Όπως αναφέρεται στη μελέτη, ο δείκτης παραγωγής των εφημερίδων το 2005 ανέρχεται στις 118,95 μονάδες, εμφανίζοντας άνοδο 1,8% (έναντι 2,3% το 2004). Υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης εμφανίζει ο αντίστοιχος δείκτης των περιοδικών, υπογραμμίζοντας την έντονη δραστηριοποίηση των εκδοτικών οίκων στην έκδοση και εκτύπωση περιοδικών ποικίλων ειδών. Ο δείκτης παραγωγής ανήλθε στις 133,36 μονάδες, με υποδι-πλάσιο όμως ρυθμό ανόδου (3,5%, έναντι 7,1% το προηγούμενο έτος).
Εξέλιξη διαφημιστικών εσόδων
Η τελευταία διετία είναι ενδεικτική της δυναμικής των έντυπων ΜΜΕ, καθώς, σύμφωνα με επεξεργασία των στοιχείων της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, το 2004 τα περιοδικά ξεπέρασαν για πρώτη φορά σε εισπράξεις την τηλεόραση (803,45 εκατ. ευρώ έναντι 768,12 εκατ. αντίστοιχα), η οποία ανέκαθεν αποτελούσε την κυριότερη πηγή απορρόφησης των δαπανών των διαφημιζομένων.
Τα συνολικά διαφημιστικά έσοδα των τεσσάρων ΜΜΕ το 2004 (2,04 δισ.) γνώρισαν τη μεγαλύτερη αύξηση της τελευταίας 5ετίας (σχεδόν 13%), με τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τις δύο εκλογικές αναμετρήσεις να προκαλούν έξαρση της διαφημιστικής δαπάνης.
Η άνοδος συνεχίστηκε -με ηπιότερους βέβαια ρυθμούς (7,44%)- και το 2005, όπου τα έσοδα των ΜΜΕ ανήλθαν σε 2,19 δισ. Οι εφημερίδες εμφάνισαν τη μεγαλύτερη συγκριτική βελτίωση έναντι των υπολοίπων μέσων, καθώς τα συνολικά τους έσοδα αυξήθηκαν κατά 15,34%, κερδίζοντας μεγαλύτερο ποσοστό στη διαφημιστική αγορά (18,58%).
Ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσό εσόδων αναλογεί στον περιοδικό τύπο (886,2 εκατ. το 2005), ο οποίος ενίσχυσε τη θέση του κατά 10,3% αναφορικά με το προηγούμενο έτος, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών διαφημιστικών εισπράξεων (40,43%).
Αντίστοιχα, το ραδιόφωνο και η τηλεόραση χάνουν τη δυναμική τους όσον αφορά τη κατεύθυνση της διαφήμισης, καθώς ο ραδιοφωνικός τομέας εμφάνισε μείωση εσόδων κατά 1,5% και επακόλουθη συρρίκνωση του μεριδίου αγοράς (από 5,67% σε 5,20%), ενώ η τηλεόραση, αν και εξακολουθεί σε απόλυτα μεγέθη να κατέχει τη δεύτερη θέση στο σύνολο των ΜΜΕ (784,72 εκατ.), εν τούτοις αύξησε μόνο κατά 2,16% τα διαφημιστικά της έσοδα, με συνέπεια να υποστεί μείωση του μεριδίου της κατά 1,85% (από 37,65% σε 35,80%).
Αναφορικά με το 8μηνο του 2006, τα περιοδικά παρουσίασαν διψήφιο ποσοστό ανόδου (10,07%), με το μερίδιο αγοράς τους στα συνολικά διαφημιστικά έσοδα να διαμορφώνεται σε 42,14% (40,71% το 8μηνο του 2005). Σημαντική άνοδο εμφάνισε το ραδιοφωνικό μέσο (9,02%) και οι εφημερίδες (8,73%), ενώ τα έσοδα της τηλεόρασης αυξήθηκαν οριακά (0,55%), παρά τη διεξαγωγή του παγκοσμίου κυπέλλου, κάτι που οδηγεί σε συρρίκνωση του μεριδίου της κατά 2 σχεδόν μονάδες (συγκεκριμένα στο 34,05%).
Νέοι τίτλοι περιοδικών στην αγορά
Ο αριθμός των περιοδικών σε κυκλοφορία συνεχίζει να αυξάνει, καθώς η Media Services αναφέρει πως το πρώτο πεντάμηνο του 2006 εμφανίστηκαν 28 νέοι τίτλοι, με το συνολικό αριθμό περιοδικών να ανέρχεται πλέον σε 230, ενώ παράλληλα εμφανίστηκαν 17 νέα ένθετα εφημερίδων.
Η πορεία του κλάδου το 2005
Η συνολική αξία της αγοράς σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία 228 επιχειρήσεων του ευρύτερου εκδοτικού κλάδου που καλύπτονται στη μελέτη της Hellastat διαμορφώθηκε σε 1,48 δισ. (+6,7% από το 2004), με τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης ανά επιχείρηση να εκτιμάται στο οριακό 1,4%.
Οι μεγάλοι εκδοτικοί όμιλοι (έσοδα άνω των 50 εκατ.) αναπτύχθηκαν κατά μέσο όρο με 4,1%, ενώ οι επιχειρήσεις με έσοδα από 3 εκατ. μέχρι 50 εκατ. με 2,7%. Σε επίπεδο λειτουργικών κερδών καταγράφεται μέση κάμψη της τάξης του 2,8%, ενώ αρκετές από τις κορυφαίες επιχειρήσεις του κλάδου εμφανίζουν έντονη διακύμανση. Αντίστοιχα, τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 8,8% κατά μέσο όρο, με τις μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις να εξελίσσονται δυσμενέστερα, στο -11,2%.
Το καθαρό περιθώριο κέρδους κινείται πτωτικά την τελευταία 3ετία, στο 1,7% το 2005, από 3,1% το 2004 και 3,8% το 2003, παρά τη μικρή βελτίωση του μικτού και λειτουργικού περιθωρίου. Η αποδ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr