Σε κατάσταση «απαγορευτικού», λόγω περικοπών στις άγονες, αλλά και λόγω ζημιογόνων χρήσεων των ακτοπλοϊκών εταιριών, κινδυνεύει να βρεθεί η σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά. Στο μεσοπρόθεσμο υπάρχει πρόβλεψη για μείωση των επιδοτήσεων στις λεγόμενες «άγονες» γραμμές για την ακτοπλοΐα κατά 18 εκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2013-2016. Συγκεκριμένα, προβλέπεται μείωση των επιδοτήσεων το 2013 κατά 15 εκατ. ευρώ και κατά 3 εκατ. ευρώ το 2014, από τα 94 εκατ. ευρώ που είχαν δοθεί, συνολικά, πέρυσι, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη επανασχεδιασμού των δρομολογίων.
Το πρόβλημα, όμως, δε σταματάει εκεί. Η έκρηξη της τιμής των καυσίμων, οδηγεί, τις εταιρίες σε αποδρομολογήσεις πλοίων, σε αμοιβαίες συνεννοήσεις για μειώσεις δρομολογίων, που αγγίζουν τα όρια των εναρμονισμένων πρακτικών, ή ακόμα και σε μείωση της ταχύτητας με την οποία καλύπτουν τις αποστάσεις. Π.χ. τα ταχύπλοα, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δρομολογούνται 2 μήνες το χρόνο ενώ ακόμα και τα σύγχρονα συμβατικά Ε/Γ –Ο/Γ έχουν περιορίσει την ταχύτητα τους στους 20 -21 κόμβους, από τις ενεργοβόρες ταχύτητες των 26 και 28 κόμβων. Άμεση συνέπεια αυτών είναι η αύξηση του χρόνου ταξιδιού κατά με 1 με 2 ώρες για τους μακρινούς προορισμούς.
Παράλληλα η μείωση του μεταφορικού έργου κατά 20% κάνει τα υπερσύγχρονα πλοία να είναι ασύμφορα στη χρήση. Στο πλαίσιο αυτό η Blue Star έδεσε το Νήσος Δήλος, μετά την πολύ καλή του παρουσία το καλοκαίρι, όπου έσπασε κάθε ρεκόρ, κερδίζοντας για την εταιρία μεταφορικό έργο, καθώς λόγω καυσίμων είναι ασύμφορο να καλύπτει τα δρομολόγια της Παροναξίας. Το ενδιαφέρον είναι ότι μικρά, αλλά παλαιά πλοία, που δεν κουβαλούν δάνεια όπως το ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ ή ο Αγ. Γεώργιος, (καλύπτουν τις δυτικές Κυκλάδες), φαίνονται ιδανικά για την εποχή και καθώς επιτυγχάνουν ικανοποιητικές πληρότητες και μικρές καταναλώσεις.
Πάντως, δεν είναι μόνο τα μικρά νησιά των άγονων γραμμών, που με τις περικοπές θα έχουν ζήτημα, αλλά και τα μεγάλα νησιά, όπως η Ικαρία, η Σάμος και τα Δωδεκάνησα, αναμένεται να έχουν περιορισμένη σύνδεση με το Κέντρο. Μάλιστα χάος έχει δημιουργηθεί από την απόφαση του υπουργείου να απορρίψει τις αιτήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την κάλυψη των άγονων γραμμών για «τυπικούς» λόγους.
Το υπουργείο προσπαθώντας να λύσει προσωρινά το πρόβλημα προχώρησε σε σπασμωδικές κινήσεις όπως οι απευθείας αναθέσεις. Ωστόσο ζητούμενο είναι ο ανασχεδιασμός του χάρτη δρομολογίων, η ευελιξία στο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την ένταση του ανταγωνισμού κι όχι την μονοπωλιακή συμπεριφορά των εταιρειών.
Ικαρία –Σάμος
Τα δρομολόγια από τον Πειραιά μετά την αποδρομολόγηση του ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ Λ, έχουν περιορισθεί σημαντικά σε 2 έκτακτα δρομολόγια εβδομαδιαίως με το EUROPEAN EXPRESS της ΝΕΛ και μάλιστα με απευθείας ανάθεση από το υπουργείο, προκειμένου να εξυπηρετηθούν και οι Φούρνοι Ικαρίας.
Στη γραμμή αυτή αναμένεται τις επόμενες μέρες να μπει το άλλο πλοίο της εταιρείας, το ΜΥΤΙΛΗΝΗ, επιδιώκοντας να παγιωθεί στη γραμμή.
Δωδεκάνησα
Στα Βόρεια Δωδεκάνησα ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο η Blue Star Ferries να δέσει το πλοίο της ΔΙΑΓΟΡΑΣ μετά από την απόρριψη της αίτησης της εταιρείας από το υπουργείο.
Εάν συμβεί κάτιτέτοιο τα Δωδεκάνησα θα εξυπηρετούνται από Πειραιά με 1 πλοίο, ένα εκ των δύο BLUE STAR 1 ή 2 και με τρία δρομολόγια εβδομαδιαίως.
Κυκλάδες
Τα BLUE STAR PAROS ή NAXOS, καλύπτουν επαρκώς, ωστόσο διακόπηκε το δρομολόγιο του Σαββάτου από και προς τα νησιά.
Στις Δυτικές Κυκλάδες τα νησιά καλύπτονται από δύο πλοία, που καλύπτουν την απόσταση Πειραιάς, Σέριφος, Σίφνος, Μήλος σε 7 με 8 ώρες!!! Στη Ραφήνα από τα 5 πλοία του καλοκαιριού έμειναν τα δύο, όμως διατηρήθηκαν μια πρωινή και μια απογευματινή αναχώρηση προς τα νησιά για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών και τη συγκράτηση των ζημιών.
Χίος –Μυτιλήνη
Μόνη εξαίρεση είναι τα δύο νησιά του ανατολικού Αιγαίου, όπου μετά τη ναύλωση του IONIAN SKY από τη ΝΕΛ αναμένεται να δοθεί σκληρή μάχη μεταξύ ΝΕΛ, HELLENIC SEAWAYS και BLUE STAR FERRIES.
Εάν δρομολογηθεί το άλλο πλοίο της ΝΕΛ, EUROPEAN EXPRESS, τότε τα Ε/Γ –Ο/Γ θα είναι 4 στη γραμμή και «όποιος αντέξει...», αφού οι άλλοι δύο ανταγωνιστές (βάσει δρομολογίων) επιχειρούν να στριμώξουν τη ΝΕΛ με καθημερινά βραδινά δρομολόγια.
Ιόνιο
Η κοινοπραξία της Ζακύνθου θα καλύψει τελικά το κενό στις γραμμές Κυλλήνης – Κεφαλλονιάς και Πάτρας – Κεφαλλονιάς, που δημιουργήθηκε από την αποχώρηση, έπειτα από 40 χρόνια παρουσίας της οικογενείας Στρίντζη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr