Στις ρυθμίσεις, επίσης, του νομοσχεδίου που αφορούν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την δανειοδότηση των «Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων και των Εταιρειών Μεταβίβασης Απαιτήσεων», οι οποίες θα πρέπει να έχουν ως ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο τις 100.000 ευρώ.
Το πλαίσιο των εταιριών
Στις εταιρείες αυτές θα μπορεί να γίνει μεταβίβαση απαιτήσεων από συμβάσεις χορήγησης κάθε μορφής δανείων και πιστώσεων, τα οποία παρουσιάζουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών, ενώ προβλέπονται ότι θα μπορούν στις εταιρείες διαχείρισης να μεταφέρονται και απαιτήσεις από δάνεια ή και πιστώσεις, που εξυπηρετούνται εφόσον υπάρχουν μη εξυπηρετούμενα δάνεια από τους ίδιους οφειλέτες.
Σημειώνεται ότι μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου 2016 δεν θα επιτρέπεται η πώληση όλων των καταναλωτικών δανείων, των δανείων πρώτης κατοικίας καθώς και των δανείων και πιστώσεων, που έχουν χορηγηθεί σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (όπως αυτές ορίζονται από τη σύσταση 2003/361/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) δηλαδή με τζίρο έως 50 εκατ. ευρώ και έως 250 εργαζόμενους, καθώς και τα δάνεια με εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου. Σε πρώτη φάση ουσιαστικά στο στόχαστρο μπαίνουν δάνεια μεγάλων επιχειρήσεων και δάνεια τα οποία έχουν δοθεί χωρίς υποθήκη ή προσημείωση πρώτης κατοικίας, δηλαδή για δεύτερη ή εξοχική.
Διορία 12 μηνών
Το νομοσχέδιο προβλέπει ωστόσο ότι εντός 12 μηνών, και πριν την προσφορά προς πώληση των απαιτήσεων των μη εξυπηρετούμενων δανείων στις εταιρείες διαχείρισης, πρέπει να έχει προταθεί στο δανειολήπτη και τον εγγυητή με εξώδικη πρόσκληση η ρύθμιση του δανείου του, ώστε αυτό να καταστεί εξυπηρετούμενο. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η ρύθμιση που προβλέπει το διάστημα του 12μηνου, ανάμεσα στην πρόσκληση και την εκχώρηση των δάνειων έχει στόχο να μην αιφνιδιαστούν οι δανειολήπτες. Ωστόσο η συγκεκριμένη προειδοποίηση δεν αφορά τις περιπτώσεις των επίδικων ή επιδικασθεισών απαιτήσεων ή των απαιτήσεων κατά των μη συνεργάσιμων δανειοληπτών.
Άρση τραπεζικού απορρήτου με όρια
Αναφορικά με την πρόβλεψη για την άρση του τραπεζικού απορρήτου, η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι κρίθηκε απαραίτητη, καθώς η μη προσβολή τραπεζικού απορρήτου θα μπορούσε να οδηγήσει σε αδυναμία της εταιρίας διαχείρισης να διεκπεραιώσει τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Όμως σύμφωνα με το νομοσχέδιο τίθενται όρια στην άρση τόσο του τραπεζικού απορρήτου όσο και στην ανακοίνωση προσωπικών δεδομένων του οφειλέτη στην εταιρία διαχείρισης, καθώς αυτά επιτρέπονται μόνο στο μέτρο που είναι αναγκαία για τους σκοπούς της διαχείρισης.
Συνολικά για την διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η διαχείριση και η μεταβίβαση τους θα γίνεται μόνο από ανώνυμες εταιρείες, που έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα ή σε κράτος μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα μέσω υποκαταστήματος.
Ο ρόλος στην Τράπεζα της Ελλάδος
Η αρχή που θα αδειοδοτεί τις εταιρείες αυτές θα είναι η Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ για τη λήψη της σχετικής άδειας, είναι απαραίτητη η πιστοποίηση της ταυτότητας των άμεσων ή και έμμεσων μετόχων, της ταυτότητας των προσώπων τα οποία έχουν ειδικές συμμετοχές και της ταυτότητα μετόχων με συμμετοχή από 10% και άνω. Η Τράπεζα της Ελλάδος θα έχει την δυνατότητα πλήρους ελέγχου, καθώς θα μπορεί ακόμα και να κάνει επιτόπιους ελέγχου και να έχει πρόσβασης στα αρχεία της εταιρείας.
Οι εταιρείες διαχείρισης θα μπορούν να πραγματοποιούν νομική και λογιστική παρακολούθηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, είσπραξη αυτών, καθώς και τη διενέργεια διαπραγματεύσεων με τους οφειλέτες και τη σύναψη συμβάσεων συμβιβασμού ή ρύθμισης και διακανονισμού οφειλών σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος.
Πάντως η ΤτΕ με νομοθετική εξουσιοδότηση, που τις παρέχεται θα προχωρήσει στην έκδοση απόφασης που θα εξειδικευθεί περαιτέρω το περιεχόμενο της σύμβασης ανάθεσης διαχείρισης. Επιπλέον οι συμβάσεις ανάθεσης διαχείρισης θα υπόκεινται σε προληπτικό έλεγχο από την Τράπεζα της Ελλάδος πριν ισχύσουν ωστόσο ο έλεγχος αυτός δεν θα υποκαθιστά τη δικαστική κρίση.
Οι εταιρείες διαχείρισης θα έχουν ενεργητική και παθητική νομιμοποίηση για την εξωδικαστική, και ενώπιον των δικαστηρίων, παράσταση τους ως μη δικαιούχοι διάδικοι, για να μπορούν να εγείρουν κάθε ένδικο μέσο και να προβούν σε κάθε άλλη δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων. Παράλληλα θα νομιμοποιούνται να κινούν, παρίστανται ή συμμετέχουν σε προπτωχευτικές διαδικασίες εξυγίανσης, πτωχευτικές διαδικασίες αφερεγγυότητας, διαδικασίες διευθέτησης οφειλών και ειδικής διαχείρισης.
Επίσης θα μπορούν να προσλαμβάνουν Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών για Ληξιπρόθεσμες Οφειλές, που λειτουργούν σύμφωνα με τον ν. 3758/2009, η αντίστοιχου σκοπού εταιρίες που λειτουργούν σε κράτος μέλος της ΕΕ ή κράτος του ΕΟΧ, διασφαλίζοντας όμως ότι θα τηρηθούν οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας περί προστασίας του καταναλωτή, περί προστασίας της ιδιωτικής ζωής, του τραπεζικού απορρήτου, της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr