Το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να αποτιμήσει σήμερα Τετάρτη τη νέα, βελτιωμένη προσφορά της κινεζικής Cosco για τον ΟΛΠ. Η Cosco είναι ο μοναδικός πλειοδότης για το 67% του ΟΛΠ και η πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. του οργανισμού ζήτησε αναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης και κατάθεση συμφωνίας με καλύτερους όρους από την Cosco.
Πηγές της αγοράς σημείωναν ότι αν η νέα προσφορά δεν είναι ικανοποιητική, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει εκ νέου βελτιστοποίηση, ενώ διατηρεί το δικαίωμα να ακυρώσει τον διαγωνισμό αν κρίνει ότι η προσφορά δεν συνάδει με την αρχή του ανταγωνισμού. «Οι διαπραγματεύσεις με την Cosco θα συνεχιστούν μέχρι την τελευταία στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή τιμή», έλεγαν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ.
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι ο διαγωνισμός υλοποιείται σε μια δυσμενής συγκυρία για την Ελλάδα και το δημόσιο, με την οικονομία σε ύφεση, τις ναυλαγορές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υπό σφοδρή πίεση και την ίδια τη Cocso να βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλες οικονομικές ζημίες και σε διαδικασία συγχώνευσης με την, επίσης κρατική, China Shipping Group Company, την ώρα που η ασιατική χώρα αντιμετωπίζει προβλήματα.
Ο Λιμένας Πειραιώς αποτιμάται σε περίπου 330-340 εκατ. ευρώ με κάποιες πλευρές να κάνουν λόγο για πρόταση που περιλαμβάνει ίσως ένα σχετικό premium και άλλες να «κρατούν μικρό καλάθι». Σύμφωνα, πάντως, με σχετικά πρόσφατο δημοσίευμα της Wall Street Journal το οποίο επικαλείται πηγές που έχουν γνώση της συναλλαγής, η προσφορά των Κινέζων για το 67% των μετοχών του ΟΛΠ ανέρχεται κοντά στα 700 εκατ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνονται περίπου 350 εκατ. ευρώ για επενδύσεις υποδομών την επόμενη πενταετία.
Για τον ΟΛΠ αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον η δανέζικη APM Terminals και η φιλιππινέζικη International Container Terminal Services, ωστόσο δεν κατέθεσαν προσφορά, αφήνοντας τους Κινέζους ως μοναδικός «μνηστήρα».
Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, προβλέπεται η διάθεση αρχικά ποσοστού 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ ΑΕ και εν συνεχεία, σε ορίζοντα πενταετίας, θα διατεθεί επιπλέον ποσοστό 16% σε τέσσερις προκαθορισμένες ημερομηνίες, οι οποίες θα συνδεθούν με την πρόοδο στις επενδύσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η Cosco.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, η κινεζική πλευρά ενδιαφέρεται για τον Πειραιά για έναν βασικό λόγο. Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί τμήμα του θαλάσσιου διαδρόμου που προωθεί το Πεκίνο, γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από την κινεζική Cosco. Ταυτόχρονα, ο κινεζικός όμιλος θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ενώ ενδιαφέρεται και για την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η Ελλάδα λοιπόν αποτελεί «κόμβο» και «διάδρομο» για την Κίνα που ως γνωστόν έχει στα σχέδιά της την αναβίωση του περίφημου «δρόμου του μεταξιού» στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου που ακούει στο όνομα «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος», το οποίο αποτελεί κύριο στοιχείο του 13ου Πενταετούς Σχεδίου της Κίνας, για την περίοδο 2016-2020.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr