Σύμφωνα με πληροφορίες οι διοικήσεις ορισμένων τραπεζών επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν τα μέτρα από αρχές Ιανουαρίου ωστόσο στοχεύουν ορισμένες εξ αυτών , να επιστρέψουν κεφάλαια και ρευστότητα εντός του 2009 στο ελληνικό δημόσιο και ταυτόχρονα να αντλήσουν σχετικά μικρά ποσά ώστε
1) Να προλάβουν το μπαράζ των εκδόσεων που σχεδιάζονται σε όλη την Ευρώπη. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι συνολικά στην Ευρώπη οι χώρες υλοποιούν αντίστοιχα προγράμματα με την Ελλάδα ύψους 1,5 τρις ευρώ. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα κράτη θα αναζητήσουν ρευστότητα 1,5 τρις ευρώ από επενδυτές που γενικά δεν διαθέτουν υψηλή ρευστότητα. Με βάση εκτιμήσεις το μέσο κόστος άντλησης ρευστότητας π.χ. για τα 15 δις ευρώ επί συνόλου 28 δις ευρώ που θα φέρουν την εγγύηση του δημοσίου θα πρέπει να κινείται μεταξύ 160 έως 180 ή το πολύ 200 μονάδες βάσης πάνω από το euribor 3 μηνών δηλαδή με βάση τα τρέχοντα επίπεδα δηλαδή 5,5% περίπου.
Όμως με δεδομένο ότι από τον Ιανουάριο θα ξεκινήσει μπαράζ εκδόσεων δηλαδή θα υπάρχει μεγάλη προσφορά και μικρότερη ζήτηση υπάρχει ο κίνδυνος το κόστος άντλησης ρευστότητας αντί 180 μονάδες βάσης πάνω από το euribor να διαμορφωθεί στις 250 μονάδες βάσης καθιστώντας μη ελκυστική την άντληση ρευστότητας.
Πως προκύπτει η τιμολόγηση; Το δημόσιο αντλεί ρευστότητα με euribor συν50 μονάδες βάσης , σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί ένα premium 40 με 50 μονάδες βάσης καθώς ο εκδότης των ομολόγων θα είναι τράπεζα και εγγυητής το δημόσιο και περίπου 100 μονάδες βάσης το κόστος εγγύησης άρα προκύπτει ένα κόστος με βάση τις τωρινές συνθήκες 5,7%. Αν όμως αντί για 180 ή 200 μονάδες βάσης το κόστος διαμορφωθεί στις 250 μονάδες τότε δεν θα είναι προς το συμφέρον των τραπεζών. Με βάση τελευταίες πληροφορίες η Εθνική σε κεφάλαια θα αντλήσει 400 με 500 εκατ ευρώ η Alpha 800 με 900 εκατ ευρώ η Eurobank 1 διςευρώ η Πειραιώς 800 με 900 εκατ ευρώ , η ΑΤΕ 400 εκατ ευρώ κ.α.
2) Oσον αφορά την κεφαλαιακή ενίσχυση το 10% ετήσια απόδοση που ζητά το δημόσιο χαρακτηρίζεται υψηλό για προνομιούχες μετοχές. Το παράδειγμα της Εθνικής είναι ενδεικτικό. Η Εθνική υλοποίησε αύξηση κεφαλαίου με προνομιούχες μετοχές ύψους 625 εκατ δολαρίων με απόδοση 9% που τώρα διαμορφώνεται στο 11%. Η Εθνική πληρώνει 11% στους επενδυτές της οι οποίοι όμως λαμβάνουν δύο μεγάλα ρίσκα α) κατέχουν τίτλους τράπεζας και όχι κράτους β) η τράπεζα μπορεί να σταματήσει την καταβολή της απόδοσης σε ετήσια βάση και γ) οι προνομιούχες μετοχές δεν έχουν διάρκεια λήξης. Στην Εθνική αυτό δεν θα συμβεί αλλά θεωρητικά θα μπορούσε να συμβεί.
Με την έκδοση προνομιούχων μετοχών από τις τράπεζες τις οποίες θα τις αγοράσει το κράτος οι κίνδυνοιπου επωμίζεται το ελληνικό δημόσιο είναι πολύ μικρότεροι. Σε μια τέτοια περίπτωση θα έπρεπε η απόδοση που ζητά το δημόσιο να είναι της τάξης του 7% ή 8%και όχι 10%. Το δημόσιο όμως ουσιαστικά έχει χορηγήσει δάνειο 5ετούς διάρκειας στις τράπεζες ενώ η καταβολή της απόδοσης του 10% είναι υποχρεωτική.
3)Το ενδεχόμενο να αποπληρώσουν μετά την 1η Ιουλίου τα κεφάλαια που θα αντλήσουν ορισμένες τράπεζες είναι ενδεχόμενο που εξαρτάται όμως από την κατάσταση των αγορών εκείνη την περίοδο , από το ύψος των νέων επισφαλειών που μπορεί να δημιουργηθούν και από την κεφαλαιακή επάρκεια της κάθε τράπεζας.
4) Αν αποπληρώσουν κεφάλαια μέσα στο 2009 οι τράπεζες δεν θα επηρεαστεί η πολιτική bonus και αποδοχών των τραπεζιτών.. Ως έχει ανακοινωθεί οι ετήσιες αποδοχές των τραπεζιτών δεν μπορεί να υπερβαίνουν τις αποδοχές του διοικητή της ΤτΕ δηλαδή τις 350 χιλιάδες ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν ορισμένοι τραπεζίτες σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν αύξηση κεφαλαίου με έκδοση προνομιούχων μετοχών π.χ. Ιανουάριο ή Φεβρουάριο του 2009και σε διάστημα 6 με 8 μηνών να επαναγοράσουν τις προνομιούχες μετοχές.
Π Λεωτσάκος
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr