Ο κλάδος των εκδόσεων την τελευταία δεκαετία έχει εξελιχθεί σε ένα πολυσύνθετο τομέα της οικονομίας, με τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου να έχουν πλέον τη μορφή Ομίλου Επιχειρήσεων. Σύμφωνα με μελέτη που εκπονήθηκε από την Hellastat, οι μεγαλύτεροι εκδοτικοί οίκοι δραστηριοποιούνται, πέρα από την παραδοσιακή αγορά των εκδόσεων, εκτυπώσεων περιοδικών, εφημερίδων και λοιπών εντύπων και στον ευρύτερο τομέα των ΜΜΕ, στην παροχή υπηρεσιών internet, στην παραγωγή προϊόντων multimedia αλλά και σε πλήθος άλλων υπηρεσιών.
Άνοιξε περισσότερο η ψαλίδα μεταξύ μικρών και μεγάλων κατά την τριετία 2002-2004 - Ο κλάδος χαρακτηρίζεται από τη δέσμευση των εταιρειών για εκσυγχρονισμό και καθετοποίηση της παραγωγής τους, μέσω επενδύσεων σε τεχνολογικό εξοπλισμό. Βασική πηγή εσόδων του κλάδου είναι οι διαφημίσεις που καταχωρούνται στα έντυπα των εταιρειών, κάτι που αντικατοπτρίζουν και τα στοιχεία της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, όπου τα συνολικά διαφημιστικά έσοδα των τεσσάρων ΜΜΕ το 2004 (2,04 δισ. ευρώ) γνώρισαν τη μεγαλύτερη αύξηση της τελευταίας 5ετίας (σχεδόν 13%), καθώς οι Ολυμπιακοί Αγώνες και οι δύο εκλογικές αναμετρήσεις συνοδεύτηκαν από αυξημένη διαφημιστική δαπάνη. Κατά τη διάρκεια του 2005 σημειώθηκε περαιτέρω άνοδος κατά 7,44%, με τα διαφημιστικά έσοδα να διαμορφώνονται στο ύψος των 2,19 δισ.ευρώ με το μεγαλύτερο ποσό εσόδων να αναλογεί στον περιοδικό τύπο (886,2 εκ. ευρώ το 2005), ο οποίος ενίσχυσε τη θέση του κατά 10,3% αναφορικά με το προηγούμενο έτος, απορροφώντας το 40,4% των συνολικών διαφημιστικών εισπράξεων. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2004 για πρώτη φορά τα περιοδικά ξεπέρασαν σε εισπράξεις την τηλεόραση (803,45 εκ. ευρώέναντι 768,12 εκ. ευρώ αντίστοιχα), η οποία ανέκαθεν αποτελούσε την κυριότερη πηγή απορρόφησης των δαπανών των διαφημιζομένων. Η μείωση την τελευταία δεκαετία κατά 21% και 6,74% των κονδυλίων που κατευθύνονταν για διαφήμιση στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο αντίστοιχα, ευνόησαν κυρίως τα περιοδικά, τα οποία διπλασίασαν τη συμμετοχή τους στη συνολική διαφημιστική δαπάνη από 21,42% το 1996 σε 40,43% το 2005, αλλά και τις εφημερίδες, κυρίως λόγω των ένθετων (από 15,37% σε 18,58% την ίδια περίοδο). Οι έντονα ανοδικές τάσεις στα έσοδα των εφημερίδων και του περιοδικού τύπου οφείλονται και στην αύξηση των τίτλων, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της BARI/FOCUS για την 15ετία 1990/2005, ο αριθμός των εντύπων που κυκλοφορούν στην εγχώρια αγορά αυξήθηκε εντυπωσιακά, από 55 τίτλους το 1990 σε 157 το 2005 (αύξηση 185%). Το κλειδί ωστόσο, στην αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης, παρά την πληθώρα των τίτλων, είναι η αύξηση της αναγνωσιμότητας ανά μέσο τεύχος. Ειδικότερα, το 1990 το αναγνωστικό κοινό διάβαζε κατά μέσο όρο 2,8 τίτλους ανά τεύχος, ενώ το 2005 η αντίστοιχη τιμή διαμορφώθηκε σε 5,3 τίτλους. Η μεγάλη αύξηση τόσο του αριθμού των περιοδικών ειδικής θεματολογίας και lifestyle, όσο και των ένθετων των εφημερίδων, αντανακλά την πελατοκεντρική προσέγγιση των εκδοτικών οίκων, καθώς στρέφονται στην ικανοποίηση των αναγκών συγκεκριμένων target groups αναγνωστών, καλύπτοντας εξειδικευμένα θέματα και δίνοντας έμφαση σε ορισμένες κατηγορίες θεμάτων. Η ενδυνάμωση της θέσης των περιοδικών και των εφημερίδων στο σύνολο της διαφημιστικής πίτας, έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των εκδοτών για κυκλοφορία νέων τίτλων, μέσω συμφωνιών με διεθνείς εκδοτικούς οργανισμούς για την παραχώρηση των αντίστοιχων δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και διακίνησης του brand name (license agreements). Επίσης, οι εκδοτικοί οργανισμοί εκδηλώνουν επιχειρηματική εξωστρέφεια, μέσω της ίδρυσης θυγατρικών σε βαλκανικές χώρες και σύναψης συνεργασιών με διεθνείς εκδοτικούς οίκους για την προώθηση μεταφρασμένων εκδόσεων διεθνών περιοδικών στις αγορές αυτές. Τέλος σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής ανάπτυξής των εκδοτικών οργανισμών καταλαμβάνει η δραστηριοποίηση στο διαδύκτιο, παρέχοντας πληροφορίες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, οι περισσότερες από τις οποίες είναι ελεύθερα προσβάσιμες στο κοινό, εκτός ορισμένων πληροφοριών που περιέχονται στους δικτυακούς τόπους οικονομικών κυρίως εφημερίδων, οι οποίες είναι προσπελάσιμες μόνο με συνδρομή, καθώς επίσης και στον τομέα των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών παραγωγών. Κερδοφόρα αποτελέσματα για την πλειοψηφία του κλάδου για το 2004 Τα συνολικά κέρδη του κλάδου διαμορφώνονται στο ύψος των €26,68 εκ., με τη μέση ετήσια μεταβολή 2002/2004 να ανέρχεται σε 6,6% ανά εταιρεία. Ωστόσο, η αντίστοιχη μεταβολή αναφορικά με το 2003 είναι αρνητική (-6%), καθώς οι μικρότερες εταιρείες υφίστανται σημαντική μείωση κερδοφορίας κατά 64%, με αποτέλεσμα η συμμετοχή τ
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr