της Χαράς Αυγερινού
Το πρόγραµµα αποκρατικοποιήσεων των, προβληµατικών σε πολλά επίπεδα, υποδοµών, αν και έχει υποστεί σοβαρές καθυστερήσεις, στοχεύει στον εµπλουτισµό των κρατικών ταµείων αλλά και στην προσέλκυση πελατών µε δέλεαρ την ιδιαίτερη γεωστρατηγική θέση της χώρας. Το στοίχηµα που καλείται να κερδίσει η χώρα, µε όχηµα τις αποκρατικοποιήσεις είναι να καταφέρει να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, που θα «τρέχουν» πάνω σε άρτιες και σύγχρονες υποδοµές.
Πότε θα μπει σε τροχιά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Η διασύνδεση των λιµανιών της χώρας µε το σιδηροδροµικό δίκτυο µπορεί να αποτελεί πραγµατικότητα πλέον, ωστόσο πιθανοί πελάτες του διαµετακοµιστικού κλάδου αναµένουν µε αγωνία τις ιδιωτικοποιήσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΛΠ όσο και του ΟΛΘ προκειµένου να εξυπηρετηθούν από αναβαθµισµένες υποδοµές και να αφήσουν πίσω τους οποιαδήποτε συναλλαγή µε το Ελληνικό ∆ηµόσιο.
Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που επιχειρείται σε θεωρητικό τουλάχιστον επίπεδο, εδώ και πάνω από πέντε χρόνια, εξακολουθεί να βρίσκει εµπόδια. Ο βασικός ενδιαφερόµενος που ήταν οι ρωσικοί σιδηρόδροµοι Rossiyskie Zheleznye Dorogi (RZD) απέσυραν το ενδιαφέρον τους, µόλις άλλαξε η διοίκηση της εταιρείας. Λίγες εβδοµάδες αργότερα ρωσικά κυβερνητικά στελέχη άρχισαν να «ξανακλείνουν το µάτι» στην εταιρεία λειτουργίας του ΟΣΕ.
H RZD, εφόσον τελικά «κατέβει», θέλει να συνεκτιµήσει την προσφορά της µε τις εξελίξεις στον διαγωνισµό για τον ΟΛΘ, στον οποίο είναι επίσης υποψήφια. Έντονη ανησυχία, ωστόσο, έχουν προκαλέσει οι πρόσφατες εντάσεις µεταξύ Μόσχας και Άγκυρας, που ενδέχεται να βάλουν σε δεύτερη µοίρα οποιαδήποτε σκέψη της Ρωσίας για επενδύσεις στο ελληνικό σιδηροδροµικό δίκτυο.
Υπενθυµίζεται ότι λίγες εβδοµάδες νωρίτερα το διοικητικό συµβούλιο της RZD εισηγήθηκε στο βασικό της µέτοχο (ρωσικό δηµόσιο) να µην υποβάλλει προσφορά στον εν λόγω διαγωνισµό. Ακολούθησε όµως επίσηµη επίσκεψη στην Ελλάδα του αναπληρωτή πρωθυπουργού της ρωσικής κυβέρνησης και προέδρου του διοικητικού συµβουλίου της RZD, Αρκάντι Ντβόρκοβιτς και συνάντηση µε τον πρωθυπουργό Αλέξη Tσίπρα, τον υπουργό Υποδοµών, Μεταφορών και ∆ικτύων Χρήστο Σπίρτζη και τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕ∆, Στέργιο Πιτσιόρλα, κατά τη διάρκεια της οποίας εκφράστηκε το επίσηµο ενδιαφέρον των Ρώσων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδροµικού Τροχαίου Υλικού).
Στελέχη του ΤΑΙΠΕ∆ αφήνουν να εννοηθεί ότι η αµερικανική Watco Companies, που εσχάτως εισήχθη στη διαδικασία, ζητά περισσότερο χρόνο προκειµένου να υποβάλλει την προσφορά της.
Ο αρχικός προγραµµατισµός ήθελε την καταληκτική ηµεροµηνία κατάθεσης δεσµευτικών προσφορών στις 15 ∆εκεµβρίου. Ωστόσο αυτή µετατέθηκε για τις 15 Ιανουαρίου, ενώ εξαιρετικά πιθανή κρίνεται και νέα παράταση, κατ’ απαίτηση των ενδιαφεροµένων.
Τα προβλήµατα όµως στο σιδηροδροµικό δίκτυο είναι σοβαρά, ηλεκτροκίνηση δεν υπάρχει ακόµη στο σύνολό του, µε αποτέλεσµα να απαιτούνται για τη διαδροµή από τον Πειραιά έως τη Θεσσαλονίκη τέσσερις αλλαγές µηχανών, διαδικασία η οποία προκαλεί σηµαντικές καθυστερήσεις. Παράλληλα η έλλειψη πόρων δεν επιτρέπει τη σωστή συντήρηση των γραµµών, γεγονός που οδηγεί σε συχνές βλάβες αυξάνοντας ακόµη περισσότερο τον χρόνο διαδροµής των συρµών.
«Γεφύρι της Άρτας» το Θριάσιο Πεδίο
Στο µεταξύ ο διαγωνισµός για το εµπορευµατικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο αναµένεται να «τρέξει» παράλληλα µε τον αντίστοιχο του ΟΛΠ. Ο προγραµµατισµός θέλει την κατάθεση τον προσφορών από τους ενδιαφερόµενους στο τέλος Μαρτίου, χρονοδιάγραµµα που µένει να επιβεβαιωθεί. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδιαφερόν για το Θριάσιο υπάρχει από γαλλικές, ιταλικές, ολλανδικές, βελγικές, γερµανικές, ισπανικές και ελληνικές εταιρείες. Από τους βασικούς διεκδικητές όµως του Εµπορευµατικού Κέντρου εκτιµάται ότι είναι η Κινεζική Cosco, η οποία φαίνεται να ενδιαφέρεται και για τον ΟΛΠ, ενώ έχει εκφράσει την επιθυµία να τρέξουν οι δύο διαγωνισµοί παράλληλα.
Οι διαδικασίες για το Εµπορευµατικό Κέντρο του Θριάσιου Πεδίου ξεκίνησαν το 2003. Έχουν προηγηθεί δύο αποτυχηµένοι διαγωνισµοί το 2006 και το 2009.
Η ευρύτερη έκταση του συγκροτήµατος εγκαταστάσεων του Θριάσιου Πεδίου για την ανάπτυξη του Εµπορευµατικού Κέντρου, περιλαµβάνει:
- Το χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. 588 στρεµµάτων, µε δυνατότητα δόµησης περίπου 235.000 τ.µ. στεγασµένων χώρων.
- Tο σταθµό διαλογής και µεταφόρτωσης φορτίων, εµβαδού περίπου 1450 στρεµµάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε.
Παράλληλα, η έκταση ανάπτυξης του νέου Εµπορευµατικού Κέντρου Θριάσιου Πεδίου διαθέτει:
- Oδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδροµο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ.
- Σιδηροδροµική σύνδεση µε το εθνικό σιδηροδροµικό δίκτυο και τον εµπορικό λιµένα του Πειραιά (Νέο Ικόνιο).
Πόσα «χέρια» θέλουν τον ΟΛΠ;
Καθοριστικής σημασίας για την μετατροπή της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο είναι η αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
Ανάδοχος για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς αναμένεται να οριστεί στις αρχές του 2016. Θεωρείται μία από τις κρισιμότερες αποκρατικοποιήσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στον πολλά υποσχόμενο κλάδο των διεθνών διαμεταφορών.
Ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ έχουν εκδηλώσει η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες. Επικρατέστεροι θεωρούνται οι Cosco και η δανέζικη APM Terminals. Το ενδιαφέρον της Cosco συνδέεται με την υφιστάμενη δραστηριότητα της εταιρείας στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων και την πρόθεσή της να εισέλθει και στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και φυσικά με τον διαγωνισμό για το Θριάσιο Πεδίο.
Τελικώς μόνο η Cosco κατέθεσε, επιβεβαιωμένη, οικονομική προσφορά για την εξαγορά του 51% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (με option έως το 67% των μετοχών), σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας λίγες ώρες μετά την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών, στις 21 Δεκεμβρίου.
Αδιευκρίνιστο εξακολουθεί να παραμένει εάν οι άλλοι δύο διεκδικητές του ΟΛΠ, που είχαν περάσει στην τελευταία φάση του διαγωνισμού του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), ήταν η δανική APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες, κατέθεσαν τελικώς οικονομική προσφορά. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, οι ανακοινώσεις θα γίνουν στις 12 Ιανουαρίου 2016 με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Τότε θα ανοίξουν και οι εκθέσεις των δύο αποτιμητών που έχουν οριστεί. Ο ανάδοχος του διαγωνισμού δεσμεύεται να προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ στο λιμάνι.
Θετικά κινήθηκε ο ΟΛΠ το 9μηνο
Στο μεταξύ ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για την έκβαση της αποκρατικοποίησης θεωρείται το γεγονός ότι κατά το 9μηνο του 2015, ο ΟΛΠ κατέγραψε άνοδο στην κερδοφορία του. Τα κέρδη προ φόρων σημείωσαν άνοδο της τάξεως του 47,3% σε ετήσια βάση, καθώς ανήλθαν σε 15,3 εκατ. ευρώ, από 10,4 εκατ. ευρώ το 2014. Τα καθαρά κέρδη μετά φόρων αυξήθηκαν κατά 40,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και ανήλθαν σε 12,1 εκατ. ευρώ. Η βελτίωση των αποτελεσμάτων του Οργανισμού αποδίδεται τόσο στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων όσο και στην άνοδο της κρουαζιέρας. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), μέχρι το τέλος του περασμένου Οκτωβρίου, προσέγγισαν τον Πειραιά 622 κρουαζιερόπλοια, που μετέφεραν 1,08 εκατ. επιβάτες, έναντι 606 πλοίων και 1,05 εκατ. επιβατών πέρυσι. Επιπλέον, η άνοδος της κερδοφορίας αποκτά πρόσθετη σημασία, καθώς επιτεύχθηκε εν μέσω μιας δύσκολης οικονομικής συγκυρίας και παρά τη μείωση των συνολικών εσόδων του 9μήνου του τρέχοντος έτους κατά 5,7%, από τα 80 εκατ. ευρώ πέρυσι, σε 75,4 εκατ. ευρώ φέτος.
Πόσα θα «μαζέψουμε» από τις ιδιωτικοποιήσεις;
Έσοδα 1,8 έως 2 δισ. ευρώ προβλέπει από τις αποκρατικοποιήσεις ο προϋπολογισμός του 2016.
Τα περισσότερα έσοδα θα προέλθουν από τα περιφερειακά αεροδρόμια (1,3 δισ. ευρώ) και την αξιοποίηση του Ελληνικού (350 εκατ. ευρώ), ενώ ακόμη έχουν προϋπολογιστεί τα έσοδα από την αξιοποίηση του Αστέρα Βουλιαγμένης (95 εκατ. ευρώ), του ΔΕΣΦΑ (187 εκατ. ευρώ) κ.ά. Παράλληλα, ο προϋπολογισμός περιλαμβάνει έσοδα 74 εκατ. ευρώ από την αξιοποίηση μαρινών, για τις οποίες μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί κανένας διαγωνισμός. Τα έσοδα αυτά χαρακτηρίζονται ταμειακά, ενώ σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιο Πιτσιόρλα, τα λογιστικά έσοδα, δηλαδή το συνολικό ύψος των συμβάσεων που θα συναφθούν την επόμενη χρονιά, θα ανέλθουν σε 3,5 δισ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός του 2016 δεν προβλέπει έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις των ΟΛΠ/ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ. Προβλέπονται όμως 277 εκατ. ευρώ έσοδα από πωλήσεις λοιπών περιουσιακών στοιχείων, όπως ακίνητα και μετοχές, που δεν προσδιορίζονται. Για το 2015 τα λογιστικά έσοδα δεν ξεπέρασαν τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά έσοδα ανήλθαν στα 250 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 210 εκατ. ευρώ αφορούν την αποπληρωμή μεγάλου μέρους του τιμήματος των αδειών και συχνοτήτων, που έχουν αποκτήσει οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, και τα υπόλοιπα την προκαταβολή της σύμβασης παραχώρησης του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος (20 εκατ. ευρώ), την πώληση και επαναμίσθωση ακινήτων (23 εκατ. ευρώ) και τη δόση του ΟΠΑΠ (3 εκατ. ευρώ).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr