Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή εταιρικής και επενδυτικής τραπεζικής της Εθνικής τράπεζας κ ΑλέξανδροΤουρκολιά «η αναχρηματοδότηση ως φαινόμενο στα επιχειρηματικά δάνεια πραγματοποιείται για να διευκολύνονται οι εταιρίες ώστε να αντιμετωπίσουν την τρέχουσα κρίση.
Το επόμενο διάστημα ίσως παρατηρηθεί το φαινόμενο οι τράπεζες συλλογικά να λαμβάνουν πρωτοβουλίες για την αναχρηματοδότηση εταιριών ώστε και οι τράπεζες να προστατεύονται και οι επιχειρήσεις. Τα τελευταία χρόνια η Εθνική έχει συμμετάσχει στην διαδικασία διάσωσης 14 μεγάλων εταιριών εκ των οποίων οι 9 διασώθηκαν λόγω της κοινής πλεύσης που ακολούθησαν οι τράπεζες ώστε να προστατεύσουν τα δάνεια που χορήγησαν και κατεπέκταση την επιχείρηση»
Η γενική αίσθηση που επικρατεί στην αγορά είναι ότι το 2009 θα είναι μια χρονιά δύσκολη με έξαρση των προβληματικών δανείων. Τα περισσότερα τραπεζικά στελέχη εκτιμούν ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις παρά την μείωση του EBITDA αλλά καιτου κύκλου εργασιών που θα σημειωθεί θα καταφέρουν να αντιμετωπίσουν την κρίση και δεν θα οδηγηθούν στην χρεοκοπία. Θα υπάρξουν προβλήματα στην κερδοφορία αλλά όχι φαινόμενα χρεοκοπίας.
Στις μεσαίες εταιρίες ορισμένες βρίσκονται σε δυσχερή θέση. Εκτιμάται ότι περίπου 50 εταιρίες μεγάλου και μεσαίου μεγέθους συνολικά στο σύστημα αναζητούν φόρμουλες ώστε μέσω αναχρηματοδοτήσεων δανείων να κερδίσουν χρόνο στην αντιμετώπιση των οικονομικών τους δυσκολιών. Είναι ενδεικτικό ότι π.χ. πριν 3 χρόνια οι επιχειρήσεις ζητούσαν αναχρηματοδότηση λόγω της επέκτασης των επενδυτικών σχεδίων.
Την τρέχουσα συγκυρία το 80% με 90% των αναχρηματοδοτήσεων πραγματοποιούνται γιατί απλά οι εταιρίες εμφανίζουν αξιόλογη έως σημαντικότατη μείωση του EBITDA. Σύμφωνα με εκτιμήσεις μπορεί να υπάρξει μια μείωση σε αρκετές εταιρίες στο EBITDA το 2009 περί το 30% με 40% σε σχέση με το 2008 οπότε είναι προφανές ότι οι δανειακές υποχρεώσεις τους θα βρεθούν στο μικροσκόπιο.
Επίσης ένα άλλο εξαιρετικής σημασίας φαινόμενο είναι ότι οι αναχρηματοδοτήσεις εμφανίζονται σε όλους τους κλάδους ναυτιλία , εμπόριο , βιομηχανία , τουρισμός , κατασκευές. Ειδικά στην ναυτιλία θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες εμφανίζουν μια ισχυρή παρουσία. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς όσον αφορά την χρηματοδότηση της ναυτιλίας κατέχουν η Royal Bank of Scotland με 20%, ακολουθεί η Nordbank με 9% η Deutsche Schiffsbank με 7% και έπονται η Πειραιώς με 5% η Alpha με 4% η Εθνική με περίπου 4% και η Marfin με 3,5%.
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου δοκιμάζεται και θα συνεχίσει να πιέζεται ενώ αντιθέτως τα τανκερ εμφανίζουν μια καλύτερη εικόνα. Μπορεί το φαινόμενο των ακυρώσεων πλοίων να είναι έντονο συνολικά έχουν παραγγελθεί 11.500 πλοία παγκοσμίως και ακυρωθεί τα 3.500 ωστόσο το ζητούμενο είναι πως θα συμπεριφερθούν οι μεγάλοι πιστωτές όπως η Royal Bank of Scotland η οποία έχει συγχρηματοδοτήσει ναυτιλιακές εταιρίες με τις ελληνικές τράπεζες.
Μια τυχόν ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων από την RBS θα οδηγήσει σε μείωση της περιουσίας και των υπολοίπων τραπεζών. Συνολικά πάντως οι ελληνικές τράπεζες έχουν δανείσει με 10 δις ευρώ την ναυτιλία. Επίσης οι κατασκευέςδέχονταιπιέσεις ενώ στο εμπόριο παρατηρείται μια σημαντική μείωση των χρηματοδοτήσεων φαινόμενο που αν δεν αναστραφεί άμεσα θα πλήξει την πραγματική οικονομία.
Πέτρος Λεωτσάκος
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr