Όπως εξηγεί ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, πρόκειται για ένα μεγάλο πρόγραμμα νέων υποδομών το οποίο, χωρίς να υπονομεύει τα μικρά και μεσαία έργα που δίνουν πνοή στις περιφέρειες της χώρας, θα εφαρμοστεί με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα και με εργαλεία που παρέχονται από την Ε.Ε, όπως το «Πρόγραμμα Γιούνκερ», αλλά και με την ζωτική σύμπραξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της Παγκόσμιας Τράπεζας και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανάπτυξης, με προνομιακούς όρους.
Με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό που ανέπτυξε ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών στη Βουλή, τον προσεχή Μάρτιο κλείνει ο κύκλος της λειτουργικής παράδοσης και περιπέτειας των οδικών αξόνων και του μετρό Θεσσαλονίκης και ανοίγει ο κύκλος των σιδηροδρομικών έργων, της ολοκλήρωσης της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ και της έναρξης κατασκευής της σιδηροδρομικής Εγνατίας- ενός έργου, όχι μόνο παραγωγικής αξίας, αλλά και γεωπολιτικής σπουδαιότητας.
Πρόκειται για έργα ύψους ενός περίπου δις ευρώ, που χρηματοδοτούνται από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», στα οποία σύμφωνα με τον υπουργό σήμερα παρατηρείται γεωμετρική πρόοδο και περιλαμβάνουν:
- Την ολοκλήρωση της νέας διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Τιθορέα- Λιανοκλάδι- Δομοκός, μήκους 106 χλμ και προϋπολογισμού 430 εκ. ευρώ με ποσοστό υλοποίησης άνω του 55% μέχρι σήμερα.
- Την κατασκευή του έργου στο τμήμα Ροδοδάφνη- Ψαθόπυργος στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα- Πάτρα, προϋπολογισμού 290 εκ. ευρώ, με ποσοστό υλοποίησης σήμερα 60%.
- Την υπογραφή στα τέλη Ιανουαρίου της σύμβασης για το τμήμα Ψαθόπυργου- Πάτρας στην ίδια γραμμή, ύψους 112 εκ. ευρώ.
- Την ένταξη δύο ακόμα έργων, που αφορούν στον σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών μέχρι τις Τρεις Γέφυρες προϋπολογισμού 92 εκ. ευρώ και στην κατασκευή της παραλλαγής της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη- Ειδομένη στο τμήμα του Πολύκαστρου, προϋπολογισμού 12 εκ. ευρώ.
- Την έναρξη του νέου κύκλου των μέσων σταθερής τροχιάς της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας και των επεκτάσεών της, του τραμ στο Κερατσίνι- Πέραμα, την ολοκλήρωση του τμήματος Χαϊδάρι- Πειραιάς που είχε παραλειφθεί και την πρόοδο του μετρό Θεσσαλονίκης.
- Ειδικά στο τελευταίο, τον Μάρτιο του 2017 ολοκληρώνονται τα έργα Πολιτικού Μηχανικού και το 2019 αναμένεται να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία. Το 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει τον βασικό κορμό του μετρό και την επέκταση προς την Καλαμαριά για χρήση των επιβατών.
- Την εκκίνηση των νέων οδικών δικτύων στον Βόρειο Άξονα της Κρήτης και στον Ε-65 –«γεφύρι στην έρημο» κατά τον υπουργό, όπως και στο τμήμα Πάτρα- Πύργος.
«Η χώρα δεν θα ξαναζήσει το φαινόμενο να μην έχουμε μεγάλους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες όπως η ΕΓΝΑΤΙΑ ή να μην είναι συνδεδεμένα τα λιμάνια της, οι βιομηχανικές περιοχές, τα αστικά της κέντρα, οι τουριστικές περιοχές ή τα αεροδρόμια», υπογραμμίζει ο κ. Σπίρτζης.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει καταρτίσει, η έμφαση του εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το 2017 θα δοθεί στα αντιπλημμυρικά έργα και όχι σε έργα βιτρίνας, προκειμένου να σταματήσουν να χάνονται περιουσίες και ενίοτε και ζωές στις υποβαθμισμένες περιοχές των μεγάλων αστικών κέντρων.
Το 2017, όπως υποστηρίζει ο υπουργός Υποδομών, θα είναι η πρώτη χρονιά που δεν θα ξεκινούν έργα χωρίς μελέτες, θα εφαρμοστούν διαδικασίες για την ηλεκτρονική αδειοδότηση και παρακολούθηση, αλλά και για την ηλεκτρονική κλήρωση, προκειμένου να αποφεύγονται οι απευθείας αναθέσεις, ενώ θα ιδρυθεί τομέας Στρατηγικού Σχεδιασμού στη Γ.Γ Δημοσίων Έργων.
Γιώργος Χατζηδημητρίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr