Οι διαφορετικές εκτιμήσεις που υπάρχουν ανάμεσα σε Μαξίμου και ΟΛΠ για τη διαδικασία πώλησης, αλλά και η αμφίσημη στάση των Κινέζων έχουν δημιουργήσει ένα απόλυτο καθεστώς σύγχυσης.
Ήδη καθυστερήσεις στην ιδιωτικοποίηση προκαλεί η επιμήκυνση του χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ του Οργανισμού και της Cosco, όπως σημείωσε μιλώντας σε δημοσιογράφους ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος μάλιστα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να μην τελεσφορήσει τελικά η συμφωνία.
«Αναμένω για να απαντήσω τα στοιχεία από την Cosco και τον ΟΛΠ, κάτι που σημαίνει ότι οι δύο πλευρές θα πρέπει να συμφωνήσουν στα οικονομικά δεδομένα αλλά και στα νομικά θέματα», τόνισε και προσέθεσε: «Ελπίζω μέχρι αύριο να τις έχω και θεωρώ ότι πρέπει να συντάξουμε ένα σαφές πλαίσιο. Ηδη ο πρωθυπουργός συζήτησε το θέμα κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στις Βρυξέλλες και αυτή τη συζήτηση θα τη συνεχίσω».
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, από την πρώτη στιγμή ο πρωθυπουργός της χώρας είχε θέσει τις εξής προϋποθέσεις για να προχωρήσει η συμφωνία. Προϋποθέσεις που αφορούν τον ανταγωνισμό, τις δημόσιες συμβάσεις και τις αποκρατικοποιήσεις. Υπογράμμισε, μάλιστα, πως σε ό,τι αφορά την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ δεν τίθεται κανένα ζήτημα και ότι έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με τη τρόικα. Έσπευσε να προσθέσει, μάλιστα, ότι ο ίδιος είχε προτείνει οι δύο διαδικασίες να προχωρήσουν παράλληλα, κάτι που όμως τελικά δεν συνέβη.
Το παρασκήνιο
Σε εξέλιξη βρίσκονται παράλληλες διαδικασίες σε ΟΛΠ, Cosco, ώστε να υπάρξει αποτίμηση της συμφωνίας φιλικού διακανονισμού, που θα πείσει την Ευρωπαϊκή επιτροπή, που πάντα ήταν «σκεπτική» απέναντι στην είσοδο των Κινέζων στη Γηραιά Ήπειρο.
Η κυβέρνηση επιδίωκε να τρέχει παράλληλα με τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού ΟΛΠ-Cosco η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί το ενδιαφέρον των Κινέζων για το όλο εγχείρημα, καθώς διαφορετικά υπήρχε ο κίνδυνος σύμφωνα με πληροφορίες από το Μαξίμου, οι Κινέζοι έχοντας διασφαλίσει μια ηγετική θέση στο λιμάνι, λόγω των επεκτάσεών τους, να αδιαφορήσουν για τις υπόλοιπες υποδομές. Παράλληλα για το ΣΕΠ το Μαξίμου επέμεινε στην υλοποίηση της επέκτασης του τρίτου προβλήτα στο δυτικό τμήμα του λιμανιού, συνολικής επένδυσης 224 εκατ. ευρώ, που είχε συμφωνηθεί σε πολιτικό επίπεδο μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της κινεζικής ηγεσίας.
H Cosco έχει προτείνει να κατασκευάσει τον προβλήτα ΙΙΙ έναντι 224 εκατ. ευρώ. Επίσης, να μεταφέρει με δικά της έξοδα τον προβλήτα πετρελαιοειδών, που είναι υποχρέωση του ΟΛΠ, αξίας περίπου 10 εκατ. ευρώ, να δώσει τη διαχείριση στον Οργανισμό και να αποπληρωθεί με πολύ μικρό επιτόκιο, καθώς και να αναπτύξει μαρίνα και αλιευτικό καταφύγιο στην περιοχή. Ως αντάλλαγμα ζητούσε να ανασταλεί η καταβολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, μέχρι να επιστρέψει το ΑΕΠ της χώρας στα επίπεδα προ κρίσης, κάτι που υπολογίζεται για το 2025.
Τελικά με βάση τη συμφωνία, η Cosco θα προχωρήσει σε επενδύσεις συνολικού ύψους 230 εκατ. ευρώ που αφορούν στο δυτικό τμήμα της Προβλήτας ΙΙΙ, σε ένα νέο τερματικό σταθμό Προβλήτων πετρελαιοειδών, σε αναβάθμιση της Προβλήτας ΙΙ, κ.ά.
Η συμφωνία αναφέρει ότι η Cosco θα συνεχίσει να καταβάλλει στον ΟΛΠ τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση Παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα. Ταυτόχρονα, το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που καταβάλλει κάθε χρόνο η Cosco στον ΟΛΠ δεν καταργείται αλλά αναπροσαρμόζεται βάσει οικονομικών δεικτών του ΑΕΠ, λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτίων της αρχικής σύμβασης. Επίσης, η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης παραμένει αμετάβλητη για όλα τα έργα (μέχρι το 2044), ενώ ο νέος δυτικός Προβλήτας ΙΙΙ θα είναι λειτουργικά έτοιμος το 2020. Η νέα αυτή επένδυση, τονίζει η θυγατρική της Cosco, θα δημιουργήσει και 400 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας, ενώ, μετά το πρώτο έτος λειτουργίας, ο ΟΛΠ, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, θα εισπράττει ετησίως ποσά που θα κυμαίνονται από 21% μέχρι 25% του τζίρου της ΣΕΠ.
Παράλληλες μελέτες
Ο ΟΛΠ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ναυτεμπορικής», βρίσκεται σε φάση κατάρτισης ενός οικονομοτεχνικού μοντέλου, επάνω στο οποίο θα βασιστεί το υπουργείο Ναυτιλίας για να απαντήσει αναλυτικά στις Βρυξέλλες. Από την πλευρά της η Cosco έχει καταθέσει προς τον ΟΛΠ τη μελέτη που συνέταξε η PwC πριν καν υπογραφεί το πρωτόκολλο συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές και η οποία δείχνει ότι η συμφωνία θα είναι επικερδής για τον ΟΛΠ.
Η διοίκηση του Οργανισμού, όμως, υποστηρίζει ότι η Cosco θα πρέπει να του αποστείλει επιπλέον στοιχεία ώστε να απαντηθούν επαρκώς τα ερωτήματα της Επιτροπής, ενώ ο κινεζικός όμιλος θεωρεί ότι η μελέτη που έχει καταθέσει είναι πλήρης.
Τα Ερωτήματα της Ε.Ε.
Για να δώσει το «πράσινο φως» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταξύ άλλων ζητά, σύμφωνα με τη «Ναυτεμπορική», να μάθει τις λεπτομέρειες των υπολογισμών που έχουν γίνει και ρωτά και αν σε αυτούς έχουν συνυπολογιστεί τα επιπλέον έσοδα και κέρδη της εταιρείας (Cosco - ΣΕΠ) από τη λειτουργία του νέου προβλήτα. Ένα άλλο ερώτημα που έχει τεθεί είναι αν ήταν γνωστό εξαρχής το ζήτημα της πιθανής κατάργησης ή αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος και αν βάσει αυτού θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Ακόμα ένα ζήτημα που θέτει η Επιτροπή είναι σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της ΣΕΠ, η οποία επικαλείται τη μεγάλη κρίση στη χώρα για να ζητήσει τις συγκεκριμένες αλλαγές. Η Επιτροπή επιθυμεί λεπτομερή ανάλυση των οικονομικών δεδομένων της ΣΕΠ ώστε να διαπιστώσει εάν η κρίση επηρεάζει τη λειτουργία της και σε ποιο βαθμό.
Επίσης, ζητά να λάβει γνώση του νέου οικονομικού μοντέλου, μέσα στο οποίο θα αποσαφηνίζεται αν ο ΟΛΠ δεν θα βγει ζημιωμένος από τη διαδικασία.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr