Επί της ουσίας, οδεύουμε σε μια συμβιβαστική συμφωνία-γέφυρα η οποία αναμένεται να είναι διάρκειας 3-4 μηνών. Σύμφωνα με πληροφορίες την κατασκευή της κεντρικής γραμμής του έργου αναλαμβάνει ως υπερεργολάβος ο Άκτωρας. Η κοινοπραξία του έργου, στην οποία πλέον και τυπικά αποκτά κυρίαρχο ρόλο ο Άκτωρας αναλαμβάνοντας το ξεπάγωμα του Μετρό, συνδέει την πορεία της συμφωνίας με τις αποφάσεις της διαιτησίας. Κυρίως δε, με το αίτημα διάλυσης της σύμβασης που εκκρεμεί και λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης μετατίθεται για τις 28 Απριλίου.
Υπενθυμίζεται πως οι αρχικές διεκδικήσεις της κοινοπραξίας, με βάση και τις προσφυγές στη διαιτησία, προσέγγιζαν τα 660 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση της Αττικό Μετρό με την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ - IMPREGILO - ANSALDO T.S.F. - SELI - ANSALDOBREDA υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου 2006 και στα τέλη Ιουνίου ξεκίνησε η κατασκευή του έργου. Η κοινοπραξία αντιμετώπιζε προβλήματα, μεταξύ αυτών χρηματοδοτικά, και φτάσαμε στο σημείο να ζητάει τη διάλυση της σύμβασης με υπαιτιότητα του κράτους, με τις δύο πλευρές να πάνε σε διαιτησίες για αποζημιώσεις που ήγειρε η κοινοπραξία.
Πρόσφατα η Αττικό Μετρό ενέκρινε την εκταμίευση ενός ποσού ύψους 30,8 εκατ. ευρώ ενώ ήδη με επιστολή της έχει ενημερώσει τον ανάδοχο για την επανέναρξη των
εργασιών. Να σημειωθεί ότι εκτός από τις μεγάλες αποζημιώσεις που θα έπρεπε να καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο στον ανάδοχο σε περίπτωση ακύρωσης της σύμβασης, η επαναδημοπράτηση του έργου ενδεχομένως να σήμαινε και απώλεια κοινοτικών πόρων.
Η κοινοπραξία είχε αιτηθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο τη διάλυση της σύμβασης από τον κύριο του έργου, επικαλούμενη διάταξη του νόμου που προβλέπει την διάλυση χωρίς κυρώσεις δύο χρόνια μετά την συμπλήρωση της οριακής προθεσμίας ενός έργου. Στην περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης η οριακή απώτερη προθεσμία ήταν η 1 Δεκεμβρίου 2014. Η Αττικό Μετρό όμως έχει απορρίψει το αίτημα και η υπόθεση έχει παραπεμφθεί σε διαιτησία. Στην κοινοπραξία έχουν ήδη επιδικαστεί αποζημιώσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ και έπεται συνέχεια, ενώ στο δημόσιο εμφανίζονται έτοιμοι να… ντιλάρουν σε ένα ποσό που θα ανέρχεται στα 200 εκατ. ευρώ, αν και οι εργολάβοι θα ήθελαν πάνω από 300-350 εκατ.
Σε κάθε περίπτωση, αν και υπάρχουν ανοιχτά μέτωπα (διαιτησίες, αποζημιώσεις, χρονοδιάγραμμα, τι θα γίνει με τον εξοπλισμό που έχει περιέλθει στον Ακτωρα με σκοπό να προχωρήσει τα έργα επέκτασης προς Καλαμαριά κ.λπ.), φαίνεται ότι το εγχείρημα να «σωθεί το μετρό Θεσσαλονίκης από ολικό εκτροχιασμό» μπαίνει σε εφαρμογή από το 2016.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr