Έπειτα από δικαστικές εμπλοκές και καθυστερήσεις πολλών ετών, σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), ένα εμβληματικό έργο με αμιγώς αναπτυξιακή διάσταση. Το συγκεκριμένο project θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, με ορίζοντα να ολοκληρωθεί το 2023.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο των επόμενων ετών στην Ευρώπη, μήκους 163 χλμ. και εκτιμώμενου κόστους 1,75 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ περιλαμβάνει 40 γέφυρες, συνολικού μήκους 8,67 χιλιομέτρων, 15 βασικές σήραγγες συνολικού μήκους 14,5 χιλιομέτρων και 46 ανισόπεδους κόμβους.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης θα συνδέσει τις 4 μεγάλες πόλεις του νησιού, ενώ εξασφάλισε χρηματοδότηση 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επίσης, 600 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Όσον αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, αυτή τοποθετείται στα 800 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, στη β’ φάση έχει μπει ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ του τμήματος Χερσόνησος - Νεάπολη. Ο ανάδοχος του τμήματος αναμένεται ως το τέλος του 2021 με αρχές 2022.
Σε τροχιά εκκίνησης μπαίνει τον ερχόμενο Ιούνιο και η πρώτη φάση της Γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα, ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετεί καθημερινά τουλάχιστον 341.000 επιβάτες, η γραμμή θα είναι μήκους 12,8 χλμ., ενώ προσωρινός μειοδότης είναι η κοινοπραξία Άβαξ - Ghella - Alstom.
Επίσης, μέσα στις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η σύμβαση για την Γραμμή 4 του Μετρό, θα τεθεί προς ψήφιση και στη συνέχεια θα υπογραφεί. Μάλιστα, τους πρώτους μήνες του 2022 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την α’ φάση του έργου. Σημειώνεται ότι η νέα γραμμή θα περιλαμβάνει 15 νέους υπόγειους σταθμούς, οι οποίοι είναι οι εξής: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.
Στην τελική ευθεία μπαίνει και η κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι το Κηπουρειό Γρεβενών. Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς ο Ε65 έχει συνδεθεί με την πορεία απολιγνιτοποίησης της χώρας. Το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου θα έχει μήκος 70,5 χλμ. και θα κοστίσει 442 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια κατασκευής του θα είναι τρία χρόνια και αν δεν υπάρξει κάποια καθυστέρηση, θα παραδοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2024.
Στα σκαριά βρίσκονται επίσης οι μελέτες των τριών επεκτάσεων της Αττικής Οδού, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, στα έργα της Αττικής Οδού εντάσσεται η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά από 3,8 χλμ. στην Εθνικό Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη (Κάτω Κηφισιά). Το κόστος ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ και η δημοπράτηση τοποθετείται εντός του 2021 με στόχο το έργο να έχει ολοκληρωθεί προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Αξίζει να σημειωθεί πως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης απεμπλέκεται από την ευρύτερη σύμβαση παραχώρησης και θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.
Όσον αφορά τα μέσα σταθερής τροχιάς εντός της Αθήνας, οι επεκτάσεις βρίσκονται και εκεί στο προσκήνιο. Στα τέλη του 2021 αναμένεται να προκηρυχθεί η δυτική επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον. Το κόστος υπολογίζεται στα 350 εκατ. ευρώ και η δημοπράτηση του έργου προγραμματίζεται για τις αρχές του 2022.
Το καλοκαίρι του 2022 αναμένεται να παραδοθούν και οι τρεις σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό από τη Νίκαια ως το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά. Το συνολικό κόστος της επέκτασης υπολογίζεται στα 660 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο τμήμα του έργου δόθηκε πέρυσι το καλοκαίρι μέχρι τη Νίκαια, ενώ η υπόλοιπη γραμμή με τους σταθμούς Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο εκτιμάται ότι θα παραδοθεί σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2022.
Παράλληλα, στα σκαριά βρίσκεται ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε 85 εκατ. ευρώ και αφορά την κατασκευή ενός νέου κλάδου από τα Άνω Λιόσια ως τα Μέγαρα. Τέλος, στην ατζέντα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών βρίσκονται οι επεκτάσεις του Προαστιακού προς το Λαύριο και προς τη Ραφήνα. Στην πρώτη περίπτωση, το κόστος υπολογίζεται στα 380 εκατ. ευρώ και η επέκταση θα περιλαμβάνει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς, το Μαρκόπουλο και το Λιμάνι Λαυρίου. Στη δεύτερη, το κόστος έχει εκτιμηθεί σε 300 εκατ. ευρώ και θα εξυπηρετεί το Πικέρμι και τη Ραφήνα.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr