και τον Οκτώβριο, από την Γερμανία και προς την Κω, επιστρέφοντας στο νησί, απ’ όπου είχε αποχωρήσει πέρυσι η Ryanair λόγω των προβλημάτων που είχε αντιμετωπίσει εξαιτίας του προσφυγικού ζητήματος.
Δυσφορία και κόντρες
Πάντως όχι ως ένδειξη αποδοκιμασίας - αλλά λόγω ταξιδιού στην Ιταλία, ο Δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας, δεν θα παραστεί στην εκδήλωση των νέων διαχειριστών του Αεροδρομίου για το μέλλον του «Δασκαλογιάννη» που θα γίνει το απόγευμα της Πέμπτης στα Χανιά. Ο Δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης, που με ανοικτή επιστολή έχει ασκήσει δριμεία κριτική στη Fraport, όπως ανέφερε στο Reporter.gr, αναμένεται να παραστεί, περιμένοντας σαφείς και ξεκάθαρες απαντήσεις στα ζητήματα που έχει θέσει (24ωρη λειτουργία αεροδρομίου, πολιτική τελών, υλοποίηση δεσμεύσεων κτλ).
Η συνάντηση πάντως γίνεται λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της Ryanair για κλείσιμο της βάσης της στα Χανιά, μείωση των δρομολογίων εσωτερικού στην Ελλάδα από την 1η Ιουνίου ειδικά από και προς αεροδρόμια που ελέγχει η Fraport (Ρόδος, Μύκονος) και μεταφορά δύο αεροσκαφών από εκεί αλλά και την Αθήνα σε βάσεις της στη Γερμανία, όπου και επεκτείνει τις υπηρεσίες της από την 1η Ιουνίου.
«Η κίνηση αυτή έγινε για επιχειρησιακούς λόγους και ήταν αναμενόμενη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθυντής Πωλήσεων και Μάρκετινγκ της Ryanair για την Ανατολική Μεσόγειο, κ. Νικόλαος Λάρδης σε εορταστική εκδήλωση που οργάνωσε η Ιρλανδική εταιρία χαμηλού κόστους με το ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» για το σπάσιμο του φράγματος μεταφοράς των 10 εκ. επιβατών στο αεροδρόμιο της Αθήνας.
Σημειώνεται, ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τα Χανιά, η τοπική Ένωση Ξενοδόχων, με επιστολή της τόσο προς τη low cost αεροπορική εταιρεία, όσο και προς τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου Fraport Greece, ζητά να έρθουν σε διάλογο, ώστε να βρεθεί μία λύση και να διατηρηθούν τα δρομολόγια. Για την εξέλιξη αυτή, ο κ. Λάρδης ανέφερε ότι «υπάρχει επαφή και μιλάμε».
Βολές κατά της Fraport
Παράγοντες του τουρισμού στα Χανιά είναι ανάστατοι και σοκαρισμένοι από την απόφαση, καθώς η πόλη ουσιαστικά χάνει έτσι την επαφή της με τους τουρίστες που έδωσαν ώθηση στην τοπική οικονομία τα προηγούμενα χρόνια. Εκτιμάται πως μία από τις αιτίες της αποχώρησης είναι το μπρα ντε φερ με τη Fraport για το κόστος χρήσης του αεροδρομίου, από την εταιρία που διακινεί από και προς τα Χανιά ετησίως πάνω από 500.000 επιβάτες.
Στο μεταξύ εν όψει της συνάντησης, ιδιαίτερα επικριτική είναι η επιστολή του Συλλόγου Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων προς την Fraport Greece. Στην επιστολή του ο Σύλλογος θυμίζει τι έλεγε ότι θα έκανε η Fraport στο αεροδρόμιο Χανίων «Ι. Δασκαλογιάννης» και επισημαίνει τα σημεία που όχι μόνο δεν έγιναν, αλλά και την πολιτική της Fraport η οποία όπως λέει, «καθιστά το αεροδρόμιο Χανίων ένα δευτερεύον εποχικό τουριστικό αεροδρόμιο συμπληρωματικό του Ηρακλείου και θα καταστήσει τα Χανιά τουριστική αποικία 4 μηνών»
Αναλυτικά η επιστολή:
Τον Ιανουάριο του 2015 κατά την επίσκεψη κλιμακίων της FraportGreece, επιδόθηκε μια ανοικτή επιστολή. Αρχές Απρίλιου του 2017 δημοσιεύτηκε ξανά στα τοπικά μέσα.
Στην επιστολή μεταξύ των άλλων αναφερόταν ότι:
“Το αεροδρόμιο των Χανίων τα τελευταία χρόνια έπαιξε σημαντικό ρόλο για την ανάπτυξη, την ευημερία και την κοινωνική συνοχή του νομού και περιόρισε τις συνέπειες της κρίσης.
Επιβεβαίωση είναι ότι οι αφίξεις από 874.869 το 2011, εκτοξεύθηκαν στις 1.486.277 το 2016. Θεαματική αύξηση 70%.(Πηγή ΥΠΑ)
Τα παραπάνω θεαματικά αποτελέσματα προήλθαν από επίπονη, συνεχή και συντονισμένη δουλειά και συνεργασία, των επαγγελματιών, των πολιτών και των θεσμικών φορέων του νομού Χανίων. Όλοι εμείς οι μη ειδικοί (ερασιτέχνες ) καταφέραμε ένα μικρό θαύμα!
Ζητήθηκαν τότε λοιπόν από την FraportGreece τα παρακάτω:
Το αεροδρόμιο Χανίων πρέπει:
Να διατηρήσει τον αναπτυξιακό κοινωνικό νησιωτικό και εθνικό του ρόλο.
Να παραμείνει φθηνό και ανταγωνιστικό.
Να συνεχίσει την αυξητική τάση επιβατών.
Να διατηρήσει όλες τις αεροπορικές εταιρείες που έχουν επιλέξει τα Χανιά και να προσελκύσει ακόμα περισσότερες.
Να επεκτείνει την περίοδο λειτουργίας του ώστε να δέχεται διεθνείς πτήσεις σε δωδεκάμηνη βάση.
Να μην δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και μονοπωλίου στην εμπορική τουριστική και αεροπορική δραστηριότητα.
Το αεροδρόμιο Χανίων σαν πύλη εισόδου της Δυτικής Κρήτης από το 2017 εισέρχεται σε μια νέα φάση.
Ιδιωτικοποιείται και παραχωρείται για τα επόμενα τουλάχιστον 40 χρόνια στην FraportGreece.
Με βάση τις ενδείξεις – διαρροές – πληροφορίες δεν υπάρχει καμία δέσμευση για τα παραπάνω από την μεριά της FraportGreece (το αντίθετο μάλιστα). Φαίνεται να επικρατεί η λογική και το μοντέλο :
Ακριβές χρεώσεις και τέλη, άρα υπερβολικά κέρδη για την επιχείρηση και το δημόσιο, και λίγοι επιβάτες-επισκέπτες, δηλαδή καταστροφικό για την πραγματική οικονομία.
Ας απαντήσουμε επιτέλους στο ερώτημα υψηλοί φόροι με λίγους επιβάτες ή χαμηλοί φόροι με πολλούς επιβάτες – επισκέπτες.
Επιτέλους όταν ζητάμε μείωση φόρων,ζητάμε μείωση φόρων παντού.
Καλούσαμε τότε και εξακολουθούμε να καλούμε:
Την κυβέρνηση
Τους τοπικούς βουλευτές
Τους εκπροσώπους της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης
Τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Τα τοπικά Επιμελητήρια
Τους επαγγελματικούς φορείς του τουρισμού και της επιχειρηματικότητας
Συλλογικότητες αλλά και τους ιδιώτες που συμμετέχουν στην δημόσια συζήτηση.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Να ασκήσουν πίεση προς οποιαδήποτε κατεύθυνση ώστε επιτέλους η FraportGreece να δεσμευτεί δημόσια για τα παραπάνω 6 σημεία.
Οποιαδήποτε ενέργεια η οποία δεν θα ανταποκρίνεται στις παραπάνω προκλήσεις θεωρείται ότι δεν προσφέρει ανάπτυξη στο κοινωνικό σύνολο αλλά οπισθοδρόμηση και θα είναι επιζήμια για τα συμφέροντα της Δυτικής Κρήτης και των επόμενων γενεών.”
Δυστυχώς όλες οι ανησυχίες μας όχι μόνο επαληθεύτηκαν αλλά από τέλη Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2018 έχει προβεί σε νέες αυξήσεις και εφαρμόζει πολιτικές αντικινήτρων.
Με αφορμή δε τα τελευταία γεγονότα είναι πλέον σαφές ότι η πολιτική της Fraport Greece καθιστά το αεροδρόμιο Χανίων ένα δευτερεύον εποχικό τουριστικό αεροδρόμιο συμπληρωματικό του Ηρακλείου. Θα καταστήσει δε τα Χανιά τουριστική αποικία 4 μηνών.
Φτάνουν πια οι μακέτες τα έργα και τα ευχολόγια για την καλύτερη διαχείριση της κίνησης την υψηλή περίοδο.
Η Fraport Greece Πρέπει να απαντήσει και να δεσμευτεί σήμερακιόλας ότι:
Εκτός από τα 6 σημεία που προαναφέραμε και στα παρακάτω.
Από αύριο θα επαναφέρει το αεροδρόμιοΧανίων σε καθεστώς 24ης λειτουργίας καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου
Να απαντήσει και να δεσμευτεί στο πόσους παραπάνω επιβάτες, σε σχέση με το 2016, θα μεταφέρει με προγραμματισμένες πτήσεις Legacy και lowcost αεροπορικών εταιρειών.
Με εσωτερικές και διεθνείς πτήσεις τόσο τον προσεχή Χειμώνα και κάθε Χειμώνα (τουλάχιστον 50% αύξηση δηλαδή 10.000 επιπλέον επιβάτες εξωτερικού καθ’ όλη την διάρκεια του Χειμώνα)
Όσο και την προσεχή χαμηλή περίοδο Απρίλιου, Μαΐου Οκτώβριου. (Τουλάχιστον 30% αύξηση δηλαδή 80.000 επιπλέον επιβάτες εξωτερικού)
Το Business Plan της Fraport Greece (Σύνθετος ρυθμός ετησίας ανάπτυξηςCAGR) του 3,78% είναι μόνο για τους μετόχους, όχι για τις δυνατότητες του Νομού.
Δεν θέλουμε μόνο καθαρό αεροδρόμιο άλλα γεμάτο επιβάτες ΟΛΟ το χρόνο.
Οι κατά καιρούς προτάσεις μας αγνοήθηκαν. Είμαστε διατεθειμένοι να τις επαναφέρουμε.
Αναμένουμε να ακούσουμε όχι ότι δεν γίνεται, αλλά πως γίνεται.
Αν η πολιτική της Fraport Greece συνεχίσει να είναι εχθρική προς τα συμφέροντα του τόπου, ως τέτοια θα αντιμετωπιστεί».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr