Του Αριστοτέλη Παππά
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Δεκεμβρίου 2020
Αφενός τα lockdown αύξησαν τον τζίρο των ταχυμεταφορών, ωστόσο αύξησαν και το κόστος, αποδεικνύοντας ότι οι αυξομειώσεις της ζήτησης δεν λειτουργούν πάντοτε ευεργετικά για αυτού του είδους τις επιχειρήσεις. Κι αυτό διότι θα πρέπει να σταθμίσουν τις επενδύσεις τους μεταξύ μίας περιόδου απότομης αύξησης της ζήτησης και μίας περιόδου χαμηλότερης ζήτησης. Γίνεται, άρα, αντιληπτό ότι σε περίπτωση που ένας μηχανισμός δημιουργηθεί με σκοπό την κάλυψη της πολύ υψηλής ζήτησης, αναπόφευκτα θα δημιουργήσει ζημίες στην περίοδο που θα ακολουθήσει μετά την αιχμή της υψηλής ζήτησης.
Στο πρώτο lockdown οι ταχυμεταφορές αποδείχθηκαν απροετοίμαστες απέναντι στη μεγάλη ζήτηση που προέκυψε και οι εταιρείες του χώρου δοκίμασαν τα όριά τους, αλλά και την υπομονή των καταναλωτών, που περίμεναν επί μακρόν την παράδοση των προϊόντων, αν και οι έμποροι υπόσχονταν τους καλύτερους δυνατούς χρόνους. Ο κλάδος έβγαλε έτσι στην επιφάνεια τις χρόνιες αδυναμίες του, σε συνδυασμό με την τεχνολογική «γύμνια» αρκετών ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Στο δεύτερο lockdown το στοίχημα του κλάδου ήταν το πάθημα να γίνει μάθημα, ωστόσο ο στόχος δεν επετεύχθη. Οι παραγγελίες σχεδόν «πάγωσαν», καταγράφηκαν μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις, ενώ η μία εταιρεία ταχυμεταφορών μετά την άλλη ανακοίνωναν την αδυναμία τους να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές και να ανταπεξέλθουν στους προβλεπόμενους χρόνους λόγω του μεγάλου όγκου.
Μετά από δύο lockdown, που έφτασαν τον κλάδο των ταχυμεταφορών στα όριά του, νέος στόχος είναι η εύρυθμη παράδοση των αποστολών, η οποία ωστόσο εξαρτάται από δύο παράγοντες. Ο ένας παράγοντας είναι ο όγκος των αποστολών που μπορεί να διανεμηθεί ημερησίως, ο οποίος είναι πολύ σημαντικός, αλλά εξίσου σημαντικός είναι και ο δεύτερος παράγοντας, δηλαδή η δυνατότητα αποθήκευσης των αποστολών πριν τη διανομή τους.
Σε ό,τι αφορά τα μερίδια στον χώρο του ταχυμεταφορών, το μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας» κατέχουν στη χώρα μας η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, τα ΕΛΤΑ Courier και η Speedex, ενώ εξίσου σημαντικό είναι και το μερίδιο που κατέχουν η DHL Express και η TNT.
Κλαδικές συνεργασίες
Μία τάση, που παρατηρείται στο νέο περιβάλλον της πανδημίας, είναι οι συνεργασίες των εταιρειών ταχυμεταφορών με μεγάλες αλυσίδες, όπως αυτή της ΑΒ Βασιλόπουλος με την Speedex ή της Σκλαβενίτης με τη West Postal Services.
Στην γκάμα των υπηρεσιών, που προσφέρουν οι εταιρείες courier, εντάσσεται και η διανομή φαρμάκων στο πλαίσιο ενίσχυσης του αντικειμένου τους. Οι ACS και ΕΛΤΑ Courier ανακοίνωσαν σχετικές πρωτοβουλίες σε αυτά τα προϊόντα, τα οποία απαιτούν και ειδικές συνθήκες μεταφοράς.
Ειδικότερα, η ACS αποφάσισε να προχωρήσει στην ενίσχυση της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς φαρμάκων κατ’ οίκον «ACS MediExpress», η οποία εδώ και δύο χρόνια παρέχει τη δυνατότητα παράδοσης φαρμάκων από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, χρησιμοποιώντας ειδική συσκευασία ώστε αυτά να διατηρούνται στην κατάλληλη θερμοκρασία. Στο ίδιο μήκος κύματος η ΕΛΤΑ Courier έλαβε σχετική πιστοποίηση από τον ανεξάρτητο φορέα Bureau Veritas, αναφορικά με τη μεταφορά φαρμάκων.
ACS
Βελτίωση στις πωλήσεις κατά 11%, η οποία συνοδεύτηκε από αύξηση της προ φόρων κερδοφορίας κατά 4,5%, σημείωσε η ACS Courier στο εννεάμηνο του 2020. Με αφορμή τα αποτελέσματα εννεαμήνου, ο Όμιλος Πληροφορικής Quest -μέλος του οποίου αποτελεί η ACS από το 1999- προανήγγειλε πως θα επενδυθούν συνολικά ποσά μεταξύ των 24 και των 28 εκατ. ευρώ στην εταιρεία. Ένα μέρος των κεφαλαίων αυτών θα πάνε στην επένδυση της ACS, που αφορά το νέο της αποθηκευτικό κέντρο στο Αιγάλεω (σύνολο 31-32 εκατ. ευρώ, όπου μέχρι στιγμής έχει υλοποιηθεί πάνω από το 50% του συνολικού ποσού).
Παράλληλα, η ACS αναμένεται να επενδύσει ένα σημαντικό ποσό, που ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας το νέο σύγχρονο κέντρο διαλογής, με δυνατότητα πενταπλασιασμού της διαλογής και της διακίνησης και το οποίο θα ολοκληρωθεί το α’ εξάμηνο του 2021. Με συνολική επιφάνεια άνω των 30.000 τ.μ. και εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, θα προσφέρει πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα αυτόματης διαλογής, που υπολογίζεται στις 50.000 αποστολές την ώρα.
Πέρα από τις υποδομές της, η ACS έχει προχωρήσει σε προσλήψεις προσωπικού διανομής προϊόντων και back office προσωπικού. Επίσης, αναβαθμίζοντας τις τεχνολογικές της δυνατότητες, στην εταιρεία ταχυμεταφορών λειτουργεί ήδη ένας αυτόματος διαλογέας αποστολών, ο οποίος ρυθμίζει αυτοματοποιημένα τις αποστολές δεμάτων.
Ωστόσο, παρά την προαναγγελία επενδύσεων και τις προσλήψεις, κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown η ACS ανακοίνωσε πως υπήρξαν καθυστερήσεις στις διανομές. Σε ανακοίνωσή της, ενημέρωσε τους καταναλωτές ότι ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών θα έφθανε τις 6 εργάσιμες ημέρες, ενώ στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη οι καθυστερήσεις ήταν μεγαλύτερες.
ΕΛΤΑ Courier
Στο δεύτερο lockdown η ΕΛΤΑ Courier δήλωνε προετοιμασμένη να διαχειριστεί τις αυξημένες απαιτήσεις αποστολών και παραδόσεων, που πυροδοτήθηκε και από τη γενικότερη στροφή των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Το δίκτυο προσωπικού και εξοπλισμού της ΕΛΤΑ Courier ενισχύθηκε σημαντικά, με τη δυνατότητα διαχείρισης αποστολών να διπλασιάζεται και να φτάνει τα 100.000 δέματα ημερησίως κατά το δεύτερο lockdown, από 50.000 που ίσχυε πριν από την πανδημία, αλλά και από τα 80.000 δέματα ημερησίως κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown.
Μάλιστα η εταιρεία προανήγγειλε το άνοιγμα 11 νέων καταστημάτων σε όλη τη χώρα, την ενίσχυση του «στόλου» της με 21 νέα οχήματα για τη διανομή των δεμάτων, ενώ παράλληλα προέβη και σε προσλήψεις προσωπικού για διαλογή και διανομή.
Βέβαια, με ανακοίνωσή της στις αρχές Δεκεμβρίου, η ΕΛΤΑ Courier εξηγούσε ότι λόγω μεγάλης αύξησης του όγκου παραγγελιών, υπήρξαν τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης.
Γενική Ταχυδρομική
Στην ενίσχυση του προσωπικού και του στόλου της προχώρησε και η Γενική Ταχυδρομική πριν από το δεύτερο lockdown, προκειμένου να ανταπεξέλθει στην αναμενόμενη αύξηση των παραγγελιών.
Ωστόσο, όπως ανέφερε η ίδια η εταιρεία σε ανακοίνωσή της κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown, «η απρόβλεπτα παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων λιανικής πώλησης και η εντελώς αστάθμητη πρόβλεψη ως προς τον χρόνο επαναλειτουργίας τους έχουν δημιουργήσει ασφυκτικές πιέσεις σε όλα τα δίκτυα μεταφορών». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η Γενική Ταχυδρομική να προχωρήσει στις αρχές του Δεκεμβρίου στην άμεση αναστολή όλων των υπηρεσιών της, πλην των δύο βασικών (δηλαδή εκτός από την απλή αποστολή και από την αποστολή με αντικαταβολή).
Speedex
Σε ανάλογη ανακοίνωση προέβη και η εταιρεία ταχυμεταφορών Speedex το ίδιο διάστημα. «Παρά τις διαρκείς προσπάθειες ελαχιστοποίησης του μέσου χρόνου παράδοσης, ενδέχεται να σημειωθούν τροποποιήσεις και πιθανές αποκλίσεις από τους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης για συγκεκριμένο αριθμό προορισμών, κυρίως στα αστικά κέντρα», δηλώνει η εταιρεία, κάνοντας φανερό το πρόβλημα έγκαιρης παράδοσης των παραγγελιών, που αντιμετώπισαν όλες ανεξαιρέτως οι εταιρείες του κλάδου στη χώρα μας.
Ως προς τις επιδόσεις της Speedex την χρονιά που μας πέρασε, αξίζει να σημειωθεί μία κομβική συνεργασία, η οποία ενίσχυσε τη δυναμική της εταιρείας. Ειδικότερα, την άνοιξη η Speedex ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τη My Market, στο πλαίσιο αναπροσαρμογής του τρόπου εξυπηρέτησης των ηλεκτρονικών παραγγελιών του online καταστήματος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
DHL Express
Έχοντας προβλέψει ότι η αύξηση του όγκου των διαδικτυακών αγορών και των αποστολών θα ήταν μεγαλύτερη από 50% στις περιόδους αιχμής, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους του 2019, η DHL Express ήταν παρούσα και προετοιμασμένη κατά τη διάρκεια των δύο lockdown.
Η εταιρεία ταχυμεταφορών προχώρησε σε περισσότερες από 10.000 επιπλέον προσλήψεις, στην αγορά νέων αεροσκαφών και στη συνολική ενδυνάμωση των λειτουργικών δυνατοτήτων με ετήσιες επενδύσεις, οι οποίες «άγγιξαν» το 1 δισ. ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr