Έως τέλος του μήνα, αναμένεται να ολοκληρωθεί η διευθέτηση των νομικών και τεχνικών λεπτομερειών, ανάμεσα στις επιτροπές εμπειρογνωμόνων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) και του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ-cosco), προκειμένου να υπογραφεί φιλικός διακανονισμός ανάμεσα στις δύο εταιρείες, με στόχο να συνδεθεί το εγγυημένο αντάλλαγμα, που καταβάλει κάθε χρόνο στον ΟΛΠ ο ΣΕΠ (cosco), με τις παραμέτρους του διαγωνισμού, για την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ στη δυτική πλευρά, μιας επένδυσης 224 εκατ. ευρώ και της νέας προβλήτας πετρελαιοειδών για τον ΟΛΠ.
Αλλαγές βάσει του ελληνικού ΑΕΠ
Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, η κινεζική πλευρά για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ καταβάλλει κάθε χρόνο προς τον ΟΛΠ, ποσοστά τζίρου, που είναι έως τις 30/09/2017 το 21% και μετά γίνεται 24%, τα οποία και θα συνεχίσει να καταβάλει και μετά την υπογραφή του φιλικού διακανονισμού.
Επίσης, καταβάλλει ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, που διαμορφώνεται σύμφωνα με το ΑΕΠ.
Ωστόσο, το ΑΕΠ ήταν σε διαφορετικά επίπεδα το 2009 στην Ελλάδα, που υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης προς την κινεζική πλευρά για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ και σε διαφορετικά το 2013, λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης.
Αυτό που επιθυμεί η κινεζική πλευρά και ορίζεται και στη σύμβαση παραχώρησης, είναι το ποσό που καταβάλει σήμερα ως ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, να συνδεθεί με τα επίπεδα του ΑΕΠ του 2013, που έχει επηρεαστεί σημαντικά από την οικονομική κρίση. Νομικοί σύμβουλοι των δύο εταιρειών, είχαν προγραμματισμένη συνάντηση σήμερα για το θέμα, στον ΟΛΠ.
Η κινεζική πλευρά τονίζει ότι με την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ στη δυτική πλευρά, ο αριθμός των διακινούμενων φορτίων θα ανέλθει από τα 3,7 εκατ. TEU στα 6,7 ΤEU, εκτιμώντας ότι το λιμάνι του Πειραιά θα γίνει επιπλέον ανταγωνιστικό και πιο ελκυστικό, με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία.
Επίσης, ο ΣΕΠ (cosco) έχει δεσμευθεί ότι θα κατασκευάσει το νέο προβλήτα πετρελαιοειδών για λογαριασμό του ΟΛΠ, που θα εξοφλήσει ο Οργανισμός σε 15 χρόνια.
Φιλικός διακανονισμός
Τέλος Ιουνίου, μεταξύ του ΟΛΠ και του ΣΕΠ, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας για το θέμα της φιλικής διευθέτησης.
Η τελική πρόταση για τροποποίηση με φιλικό διακανονισμό της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης, που θα παραχθεί, θα τελεί υπό την έγκριση των συλλογικών οργάνων των δύο εταιρειών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Βουλής των Ελλήνων, που θα πρέπει να την επικυρώσει.
Σημειώνεται ότι στις αρχές Ιουλίου ο ΣΕΠ, ταχύτερα από ό,τι προβλεπόταν στις συμβατικές του υποχρεώσεις με το ελληνικό δημόσιο, έθεσε σε λειτουργία το ανατολικό μέρος της προβλήτας ΙΙΙ, με την εγκατάσταση πέντε σύγχρονων γερανογεφυρών τύπου super post panamax.
ΤΑΙΠΕΔ
Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΪΠΕΔ, Γ. Εμίρης, στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, έως τέλος Σεπτεμβρίου αναμένεται να έχει παρουσιαστεί από το Ταμείο, η τελική πρόταση της στρατηγικής αξιοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, αν δηλαδή θα προκριθεί η πώληση μετοχών ή παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων των λιμένων.
Σημειώνεται ότι στελέχη της COSCO, έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον της κινεζικής εταιρείας για συμμετοχή σε ένα διαγωνισμό για το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αντιδράσεις από ΟΜΥΛΕ και Ένωση Λιμενεργατών
Οδηγούμαστε σε ένα ξεπούλημα των βασικών λιμανιών της χώρας που φτάνει τα όρια σκανδάλου, δημιουργώντας απόλυτα κινεζικό μονοπώλιο", τονίζουν σε κοινή ανακοίνωσή τους, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και η Ένωση Λιμενεργατών του ΟΛΠ.
"Η υπόθεση των λιμανιών αποτελεί εθνικό ζήτημα και δεν μπορεί να εγκλωβιστεί στα πλαίσια μιας συγκυριακής κυβερνητικής πλειοψηφίας, πολύ δε περισσότερο, ενός ΤΑΪΠΕΔ", τονίζεται στην ανακοίνωση, ενώ υπογραμμίζεται ότι οι εργαζόμενοι σε αυτά, θα συνεχίσουν με αδιαπραγμάτευτη αγωνιστικότητα τον αγώνα, για την αποτροπή της ιδιωτικοποίησής τους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr