Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία άσκησε βέτο στην πρώτη προσφορά εξαγοράς της Ryanair για την Aer Lingus το 2007, υποστήριξε ότι η Ryanair δεν έχει προσφέρει επαρκείς παραχωρήσεις για να καθησυχάσει τις ανησυχίες σχετικά με την κυριαρχία της νέας, συνδυασμένης εταιρείας σε 46 δρομολόγια. Οι γνωρίζοντες μάλιστα τα της ελληνικής αγοράς, αποφεύγουν άμεσα την αναγωγή στα εγχώρια δεδομένα και εμφανίζονται καθησυχαστικοί, αφού Aegean και Olympic έχουν 11 κοινά δρομολόγια, από 32 πριν 3 χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, τα κοινά δρομολόγια Ryanair – Aer Lingus που θα δημιουργούσαν συνθήκες ανταγωνισμού σε περίπτωση συγχώνευσης είναι πολύ περισσότερα από τα αντίστοιχα της Aegean – Olympic και σαφώς αυξημένα από το παρελθόν. Μετά τη συγχώνευση για 28 δρομολόγια θα υπήρχε μόνο ένας αερομεταφορέας, ενώ σύμφωνα με το ελληνικό σχέδιο μετά τη συγχώνευση για 6 δρομολόγια θα υπάρχει μόνο ένας αερομεταφορέας.
Επιβατική κίνηση
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, ο έλεγχος της κίνησης που θα είχε το σχήμα Ryanair – Aer Lingus σε περίπτωση συγχώνευσης σε καμία περίπτωση δε συγκρίνεται με το αντίστοιχο που θα έχουν οι Aegean – Olympic, καθώς οι ιρλανδικές εταιρίες θα πλησίαζαν σχεδόν το σύνολο της αγοράς. Το ιρλανδικό σχήμα θα ήλεγχε το 81% της κίνησης στην Ιρλανδία (εσωτερικού και εξωτερικού), ενώ το ελληνικό θα ελέγχει μόνο το 16% της κίνησης στην Ελλάδα (εσωτερικού και εξωτερικού). Παράλληλα, η Ryanair είναι ισχυρότερη με μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε σχέση με 5 χρόνια πριν, ενώ η Aegean και η Olympic είναι το αντίθετο: μικρότερες, πιο αδύναμες και με λιγότερο έλεγχο στα δρομολόγια της Αθήνας και της Ελλάδας από παλιά (εσωτερικό και εξωτερικό).
Παράλληλα, ο αριθμός θέσεων που θα κατείχαν οι Ryanair και η Aer Lingus στο κεντρικό αεροδρόμιο της Ιρλανδίας (Δουβλίνο), αν συγχωνευόντουσαν δε συγκρίνεται με τον αντίστοιχο που θα έχουν οι Aegean και η Olympic μετά την εξαγορά της δεύτερης από την πρώτη, καθώς το κάθε σχήμα θα έχει 80% και 46% αντίστοιχα των θέσεων στο κεντρικό αεροδρόμιο της χώρας.
Τα πλεονακτήματα
Την ίδια ώρα, τα επιτελεία των δύο ελληνικών εταιριών φαίνεται ότι στηρίζονται σε άλλα 4 επιχειρήματα:
- Οι Ryanair-Aer Lingus δεν έχουν ανταγωνισμό στο εσωτερικό της χώρας. Αντίθετα, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται και άλλες εταιρείες σε δρομολόγια εσωτερικού (εταιρείες χαμηλού κόστους, η Cyprus Airways, η Astra και η Sky Express)
- Η πρώτη περίπτωση αφορά δύο κερδοφόρες εταιρείες, οι οποίες επιδιώκουν να αυξήσουν τα κέρδη τους. Αντίθετα στη δεύτερη περίπτωση έχουμε δύο ζημιογόνες εταιρείες (λόγω της ύφεσης, της μείωσης της ζήτησης, της αύξησης του κόστους πετρελαίου κ.λπ.), οι οποίες προχωρούν στην κίνηση αυτή προκειμένου να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους.
- Η οικονομία της Ιρλανδίας βρίσκεται σε τροχιά ανάκαμψης. Αντίθετα, η Ελλάδα βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε ύφεση.
- Στην περίπτωση της Ryanair-Aer Lingus, υπάρχουν επικαλύψεις σε slots που τηρούν σε αεροδρόμια του εξωτερικού, ενώ στην περίπτωση της Aegean Airlines-Olympic Air όχι.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr