«Θα φύγουμε από το σημερινό σύστημα που απλώς αναπροσαρμόζει τις περσινές πιστώσεις χωρίς να εξετάζει πως ξοδεύτηκαν τα χρήματα και τι αποτέλεσμα παρήγαγαν», δήλωσε και εξήγησε ότι «θα πάμε σε ένα πολυετή προϋπολογισμό από μηδενική βάση, όπου οι πιστώσεις συνδέονται με στόχους και αποτελέσματα».
Αναφερόμενος στον τρόπο εφαρμογής δήλωσε πως «θα το κάνουμε σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδας, μέσα από ευρεία διαβούλευση, αξιοποιώντας την καλύτερη ελληνική και διεθνή εμπειρία».
Στο μεταξύ ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γ. Προβόπουλος προγραμματίζει συναντήσεις με τους Ελληνες τραπεζίτες τις επόμενες εβδομάδες. Στην ατζέντα του διοικητή περιλαμβάνονται:
- Η προσαρμογή των μετοχικών κεφαλαίων των τραπεζών σε υψηλότερα επίπεδα ως ποσοστό των ιδίων (κεφαλαίων), όπως αποφάσισε προσφάτως η ομάδα των Διοικητών των Κεντρικών Τραπεζών και της Επιτροπής της Βασιλείας για την τραπεζική εποπτεία. Έχει διαπιστωθεί ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες κάνουν χρήση περισσότερων υβριδικών εκδόσεων έναντι μετοχικών σε σχέση με τις αμερικανικές. Το ίδιο συμβαίνει και με ορισμένες τράπεζες στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι σταδιακά θα μειώσουν τα υβριδικά ως ποσοστό των ιδίων τους κεφαλαίων, αυξάνοντας τα κεφάλαια των μετόχων τους.
- Ο προσδιορισμός υψηλότερων δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας για κάθε τράπεζα ξεχωριστά. Η Βασιλεία ΙΙ οριοθετεί ελάχιστο δείκτη για τον κλάδο, αλλά ταυτόχρονα δίνει τη δυνατότητα στην κεντρική τράπεζα να εξειδικεύει το ύψος ανά τράπεζα ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της. Αυτό θα ισχύσει και για τις μεγάλες τράπεζες, καθώς το πάθημα της κρίσης και τα προβλήματα που δημιούργησαν στην παγκόσμια οικονομία, έγινε μάθημα. Είναι γνωστό ότι οι κυβερνήσεις δεν άφησαν τις τράπεζες-κολοσσούς να χρεοκοπήσουν, αλλά αναγκάστηκαν να κληρονομήσουν τα τεράστια προβλήματά τους. Eτσι, επικράτησε το σύνθημα «its too big to fail», δηλαδή, οι τράπεζες-κολοσσοί ήταν πολύ μεγάλες για να καταρρεύσουν. Παράλληλα θα απομυθοποιηθεί και η άποψη «ταμπού» που έχουν ορισμένοι ότι οι μεγάλες τράπεζες συγκεντρώνουν μικρότερους κινδύνους.
- Το θέμα των προνομιούχων μετοχών, δηλαδή της κρατικής βοήθειας με τη μορφή συμμετοχής του δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών και πιθανό χρονοδιάγραμμα επιστροφής της βοήθειας από όσες τράπεζες δεν την έχουν ανάγκη. Στον κλάδο αιωρείται αίτημα επιστροφής της κρατικής βοήθειας (π.χ. Εθνική Τράπεζα), όπως γίνεται στο εξωτερικό (αρκετές τράπεζες επιστρέφουν την κρατική βοήθεια που έλαβαν στην κρίση). Όμως στην Ελλάδα, τα πιστωτικά ιδρύματα πήραν την κρατική βοήθεια με μεγάλη καθυστέρηση έξι περίπου μηνών. Αρα τώρα προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα που θέτουν εποπτικές αρχές αλλά κυρίως η οικονομία. Την ώρα μάλιστα που διεθνώς οι οικονομίες ανακάμπτουν η ελληνική βυθίζεται στην ύφεση, παρατείνοντας την περίοδο αρνητικού ρυθμού ανάπτυξης για περισσότερα τρίμηνα (πιθανώς και το β' τρίμηνο του 2010), όπως έχει δηλώσει και ο πρώην επικεφαλής της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Συνεπώς η επιστροφή της κρατικής βοήθειας δεν αναμένεται να γίνει πριν το τέλος του 2009.
- Το ύψος των προβλέψεων που θα διενεργήσουν οι τράπεζες, καθώς η τάση για επισφάλειες είναι αυξητική. Από το περσινό δ' τρίμηνο τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα διενεργούν υπερ-διπλάσιες προβλέψεις για να δοκιμάσουν τις αντοχές τους και να προετοιμάσουν «μαξιλάρια» στην περίπτωση που οι κίνδυνοι αυξηθούν από την αδυναμία των νοικοκυριών να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους (αποπληρωμή δανείων). Δεδομένης της επιδείνωσης της εγχώριας οικονομίας, αναμένεται να ζητηθεί επαγρύπνηση και τουλάχιστον διατήρηση των προβλέψεων στο ύψος του τρέχοντος έτους. Αυτό είναι κάτι που υπαγορεύουν και τα μέτρα της Επιτροπής της Βασιλείας που οδηγούν γενικότερα τις τράπεζες στον να παρακρατούν κέρδη και τις καλές εποχές για να δημιουργούν μαξιλάρια για τις περιόδους κρίσεων.
Χρήστος Ιωάννου
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr