Όπως γνωστοποίησε ο κ.Χατζηνικολάου, μόνο φέτος, έχουν ήδη χορηγηθεί 2,5 δισ. ευρώ από το σύνολο των νέων χρηματοδοτήσεων, ύψους 5,7 δισ., που είναι προγραμματισμένο να διατεθούν στις ελληνικές επιχειρήσεις το 2021, επισημαίνοντας ότι οι αριθμοί αυτοί αποτελούν έμπρακτη απόδειξη της στήριξης της Τράπεζας Πειραιώς στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα.
Παράλληλα, ο πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς εξήρε τις αντοχές και την προοπτική των ελληνικών εξαγωγών εν μέσω των δύσκολων συνθηκών της οικονομικής κρίσης και μετέπειτα της πανδημίας, επισημαίνοντας πως "δεν είναι τυχαίο ότι την τελευταία δεκαετία, το μοναδικό μέγεθος της ελληνικής οικονομίας, που αντιστάθηκε στην ύφεση και κατέγραψε θετικό πρόσημο ήταν οι εξαγωγές, κάτι που δείχνει πού βρίσκεται η δυναμική της ελληνικής οικονομίας". Όπως είπε, από 15,6 δισ. ευρώ το 2010, οι ελληνικές εξαγωγές ξεπέρασαν τα 22 δισ. το 2020, σημειώνοντας αύξηση 45%.
Ωστόσο, πρόσθεσε, ενώ τα τελευταία χρόνια η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων εντάθηκε, η αναγκαία αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου στην Ελλάδα δεν προχώρησε ουσιαστικά. Δεν υπήρξε ουσιαστική αύξηση του μεριδίου αγοράς της Ελλάδας στο διεθνές εμπόριο, δεν αυξήθηκε ο απόλυτος αριθμός των επιχειρήσεων που εξάγουν ("λιγότερες από 300 επιχειρήσεις εξακολουθούν να πραγματοποιούν σχεδόν το 50% των ελληνικών εξαγωγών") και η παραγωγικότητα ανά εργαζόμενο μειώθηκε σημαντικά τόσο σε απόλυτο αριθμό, όσο και σε σχέση με την υπόλοιπη ΕΕ, παρά τη μείωση του κόστους εργασίας στη χώρα την τελευταία δεκαετία.
Κατά τον πρόεδρο της Τράπεζας Πειραιώς, αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι ελληνικές εξαγωγές παραμένουν σχετικά χαμηλού τεχνολογικού περιεχομένου και χαμηλής προστιθέμενης αξίας. Με τη σειρά του, αυτό σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό, κατά τον κ.Χατζηνικολάου, με τα χαμηλά επίπεδα επένδυσης σε Έρευνα και Ανάπτυξη και τις περιορισμένες άμεσες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού εξοπλισμού και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και τεχνογνωσίας. Επίσης, την ενίσχυση της εξωστρέφειας δυσχεραίνει, κατά τον ίδιο, το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα, τα γραφειοκρατικά εμπόδια, το φορολογικό καθεστώς και οι δυσκολίες σε σχέση με την επίλυση συμβατικών διαφορών.
Αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου
"Καθώς βγαίνουμε από την πανδημία και με την προοπτική των πρωτοφανών ροών πόρων από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, βρισκόμαστε μπροστά σε μια μοναδική ευκαιρία για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας. Οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, τον ΟΠΕΚΕΠΕ και το ετήσιο αναπτυξιακό πρόγραμμα, σε συνδυασμό με τις μεταρρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση, δίνουν μια μοναδική ευκαιρία για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της χώρας και των ελληνικών επιχειρήσεων. Αν είμαστε επιτυχείς, μεγάλος ωφελημένος θα είναι η εξωστρέφεια της χώρας και μόνο έτσι θα επιτευχθεί ο στόχος για αύξηση της συνεισφοράς των εξαγωγών στο ΑΕΠ στο 25% ώς το 2024, έναντι 18% σήμερα" εκτίμησε ο κ.Χατζηνικολάου.
Επιδότηση "οριακών" καλλιεργειών
Πρόσθεσε ότι με στοχευμένα κίνητρα το κράτος οφείλει να ενισχύσει τις ελληνικές επιχειρήσεις, τη βιομηχανία, τη μεταποίηση και τον πρωτογενή τομέα. "Να επιβραβεύσει όσες δημιουργούν υπεραξία, ειδικά σε βιώσιμα προϊόντα με εξαγωγικό χαρακτήρα και να σταματήσει να επιδοτεί οριακές καλλιέργειες σε ξεπερασμένα και μη ανταγωνιστικά πλέον προϊόντα" είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι το βάρος πέφτει κυρίως στις ίδιες τις επιχειρήσεις, που γνωρίζουν την αγορά και το αντικείμενο, έχουν το ένστικτο της επιχειρηματικότητας και επιδιώκουν το κέρδος. "Εμείς στην Τράπεζα βρισκόμαστε εδώ για να σας στηρίξουμε, να σας συμβουλέψουμε και να σας βοηθήσουμε με τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σας σχεδίων, να σας στηρίξουμε για επόμενο βήμα" είπε απευθυνόμενος σε ακροατήριο εξαγωγέων.
Κατά τον κ.Χατζηνικολάου, η μετά-Covid εποχή προσφέρει επίσης στην Ελλάδα μια μοναδική ευκαιρία για να διαβεί το κατώφλι της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, αφουγκραζόμενη και τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και στην αγορά. Η Ελλάδα, είπε, έχει τη δυνατότητα να παράγει ποιοτικά προϊόντα, αλλά δεν αρκεί αυτό -χρειάζεται οι επιχειρηματίες της, πχ, στον αγροδιατροφικό τομέα, να γίνουν καλύτεροι και στο κομμάτι της Έρευνας και Ανάπτυξης και των σύγχρονων τεχνικών μάρκετινγκ και αξιοποίησης των δικτύων πωλήσεων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr