Ο κ. Γρηγοριάδης περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο Οργανισμός, έκανε λόγο για κατάρρευση, ενώ στον απολογισμό της θητείας του υπογράμμισε ότι η οικονομική κατάσταση του ΟΑΣΑ είναι οριακή, με κίνδυνο στο εγγύς μέλλον την μη καταβολή της μισθοδοσίας και την μη πληρωμή άλλων ανελαστικών δαπανών για την ασφαλή κίνηση των Μέσων, η οποία και θα στηρίζεται σε έκτακτες επιδοτήσεις του κεντρικού κράτους. Οι φορείς έχουν καταθέσει ότι οι ανάγκες επιπλέον κρατικής χρηματοδότησης για να βγει η χρονιά είναι 29 εκατ. ευρώ για την ΟΣΥ και 11 εκατ. ευρώ για τη ΣΤΑΣΥ.
Οι αιτίες της κατάρρευσης, ενώ το 2014 ο Όμιλος είχε σταθεροποιηθεί, είναι, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη:
1. Μείωση της επιδότησης κατά 14 εκατ. ευρώ
Ο Όμιλος το 2014 απορρόφησε μείωση κρατικής επιδότησης κατά 58 εκατ., ενώ το 2015 θα απορροφούσε νέα μείωση 14 εκατ. με τις εμπροσθοβαρείς δράσεις της αναδιοργάνωσης (Μεσοπρόθεσμο: 2013: 158 εκατ. ευρώ / 2014: 100 εκατ. ευρώ / 2015 και έπειτα: 86 εκατ. ετησίως).
2. Απώλειες 1-2 εκατ. ευρώ το μήνα από την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23%
Ο Όμιλος αποδίδει το ΦΠΑ χωρίς να έχει αναπροσαρμόσει τις τιμές. Θα μπορούσε να το απορροφήσει, αν δεν προέκυπταν τα παρακάτω (3) έως (6).
3. Απώλεια εσόδων 9,5 εκατ. από τις δύο εβδομάδες δωρεάν μετακινήσεων (Ιούλιος 2015), συμπεριλαμβανομένων των διαδρομών από/προς αεροδρόμιο για τουρίστες και χωρίς σχετική εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών.
4. Λιγότερες εισπράξεις 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι από οφειλές υπουργείων.
Διαχρονικό πρόβλημα είναι η είσπραξη οφειλών από υπουργεία. Αν εισπράττονταν τα πραγματικά ποσά, ο Όμιλος θα ήταν υγιέστατος και θα μειωνόταν δραστικά η κρατική επιδότηση. Το Υπ. Εργασίας έχει εκκρεμότητες από το 2011. Για το 2015 δεν έχουν υπογράψει ακόμα συμβάσεις με τον ΟΑΣΑ, όπως ορίζει ο νόμος, τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Εθνικής Άμυνας, τα οποία ασκούν κοινωνική πολιτική προσφέροντας δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση σε κοινωνικές ομάδες που ορίζουν (ΑΜΕΑ, σώματα ασφαλείας, άνω των 65 ετών, πολύτεκνοι, φοιτητές κ.λπ.).
Επιπλέον, από 01/01/2016, ο νέος Ν. 4337/2015 υποχρεώνει τον ΟΑΣΑ να διακόπτει τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση για "όσο χρονικό διάστημα το αντισυμβαλλόμενο Υπουργείο δεν καταβάλλει το, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, αντίτιμο ή τη διαφορά του κομίστρου από την πίστωση αυτή".
5. Απώλειες περίπου 3 εκατ. ευρώ τον μήνα από την οριζόντια δωρεάν μετακίνηση των ανέργων.
Στο σημείο (4) προστίθεται από τον Ιούλιο και η χωρίς κριτήρια δωρεάν μετακίνηση των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ. Ούτε γι' αυτή την κατηγορία δικαιούχων έχει υπογραφεί σύμβαση. Επίσης, δεν εισακούστηκαν από το Υπ. Μεταφορών οι συνεννοήσεις με το Υπ. Εργασίας για πιο στοχευμένες εναλλακτικές, ώστε να μη γίνεται κατάχρηση του μέτρου.
6. Αύξηση εισιτηριοδιαφυγής λόγω αδυναμίας ελέγχων από την ΟΣΥ
Η ουσιαστική κατάργηση των "εθελοντών ελεγκτών" της ΟΣΥ, χωρίς αντικατάσταση από εναλλακτικό μηχανισμό όπως προβλέπει η αναδιοργάνωση, αύξησε την εισιτηριοδιαφυγή. Έχουν απομείνει 25 ελεγκτές για ένα δίκτυο 272 γραμμών με πάνω από 12.000 δρομολόγια ημερησίως.
Ο ΟΑΣΑ χρειάζεται να «τρέξει» με ταχύτητα και σωστό τρόπο την αναδιοργάνωσή του, να επιβιώσει οικονομικά και να θωρακίσει τον δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών, καταλήγει ο κ. Δημητριάδης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr