Όπως προκύπτει από μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο «Βιομηχανία και Εμπόριο Έτοιμου Ενδύματος» οριακή κάμψη παρουσιάζει η εγχώρια ζήτηση την περίοδο 19990-2003 με τη μέση ετήσια Μεταβολής να διαμορφώνεται σε 0,3%, ενώ μεγαλύτερη υποχώρηση με μέσο ετήσιο ρυθμό 7,7% εμφανίζει η εγχώρια παραγωγή.
Αντίθετα, την εξαετία 1999-2004, η εγχώρια ζήτηση για έτοιμο ένδυμα, ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης, ενισχύεται σημαντικά με μέσο ετήσιο ρυθμό 17,9%. Τη μεγαλύτερη μέση ετήσια αύξηση παρουσιάζουν τα συμπληρώματα ένδυσης (23,9%) και ακολουθούν η γυναικεία ένδυση (18,4%) και η ανδρική (15,2%).
Η εγχώρια παραγωγή αδυνατεί να καλύψει την εγχώρια ζήτηση για έτοιμο ένδυμα κατά τη διάρκεια των ετών 1999-2003, με αποτέλεσμα την ενίσχυση των εισαγωγών. Το μεγαλύτεροέλλειμμα εντοπίζεται στα συμπληρώματα ένδυσης. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των εισαγωγών είναι θετικός, 1,2%, σε όρους αξίας και 10,9% σε όγκο, για την ίδια περίοδο. Αντίθετα, οι εξαγωγές του κλάδου καταγράφουν μείωση με μέσο ετήσιο ρυθμό -6,8%, σε όρους αξίας, και -7,7%, σε όγκο. Ο συνδυασμός αυτών των δύο εξελίξεων συνέβαλε στην όξυνση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου για το συγκεκριμένο προϊόν.
Το 2002, οι επιχειρήσεις κατασκευής έτοιμου ενδύματος ανέρχονται σε 319 και απασχολούν 13.578 άτομα. Τόσο ο αριθμός των βιομηχανικών επιχειρήσεων του κλάδου όσο και των εργαζομένων έχει υποχωρήσει σημαντικά με μέσο ετήσιο ρυθμό 15,4% και 9,7% αντίστοιχα, την περίοδο 1999-2002. Το ίδιο έτος, οι επιχειρήσεις εμπορίας έτοιμου ενδύματος ανέρχονται σε 19.820 και απασχολούν 22.013 άτομα. Το 81,4% των μεταποιητικών και το 55,7% των εμπορικών επιχειρήσεων του κλάδου χωροθετείται στην περιφέρεια Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, το 2002.
Παρά την ύφεση της παραγωγικής δραστηριότητας του κλάδου παραμένει ένας από τους σημαντικότερους της ελληνικής μεταποίησης. Χαρακτηριστικά, στον κλάδο παραγωγής έτοιμου ενδύματος δραστηριοποιείται το 8,3% του συνόλου των βιομηχανικών επιχειρήσεων της χώρας και απασχολείται το 5,9% των εργαζομένων στην ελληνική βιομηχανία. Επίσης, το ποσοστό συμμετοχής της παραγωγής και της προστιθέμενης αξίας των επιχειρήσεων του κλάδου στο σύνολο της εγχώριας μεταποίησης ανέρχεται σε 2,9% και 3,2% αντίστοιχα.
Αντίθετα με την παραγωγική, η εμπορική δραστηριότητα του κλάδου γνωρίζει άνθηση την πενταετία 1999-2003. Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων εμπορίας έτοιμου ενδύματος ενισχύεται σημαντικά, κατά 128% και αποτελεί το 4,3% του συνολικού κύκλου εργασιών των εμπορικών επιχειρήσεων της χώρας, το 2002, από 3% το 1999.
Στη μελέτη του ΙΟΒΕ, επισημαίνεται ότι ο κλάδος της ένδυσης τόσο στην Ε.Ε.-15 όσο και στις Η.Π.Α. διανύει μεταβατική περίοδο λόγω του έντονου ανταγωνισμού από χώρες χαμηλού κόστους εργασίας όπως η Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία, το Βιετνάμ κ.α. Στο πλαίσιο αυτό, πολλές επιχειρήσεις στρέφονται στην κατασκευή ενδυμάτων υψηλής προστιθέμενης αξίας δίνοντας έμφαση στην ποιότητα των υλικών, στο σχεδιασμό και στις ανάγκες των καταναλωτών. ’λλεςπροτιμούν είτε την παύση των εργασιών τους και τη μετεγκατάστασή τους προς χώρες χαμηλού κόστους εργασίας είτε την ανάθεση μέρους της παραγωγικής τους διαδικασίας σε ομοειδείς εταιρείες των χωρών αυτών.
Σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ, οιεξαγορές - συγχωνεύσεις, οι συνεργασίες μεταξύ ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων, η μεταφορά μέρους ή και όλης της παραγωγικής δραστηριότητας σε χώρες χαμηλού κόστους, η ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων στο εξωτερικό, η παραγωγή διαφοροποιημένου προϊόντος και η υιοθέτηση συστημάτων πιστοποίησης ποιότητας αποτελούν τις σημαντικότερες στρατηγικές για τις εταιρίες του κλάδου Ετοίμου Ενδύματος προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Οι προτάσεις του ΙΟΒΕ
Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ, οι επιχειρήσεις κατασκευής έτοιμου ενδύματος πρέπει να επικεντρωθούν:
Στην παραγωγή σε διαφοροποιημένα προϊόντ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr