Αυτό αποφασίστηκε έπειτα από εκτενείς διπλωματικές διαβουλεύσεις που έλαβαν χώρα τις τελευταίες ημέρες, ώστε οι ενδιαφερόμενες χώρες να προλάβουν τις προθεσμίες.
Η συγκεκριμένη διακυβερνητική συμφωνία, η οποία αποτελεί τη βάση παροχής της απαραίτητης πολιτικής στήριξης στον αγωγό, ανοίγει τον δρόμο για την επιλογή του (τον προσεχή Ιούνιο) από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν ώστε να αποτελέσει τη βασική οδό του Νοτίου Ενεργειακού Διαδρόμου μέσω του οποίου θα μεταφερθεί από το 2017 το αζερικό φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά.
Με την κινητικότητά της η Αθήνα και τη συνάντηση του ίδιου του Πρωθυπουργού με εκπροσώπους του TAP, έχει ήδη στείλει το μήνυμα στην κοινοπραξία, αλλά και στις Αζέρικες Αρχές, που διαχειρίζονται τα κοιτάσματα της Κασπίας, ότι θα διευκολύνει την επένδυση, προσφέροντας οικονομικά και στρατηγικά πλεονεκτήματα, απέναντι στον ανταγωνιστικό Ναμπούκο. Άλλωστε ο τελευταίος έχοντας άλλη χάραξη πέραν της Ελληνικής επικράτειας δεν έχει κανένα Ελληνικό ενδιαφέρον, αλλά αντίθετα υπονομεύει την προσπάθεια να καταστεί η χώρα ενεργειακός κόμβος με συμμετοχή της Αθήνας στο «παιχνίδι των αγωγών». Γι΄ αυτό και η χώρα δεν έχει κανένα συμφέρον από τον αγωγό που θα περνά από Βουλγαρία, Ρουμανία, Αυστρία κτλ
Είτε ΤΑΡ είτε Nabucco West ο τουρκικός TANAP θα έχει κεντρικό ρόλο
Ο ΤΑΡ, που ξεκινά από την Κομοτηνή, θα είναι η συνέχεια του ΤΑΝΑΡ (Τrans Anatolian Pipeline), τον κεντρικό αγωγό Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν, που θα μεταφέρει το αέριο εντός Τουρκίας και θα τροφοδοτήσει όποιο σχήμα επιλεγεί.
Η χάραξή του ανταγωνιστικού προς τον ΤΑΡ, αγωγού Nabucco West, προβλέπει, μετά την Τουρκία, διέλευση από τη Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, για να καταλήξει στην Αυστρία. Πάντως, σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εταιρείας, ο ΤΑΡ υπερτερεί σημαντικά του Nabucco West, καθώς διανύει μικρότερη διαδρομή και έχει πιο χαμηλό κόστος.
Μετά τη διακρατική συμφωνία το επόμενο βήμα είναι η υπογραφή μεταξύ του ΤΑΡ και της Ελληνικής κυβέρνησης της συμφωνίας υποδοχής του αγωγού (host agreement). Αφορά τον τρόπο φορολόγησης της εταιρείας του αγωγού, απαλλοτριώσεων και γενικής λειτουργίας. Αποτελεί, μάλιστα ένα από τα προαπαιτούμενα για την αξιολόγηση του φακέλου του αγωγού από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, καθώς έργο. Ήδη παρόμοια συμφωνία έχει υπογράψει η εταιρεία του ΤΑΡ με την Αλβανική Κυβέρνηση, ενώ δεν απαιτείται για την Ιταλία, λόγω της πολύ μικρής διέλευσης που έχει ο αγωγός στο ιταλικό έδαφος (μόλις 5 χιλιόμετρα), έως ότου συνδεθεί με το εθνικό σύστημα.
Τον Ιούνιο οι αποφάσεις
Η διαδικασία επιλογής του αγωγού που θα μεταφέρει το αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη, θα ξεκινήσει το Μάρτιο, όπως έχει δηλώσει σε σχετικό του άρθρο ο Kjetil Tungland, Γενικός Διεθυντής του ΤΑΡ. Αποφάσεις, ωστόσο, αναμένονται τον προσεχή Ιούνιο, σύμφωνα με ανακοινώσεις που έκανε πρόσφατα στο Μπακού και μετέδωσε το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Trend.az ο αντιπρόεδρος της BP αρμόδιος για την ανάπτυξη του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ (SDII) Al Cook.
ΔΕΠΑ και SOCAR τα κλειδιά του TAP
Κομβικό στην εξέλιξη του σχεδίου του ΤΑΡ είναι η εξέλιξη της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, αλλά και η στάση της SOCAR, κρατικής εταιρίας ενέργειας του Αζερμπαϊτζαν. Οι Αμερικάνοι ασκούν έντονο pressing να μην πωληθεί η ΔΕΠΑ στους Ρώσους, που τη θέλουν για γεωπολιτικούς λόγους. Ενδεχομένως για να έχουν κάποιο σημείο που θα μπορούν να παρέμβουν στον ΤΑΡ, είτε συμμετέχοντας, είτε ανταγωνιζόμενοι τις τιμές αερίου που θα δίνει. Άλλωστε οι ίδιοι πωλούν φθηνότερα και έχουν έτοιμες μεγαλύτερες ποσότητες αερίου διαθέσιμες.
Μέχρι στιγμής το Μπακού κινείται στον Αγγλοσαξωνικό άξονα, ανταγωνιζόμενο τη Μόσχα, τόσο γεωστρατηγικά όσο και τιμολογιακά. Ωστόσο η περιοχή μας έχει συνηθίσει σε εκπλήξεις...
Η απάντηση της Gazprom
Εν όψει μάλιστα και των εξελίξεων με το άνοιγμα του αμερικανικής έμπνευσης Νοτίου Διαδρόμου, που βασικό στόχο έχει την ενεργειακή απεξάρτηση της Ε.Ε. από τη Ρωσία, στελέχη του ρωσικού κολοσσού ανακοίνωσαν την Παρασκευή ότι έχει γίνει πρόβλεψη ποσού ύψους 4,7 δις δολαρίων για εκπτώσεις στους Ευρωπαίους πελάτες του ομίλου.
Όπως μεταδίδει το Reuters, η Gazprom έχει δεχθεί ισχυρότατες πιέσεις από πελάτες και ανταγωνιστές της, οι οποίες και την ανάγκασαν να προβεί στις συγκεκριμένες μειώσεις. Σημειώνεται ότι το 60% των εσόδων του ρωσικού ομίλου από πωλήσεις αερίου προέρχεται από την Ευρώπη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr