Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου, στη διάρκεια του 2013 ο αριθμός των επιβατών που διακινήθηκε ανήλθε στα 7 εκατ. περίπου, παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2012. Οριακή μείωση 1% εμφανίζει η κίνηση των Ι.Χ. οχημάτων (μεταφέρθηκαν περίπου 840.000 Ι.Χ.) και μείωση 2% η κίνηση των φορτηγών οχημάτων (μεταφέρθηκαν 380.000 φορτηγά).
Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω μειωμένων δρομολογίων για λόγους οικονομίας, οι πληρότητες βελτιώθηκαν. Τα δρομολόγια ανήλθαν σε έγιναν 12.200, 6% λιγότερα. Έτσι σε συνδυασμό με τη μείωση της τιμής των καυσίμων υπήρξε μια μικρή ανάσα στον κλάδο. Ωστόσο το βάρος δανεισμού, που ανέρχεται στο 1 δισεκ. κυρίως στην Τράπεζα Πειραιώς, αλλά και οι συσσωρευμένες οφειλές δημιουργούν εκρηκτικό κλίμα. Ενδεικτική είναι η ανακοίνωση της ΠΝΟ εναντίον της ΑΝΕΚ, όπου γίνεται λόγος για παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας. Άλλωστε η κρητική εταιρία οφείλει δεδουλευμένα στους εργαζόμενους και προσπαθεί μέσα από ενέσεις δανεισμού να καλύψει τις υποχρεώσεις της. Πριν τις γιορτές μάλιστα ένα νέο δάνειο 2 εκατομ. ευρώ από την Πειραιώς περίπου ήλθε να καλύψει ασφυκτικές μισθολογικές υποχρεώσεις.
Στο πλαίσιο αυτό το θέμα του ΦΠΑ αλλά και της αναδιάρθρωσης των δανίων είναι το κομβικό για τις εξελίξεις στον κλάδο, που από το 2008 γράφει ζημιές, με ενδεχόμενη εξαίρεση φέτος (Superfast;)
Τα χρόνια της κρίσης
Σημειώνεται ότι από το 2009 μέχρι και το τέλος του 2012, χάθηκαν συνολικά για τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες περισσότεροι από 2,5 εκατ. επιβάτες, 445.000 ΙΧ και 140.000 φορτηγά, στις γραμμές του Αιγαίου και της Αδριατικής.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το 2012, η πτώση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές από τον Πειραιά σε όλο το Αιγαίο (πλην Αργοσαρωνικού) παρουσίασε μείωση κατά 13,10% σε σύγκριση με το 2011. Όμως σε σύγκριση με το 2009 (πρώτο έτος της κρίσης) η μείωση φθάνει το 22,5%.
Από την πτώση της κίνησης δεν διασώθηκαν το 2012 ούτε οι γραμμές των Κυκλάδων όπου παραδοσιακά η κίνηση ήταν ικανοποιητική άλλες χρονιές. Η πτώση που εμφάνισαν ξεκινά από 10% και φθάνει μέχρι και 22%.
Από τα διαθέσιμα στοιχεία τη μεγαλύτερη πτώση της επιβατικής κίνησης παρουσιάζει η γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Τήνος-Μυκονος που ξεπερνά ελαφρώς το 22% και ακολουθεί η γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο με 19,25%. Τη μικρότερη πτώση παρουσιάζει η γραμμή από τη Ραφήνα προς τις Κυκλάδες (8,10%).
Στη μεταφορά ΙΧ η πτώση το 2012 σε σύγκριση με τον προηγούμενο έτος φθάνει το 17,70%, ενώ στα φορτηγά το 8,45%. Αντιστοίχως στο διάστημα 2009-2012 η πτώση της μεταφορικής κίνησης στα ΙΧ είναι 27,88% και στα φορτηγά 15% περίπου.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το 2012, η πτώση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές από τον Πειραιά σε όλο το Αιγαίο (πλην Αργοσαρωνικού) παρουσίασε μείωση κατά 13,10% σε σύγκριση με το 2011. Όμως σε σύγκριση με το 2009 (πρώτο έτος της κρίσης) η μείωση φθάνει το 22,5%.
Από την πτώση της κίνησης δεν διασώθηκαν το 2012 ούτε οι γραμμές των Κυκλάδων όπου παραδοσιακά η κίνηση ήταν ικανοποιητική άλλες χρονιές. Η πτώση που εμφάνισαν ξεκινά από 10% και φθάνει μέχρι και 22%.
Από τα διαθέσιμα στοιχεία τη μεγαλύτερη πτώση της επιβατικής κίνησης παρουσιάζει η γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Τήνος-Μυκονος που ξεπερνά ελαφρώς το 22% και ακολουθεί η γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο με 19,25%. Τη μικρότερη πτώση παρουσιάζει η γραμμή από τη Ραφήνα προς τις Κυκλάδες (8,10%).
Στη μεταφορά ΙΧ η πτώση το 2012 σε σύγκριση με τον προηγούμενο έτος φθάνει το 17,70%, ενώ στα φορτηγά το 8,45%. Αντιστοίχως στο διάστημα 2009-2012 η πτώση της μεταφορικής κίνησης στα ΙΧ είναι 27,88% και στα φορτηγά 15% περίπου.