Έκπληξη γιατί μόλις λίγους μήνες νωρίτερα, τον Μάιο του 2013, ο τότε αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Μάικλ Κόλεϊ δήλωνε ότι η Ryanair μπορεί να φέρει στην Αθήνα 10 εκατομμύρια επιβάτες, υπό την προϋπόθεση ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών θα του προσέφερε μηδενικά τέλη χρήσης του αεροδρομίου.
Με τον επιθετικότερο τόνο δε, δήλωνε ο Κόλεϊ ότι σε αντίθετη περίπτωση δεν υπάρχει περίπτωση να δραστηριοποιηθεί στην Αθήνα, κατηγορώντας παράλληλα την διοίκηση του ΔΑΑ ότι ευθύνεται για την μείωση της επιβατικής κίνησης (έκλεισε το 2013 με μειωμένη επιβατική κίνηση κατά 3,2%, την στιγμή που η κίνηση εσωτερικού περιορίστηκε κατά 4,6%) λόγω των υψηλών χρεώσεων που επιβάλει για την χρήση των εγκαταστάσεων και των υπηρεσιών του.
Η απάντηση εκ μέρους του ΔΑΑ, υπήρξε άμεση τότε, καθώς σε ανακοίνωση του κατηγόρησε εμμέσως την Ryanair για «κανιβαλισμό» της υπάρχουσας κίνησης (σ.σ. όπου έχει δραστηριοποιηθεί) με αρνητικές επιπτώσεις στις εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία.
Λίγους μήνες αργότερα και αφού η κόντρα είχε λάβε τότε πρωτοφανείς διαστάσεις, με τον εκπρόσωπο της Ryanair να χρησιμοποιεί εκφράσεις πεζοδρομίου στην καλύτερη περίπτωση και τον ΔΑΑ για πρώτη φορά να σχολιάζει κινήσεις αεροπορικής εταιρείας (εν δυνάμει πελάτη του όπως αποδείχθηκε στην συνέχεια), ανακοινώθηκε η έναρξη πτήσεων από την Αθήνα. Αποποιούμενοι το ενδεχόμενο να αποτελεί πρωταπριλιάτικο αστείο η Ryanair, εντάσσει από την 1η Απριλίου στο δίκτυο της έξι προορισμούς από την Αθήνα, μεταξύ των οποίων το δρομολόγια Αθήνα - Θεσσαλονίκη, Αθήνα - Χανιά και Αθήνα - Ρόδος, ρίχνοντας μάλιστα στην αγορά 100.000 θέσεις έναντι 12 ευρώ για τις πτήσεις εσωτερικού.
Μήπως όμως λογάριασε χωρίς τον ξενοδόχο η Ryanair, προχωρώντας στην ανακοίνωση της έναρξης των πτήσεων, χωρίς να έχει προηγηθεί η σύναψη σχετικής συμφωνίας με τον ΔΑΑ;
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι την στιγμή της ανακοίνωσης από τον νέο (είχε αναλάβει μόλις δύο εβδομάδες όταν ήρθε στην Αθήνα να κάνει την ανακοίνωση) εμπορικό διευθυντή της ιρλανδικής εταιρείας κ. Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν των σχεδίων της Ryanair, ο ΔΑΑ δεν είχε λάβει καμία απολύτως ενημέρωση. Εκπρόσωποι του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» επισημαίνουν, ωστόσο, ότι οι διαδικασίες μπορούν να ολοκληρωθούν άμεσα, επιβεβαιώνοντας ότι η χαμηλού κόστους εταιρεία μπορεί να ξεκινήσει τα δρομολόγια τον Απρίλιο, όπως έχει σχεδιάσει.
Άφηναν μάλιστα να εννοηθεί ότι σε περίπτωση που οι Ιρλανδοί συμφωνήσουν με τους όρους και την τιμολόγηση του ΔΑΑ, δεν υπάρχει λόγος ή τρόπος να αρνηθεί ο «Ελ. Βενζιέλος» την συνεργασία. Στον ΔΑΑ μπορεί να δραστηριοποιούνται ήδη 12 χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες το καλοκαίρι του 2014 θα αυξηθούν σε 14, ωστόσο μέχρι σήμερα καμία χαμηλού κόστους εταιρεία δεν διατηρεί βάση στον ΔΑΑ.
«Εχετε τους λιγότερους ταξιδιώτες στον ΔΑΑ σε σχέση με τον πληθυσμό της πόλης» εξήγησε ο κ. Ο' Μπράιεν υπερτονίζοντας ότι κάτι δεν πάει καλά στον ΔΑΑ. «Το Δουβλίνο που είναι μια πόλη στα μεγέθη της Αθήνας περίπου και με παρόμοια οικονομικά προβλήματα, έχει πολύ μεγαλύτερη αναλογία μεταξύ επιβατών και κατοίκων από ότι η Αθήνα. Και όσο και να μου αρέσει η πόλη μου, δεν μπορεί να συγκριθεί με την Αθήνα. Οπότε κάτι δεν γίνεται σωστά» δήλωσε στο «Reporter» ο κ. Ο΄Μπράιαν.
Παράλληλα αποκάλυψε ότι πρόκειται σε δεύτερο χρόνο να συζητήσει το θέμα των χρεώσεων του ΔΑΑ με την διοίκηση του αεροδρομίου, επισημαίνοντας, ότι «τα σχέδια μας περιλαμβάνουν το άνοιγμα πολύ περισσότερων προορισμών υπό την προϋπόθεση ότι θα λάβουμε ευνοϊκότερους όρους από το αεροδρόμιο».
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι η εταιρεία, η οποία έχει ήδη ανοίξει το σύστημα κρατήσεων για τους επιβάτες των νέων πτήσεων, περιμένει να συγκεντρώσει το νέο της πελατολόγιο, το οποίο θα χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτικό χαρτί για να πετύχει καλύτερου όρους συνεργασίας με τον ΔΑΑ.
Ο κ. Ο' Μπράιεν από την πλευρά του περιορίστηκε να πει στο «Reporter» ότι θα εξετάσουμε το άνοιγμα νέων πτήσεων και τους όρους της συνεργασίας σε δεύτερο χρόνο. Η εταιρεία μάλιστα, που διαθέτει σήμερα 303 αεροσκάφη, αναμένεται τον Σεπτέμβριο να παραλάβει άλλα 175 Boeing 737-800.
Γιατί άλλαξε γνώμη η Ryanair μέσα σε λίγους μήνες;
Η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines δημιούργησε συνθήκες μονοπωλίου στην εγχώρια αεροπορική αγορά, όπως υποστήριξε ο κ. Ο' Μπράιεν διευκρινίζοντας ότι οι μονοπωλιακές συνθήκες εκτινάσσουν τις τιμές, γεγονός το οποίο μπορεί να έχει επιπτώσεις στην συνολική επιβατική κίνηση. «Δεν θα μπορούσαμε να βρούμε καλύτερες συνθήκες για να κάνουμε, ως low cost εταιρεία, την είσοδό μας σε αυτή την αγορά.» εξήγησε ο Ο' Μπράιεν.
Στο ίδιο μήκος κύματος, και κρύβοντας τον πανικό που έχει προκαλέσει στους κόλπους της, η Aegean Airlines έκανε λόγο για την λειτουργία μιας απόλυτα ανταγωνιστικής αεροπορικής αγοράς στην χώρα. «Η δημιουργία βάσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη επιβεβαιώνει τη λειτουργία μιας απόλυτα ανταγωνιστικής αγοράς, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών, γεγονός που πάντοτε ισχυριζόταν η Aegean» τονίζει σε ανακοίνωση της η εταιρεία αναφέροντας ότι αυτός ήταν και ο λόγος που η συνένωση δυνάμεων των δύο ελληνικών αερομεταφορέων, της Aegean με την Olympic Air, ήταν απαραίτητη ώστε «να δημιουργηθούν οι οικονομίες κλίμακας, για την αποτελεσματική λειτουργία και ανάπτυξη ενός ελληνικού αερομεταφορέα, που θα εκπροσωπήσει επάξια τη χώρα μας σε αυτή την κοινή ευρωπαϊκή αγορά».
Επεσήμανε μάλιστα ότι έχει προχωρήσει σε νέες πολιτικές χαμηλότερων ναύλων, όπως τις GoLight και Flex, που ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2013. «Οι πρωτοβουλίες αυτές βελτίωσαν σημαντικά το κόστος εισιτηρίου για τον Έλληνα καταναλωτή, τόσο στα κύρια δρομολόγια εσωτερικού, όσο και στις μικρές άγονες γραμμές.»
Το πρόσωπο που έχει δείξει μέχρι σήμερα η Ryanair
Η καχυποψία για την Ryanair δεν είναι τυχαία, διότι σε όποια πόλη και να έχει δραστηριοποιηθεί, δεν έχει αφήσει και τις καλύτερες εντυπώσεις. Άνοιξε δρομολόγια, τα οποία ύστερα από λίγο έκλεισε, ενώ η έως τώρα επικοινωνιακή πολιτική της ήταν ιδιαίτερα επιθετική προς τις αγορές στις οποίες εισήλθε, διατηρώντας πάντα ωστόσο το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Βόλου όπου ύστερα από διαμάχη με την περιφέρεια Θεσσαλίας, η Ryanair διέκοψε τον Σεπτέμβριο τις συνδέσεις που είχε προγραμματίσει, ενώ σε παρόμοιες κινήσεις έχει προχωρήσει και στην περίπτωση της Κω και της Ρόδου. Θύμα της πρακτικής της εταιρείας έχει υπάρξει και η Μασσαλία από όπου αποχώρησε αιφνιδιαστικά η εταιρεία, κατόπιν διαφωνιών με επίκεντρο φορολογικά ζητήματα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr