Όπως δήλωσε ο Επίτροπος, αρμόδιος για θέματα εσωτερικής αγοράς, κ. Μισέλ Μπαρνιέ, οι προτάσεις της Επιτροπής αποσκοπούν στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβληματικών τραπεζών, με ελάχιστο κόστος για τους φορολογούμενους και την πραγματική οικονομία και με τρόπο ο οποίος θα αποσυνδέει τα κρατικά χρέη από τα χρέη των τραπεζών.
Τις πρώτες κατευθύνσεις για τον Ενιαίο Μηχανισμό Εποπτείας, στον οποίο κεντρικό ρόλο έχει η ΕΚΤ, τις έδωσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου του 2012.
Οι Ευρωπαίοι ηγέτες αναγνώρισαν τότε την ανάγκη δημιουργίας ενός Ενιαίου Μηχανισμού Εξυγίανσης που θα συμπληρώνει τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό στο πλαίσιο της Τραπεζικής Ένωσης.
Στις 26 Ιουνίου του 2013, οι υπουργοί οικονομικών της Ε.Ε. κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με τους κανόνες που θα εφαρμόζονται όταν μία προβληματική τράπεζα θα πρέπει να οδηγηθεί σε εκκαθάριση, καθώς και ποιοι από τους πιστωτές θα επωμίζονται το κόστος της διάλυσης.
Ωστόσο, η τελική συμφωνία ανάμεσα στο Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την οδηγία σχετικά με την εξυγίανση των τραπεζών, αναμένεται να επιτευχθεί το φθινόπωρο, η το αργότερο ως το Δεκέμβριο του 2013, όπως δήλωσε ο κ. Μισέλ Μπαρνιέ.
Οι σημερινές προτάσεις της Επιτροπής για τη θέσπιση Ενιαίου Μηχανισμού Εξυγίανσης (ΕΜΕ) για την Τραπεζική Ένωση, συμπληρώνουν τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (ΕΕΜ), ο οποίος, όταν αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2014, θα δώσει στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) την εξουσία να εποπτεύει άμεσα τις τράπεζες στην ευρωζώνη, καθώς και σε άλλα κράτη μέλη που θα αποφασίσουν να συμμετάσχουν στην Τραπεζική Ένωση.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή προτείνει ο Ενιαίος Μηχανισμός Εξυγίανσης να λειτουργεί ως εξής:
Τον κεντρικό ρόλο θα τον έχει η ΕΚΤ, η οποία, ως εποπτική αρχή, θα επισημαίνει πότε μια τράπεζα στην Ευρωζώνη ή σε κράτος μέλος που συμμετέχει στην Τραπεζική Ένωση αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες και πρέπει να εξυγιανθεί.
Παράλληλα, προτείνεται η θέσπιση ενός Ενιαίου Συμβουλίου Εξυγίανσης, αποτελούμενο από εκπροσώπους της ΕΚΤ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιων εθνικών αρχών (της χώρας όπου η εν λόγω τράπεζα έχει την έδρα της, καθώς και υποκαταστήματα ή/και θυγατρικές).
Το Συμβούλιο αυτό θα προετοιμάζει την εξυγίανση της τράπεζας και θα καθορίζει ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί για την εξυγίανσή της.
Στη συνέχεια το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης θα κάνει τις απαραίτητες συστάσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία θα αποφασίζει αν και πότε πρέπει να τεθεί η τράπεζα υπό καθεστώς εξυγίανσης.
Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καθορίζει το πλαίσιο για τη χρήση των εργαλείων και του Ταμείου εξυγίανσης, καθώς για νομικούς λόγους, το Συμβούλιο δεν μπορεί να έχει τον τελικό λόγο.
Την εκτέλεση του σχεδίου εξυγίανσης θα αναλαμβάνουν, στη συνέχεια, οι εθνικές αρχές εξυγίανσης, υπό την εποπτεία του Ενιαίου Συμβουλίου Εξυγίανσης.
Τέλος, η Επιτροπή προτείνει τη σύσταση ενός Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης Τραπεζών, το οποίο θα χρηματοδοτεί την εξυγίανση των τραπεζών και το οποίο θα αντικαταστήσει τα εθνικά ταμεία εξυγίανσης των κρατών μελών. Τα χρήματα του Ταμείου αυτού θα προέρχονται από εισφορές των ίδιων των τραπεζών.
Ο Ενιαίος Μηχανισμός Εξυγίανσης θα μπορέσει να τεθεί σε λειτουργία από τον Ιανουάριο του 2015, ενώ οι προτεινόμενοι κανόνες δεν θα τεθούν σε ισχύ πριν το 2018.
Ωστόσο, η Γερμανία εκφράζει για τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον μηχανισμό εξυγίανσης των τραπεζών, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι συμβατές με τις Συνθήκες της Ε.Ε..
Επί της ουσίας, η Γερμανία δεν επιθυμεί τη σύσταση ενός Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης των Τραπεζών, το οποίο θα αναγκάσει τις γερμανικές τράπεζες τη διάσωση τραπεζών άλλων χωρών της Ε.Ε..
Σε μετόχους και καταθέτες το βάρος της αναδιάρθρωσης
Οι μέτοχοι και οι κάτοχοι ομολόγων χαμηλής διαβάθμισης των τραπεζών που διασώζονται με κρατικά κεφάλαια θα επωμίζονται το βάρος της όποιας αναδιάρθρωσης ζητείται από τις ρυθμιστικές αρχές της Ε.Ε., σύμφωνα με τους νέους κανόνες για το χρηματοπιστωτικό τομέα που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πρόκειται για τους αναθεωρημένους κανόνες που αφορούν στην κρατική βοήθεια για τη διάσωση τραπεζών. Πέραν αυτών των κανόνων, τον περασμένο μήνα υπήρξε συμφωνία στο Ecofin για την οδηγία σχετικά με την αναδιάρθρωση και εκκαθάριση των τραπεζών, η οποία θα εφαρμοσθεί πλήρως από το 2018 και προβλέπει ως έσχατο μέτρο την επιβολή ζημιών και σε καταθέσεις πάνω από 100.000 ευρώ.
Οι τράπεζες θα πρέπει να παρουσιάζουν σχέδια αναδιάρθρωσης που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά τους πριν μπορέσουν να λάβουν κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία σημείωσε ότι η τρέχουσα πρακτική - όπου η κρατική βοήθεια δίνεται πριν από την εξυγίανση - έχει οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις στην αναδιάρθρωση των τραπεζών.
Η Επιτροπή ανακοίνωσε, επίσης, ότι οι τράπεζες που λαμβάνουν βοήθεια θα πρέπει να θεσπίζουν αυστηρά όρια όσον αφορά τις αμοιβές των διοικητικών στελεχών τους.
«(Οι αναθεωρημένοι κανόνες) θα εξισορροπήσουν την κατάσταση που αντιμετωπίζουν διαφορετικές τράπεζες σε διαφορετικές χώρες -μέλη και θα περιορίσουν τον κατακερματισμό των χρηματοπιστωτικών αγορών», δήλωσε ο Επίτροπος της Ε.Ε. για τον Aνταγωνισμό, κ. Χοακίν Αλμούνια.
Οι νέοι κανόνες για την κρατική βοήθεια ανακοινώθηκαν, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τη δημιουργία ενός οργανισμού για τη διάσωση ή την εκκαθάριση προβληματικών τραπεζών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr