Από τις καταγγελίες που έγιναν στο Συνήγορο του Καταναλωτή προκύπτει ότι, αυτοκίνητα για παράδειγμα που έχουν διανύσει 150.000 χλμ εντοπίζονται να πωλούνται σαν να έχουν «γράψει» μόλις 50.000 χλμ., ενώ παρουσιάζονται νεότερης κατασκευής από ότι πραγματικά είναι. Αυτό, όπως αναφέρουν στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής, συνεπάγεται όχι μόνον υψηλότερη τιμή πώλησης, αλλά και δημιουργία προσδοκίας για αυξημένη αξία μεταπώλησης. Επιπλέον, σημειώνεται ότι η απόκρυψη χιλιομέτρων οδηγεί σε παραπλάνηση του αγοραστή αναφορικά με τις μελλοντικές ανάγκες συντήρησης του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα όχι μόνον την επιπρόσθετη οικονομική του επιβάρυνση αλλά και την εκτός προδιαγραφών συντήρηση του αυτοκινήτου με προφανείς συνέπειες στην οδική ασφάλεια και στο περιβάλλον.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή Αθηνά Κοντογιάννη:
- Σε πρώτη φάση θα πρέπει να επιμείνουμε στο να εξετάσει το αυτοκίνητο μηχανικός της εμπιστοσύνης μας. Καθώς σε πολλές περιπτώσεις που οι πωλητές έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι η εξέταση από μηχανικό ενδεχομένως να λάβει χώρα στις εγκαταστάσεις του πωλητή. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, αυτό θα βοηθήσει στο να αποκτήσουμε καλύτερη εκτίμηση για την πραγματική κατάσταση του αυτοκινήτου που μας ενδιαφέρει να αγοράσουμε παρά το ότι ένας τέτοιος έλεγχος δε μπορεί να υπερκεράσει το πρόβλημα των πειραγμένων χιλιομέτρων.
- Προς την κατεύθυνση του εντοπισμού τυχόν παρεμβάσεων στη χιλιομετρική ένδειξη, θα μπορούσε, ενδεχομένως, να λειτουργήσει το βιβλίο σέρβις του αυτοκινήτου, όταν αυτό υπάρχει. Αν αυτό δεν υπάρχει ή, αντιθέτως, αν υπάρχουν εγγραφές χωρίς σφραγίδες ή με ταυτόσημο γραφικό χαρακτήρα, όλα αυτά τα στοιχεία, θα πρέπει να μας βάλουν σε υποψίες.
- Μεγαλύτερη - αλλά όχι απόλυτη - διασφάλιση παρέχεται μόνον με διασταύρωση των εγγραφών, με βάση τον αριθμό πλαισίου, που εμφανίζει το αυτοκίνητο στις διασυνδεδεμένες βάσεις δεδομένων που τηρεί - η πλειονότητα των κατασκευαστριών εταιρειών - και αποτυπώνουν την πορεία του εντός του επισήμου δικτύου εξουσιοδοτημένων συνεργατών. Αυτό, φυσικά, σημαίνει ότι, αν το όχημα δεν έχει επισκεφτεί εξουσιοδοτημένα συνεργεία, τα ίχνη του και άρα και το χρονικό σημείο παρέμβασης στο οδόμετρο δε μπορούν να εντοπιστούν.
- Εναλλακτικά, υπάρχει η δυνατότητα διαδικτυακής αναζήτησης του ιστορικού του αυτοκινήτου, πάντα με βάση τον αριθμό πλαισίου αυτού, σε εξειδικευμένες ιστοσελίδες. Οι συγκεκριμένες ιστοσελίδες έχουν συνήθως πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων των κατασκευαστριών εταιρειών και, αντλούν στοιχεία από αυτές. Άρα μπορούν να μας βοηθήσουν μόνο αν έχει “κινηθεί” το αυτοκίνητο εντός του επισήμου δικτύου. Θα πρέπει να επισημάνουμε, όμως, ότι, συνήθως, απαιτείται κάποιο ποσό ως πληρωμή για τη χρήση των υπηρεσιών των ιστοσελίδων αυτών, ενώ υπάρχει πάντα μια επιφύλαξη ως προς την ακρίβεια των δεδομένων διότι δεν είναι όλες οι ιστοσελίδες, ελληνικές και μη, πάντοτε αξιόπιστες.
- Ειδικότερα στα μεταχειρισμένα οχήματα που έχουν εισαχθεί προς πώληση από το εξωτερικό, μπορούν να αναζητηθούν στοιχεία και στο αρμόδιο τελωνείο, με την ελπίδα ότι εκτός από τα πειραγμένα χιλιόμετρα δεν υπάρχει και άλλου είδους παρέμβαση και αλλοίωση στα δημόσια έγγραφα, προκειμένου να προκύπτει ταύτιση εγγράφων και οδομέτρου.
- Σε κάθε περίπτωση, οι καταναλωτές που εξετάζουν σοβαρά την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου θα πρέπει να αξιολογούν την αξιοπιστία των υποψήφιων εμπόρων, πριν από τη αγορά. Αυτό μπορεί να γίνει είτε αναζητώντας και διασταυρώνοντας πληροφορίες γι’ αυτούς στο διαδίκτυο είτε αξιοποιώντας τη συναλλακτική εμπειρία και τον βαθμό ικανοποίησης άλλων καταναλωτών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr