Μέσο πίεσης και εντυπωσιασμού θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας (MOU) μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Cosco τόσο προς κυβερνητικούς κύκλους όσο και προς την σιδηροδρομική αγορά. Η συμφωνία που υπεγράφη το μεσημέρι της Δευτέρας μεταξύ προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθ. Ζηλιασκόπουλου και του διευθύνοντος συμβούλου της Cosco Λι Γιουνπεγκ δεν δεσμεύει καμία από τις δύο πλευρές, λόγω χαρακτήρα και μόνο. Δεν πρόκειται για κάποια σύμβαση, αλλά για ένα μνημόνιο συνεργασίας, που δεν περιλαμβάνει ρήτρες. Ισοδυναμεί με μια προφορική συμφωνία.
Τι προβλέπει η συμφωνία;
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα παρέχει στην Cosco προτεραιότητα στις διαδρομές με αφετηρία τον Πειραιά και προορισμό την κεντρική Ευρώπη μέσω Σερβίας και Σκοπίων αλλά και την απαιτούμενη χωρητικότητα ώστε να διευκολύνει την διακίνηση των φορτίων. Παράλληλα οφείλει, σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας, να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των συνθηκών άφιξης των πλοίων. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που κάποιο πλοίο καθυστερήσει να φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει αγνοώντας την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης των συρμών της, να αναμένει το φορτίο που θα προσέλθει μέσω θαλάσσης.
Η Cosco από την πλευρά της δεσμεύεται - όσο δεσμεύεται κανείς από ένα μνημόνιο το οποίο δεν περιλαμβάνει ρήτρες - να χρησιμοποιεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως κύριο πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα για την μεταφορά του φορτίου που εισέρχεται ή εξέρχεται από τον Πειραιά. Ωστόσο εναλλακτικός πάροχος εμπορευματικής σιδηροδρομικής υπηρεσίας δεν υφίσταται.
Μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εξυπηρετήσει την Cosco;
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είναι βέβαιο ότι έχει την δυνατότητα εξυπηρέτησης 500 δρομολογίων ετησίως, όπως στοχεύει, λόγω ελλείψεων σε μηχανοδηγούς και ανταλλακτικά. Η δημοσιοποίηση, ή ακόμη και η υπογραφή αυτού του μνημονίου, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένας μοχλός πίεσης προς την κυβέρνηση ενόψει και της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία δεν έχει τους θετικότερους οιωνούς. Κύκλοι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επικαλούμενοι την αναπτυξιακή προοπτική που προσφέρει αυτή η συνεργασία με την Cosco θα πιέσει προκειμένου να εγκριθούν οι 150 προσλήψεις μηχανοδηγών τις οποίες έχει αιτηθεί, αλλά δεν έχουν λάβει ακόμη την έγκριση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Πόσο θα επωφεληθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την εξυπηρέτηση της Cosco;
Σημειώνεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαμηνύει ότι στόχος της έως το 2015 η Cosco να «γεμίζει» 500 τρένα με εμπορεύματα, αυξάνοντας τον τζίρο της κατά 50%. Σήμερα ο τζίρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Cosco ανέρχεται σε 20 εκατ. ευρώ, ενώ σε περίπτωση που «πιάσει» τον στόχο των 500 δρομολογίων των 2015, αυτός θα αγγίξει τα 30 εκατ. ευρώ. Ενδεικτικό των μεγεθών της εταιρείας είναι ότι η υπηρεσία που παρέχει σήμερα στην Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης για την μεταφορά τεύτλων από την Ορεστιάδα στο Πλατύ Ημαθίας, με 200 τρένα, φέρνει στα ταμεία της 4 εκατ. ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr