Όπως ανέφερε η διοίκηση, η επιχειρηματική στρατηγική της Παπουτσάνης βασίζεται σε τέσσερις διακριτούς πυλώνες και εστιάζει στην έρευνα και ανάπτυξη (R&D) καινοτόμων, ποιοτικών και περιβαλλοντικά υπεύθυνων προϊόντων, την εξωστρέφεια με εξαγωγική δραστηριότητα σε περισσότερες από 35 χώρες, και τη δυναμική επέκταση σε νέες αγορές και προϊοντικές κατηγορίες.
Όπως τόνισε και στην ανακοίνωση για τη χρήση του 2023, ο κ. Μενέλαος Τασόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Παπουτσάνης ΑΒΕΕ «η στρατηγική της εξωστρεφούς ανάπτυξης σε τέσσερις διακριτούς πυλώνες, με έμφαση στη δημιουργία και προσφορά καινοτόμων και ποιοτικών προϊόντων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών, αποτελεί ισχυρό παράγοντα επιτυχίας για την Εταιρεία και δημιουργεί θετικές προοπτικές και για τα επόμενα έτη. Έτσι, παρά τη συγκυριακή υστέρηση στις πωλήσεις του έτους σε σύγκριση με πέρυσι για τους λόγους που αναλύθηκαν παραπάνω, το 2023 επιτύχαμε θετική εξέλιξη σε τρεις βασικούς στρατηγικούς μας στόχους: τη σημαντική βελτίωση των οικονομικών μας αποτελεσμάτων, τη δυναμική ενίσχυση της συμμετοχής των επώνυμων προϊόντων Παπουτσάνης – καταναλωτικών και ξενοδοχειακών – στις συνολικές πωλήσεις της Εταιρείας και φυσικά, τη δημιουργία ισχυρών βάσεων για νέες συνεργασίες με πολυεθνικές αλλά και μικρότερες εταιρείες. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την ικανότητα και τη δέσμευση των ανθρώπων μας, μας γεμίζουν με αισιοδοξία για την πορεία μας το 2024.»
Σε αυτό το πλαίσιο και παρά τις προκλήσεις στο μακροοικονομικό περιβάλλον, η Παπουτσάνης εδραιώνει τις θετικές προοπτικές της για το μέλλον, προχωρώντας σε διεύρυνση του προϊοντικού της χαρτοφυλακίου, ενίσχυση της παρουσίας των επωνύμων και ξενοδοχειακών προϊόντων στην αγορά, ανάπτυξη σημαντικών διεθνών συνεργασιών και εφαρμογή βιώσιμων επενδύσεων σε επίπεδο παραγωγής και προϊόντων.
Σε επίπεδο κερδοφορίας για το 2023 η Διοίκηση, όπως αναφέρεται, αναμένει βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2022, παρά τη μείωση του κύκλου εργασιών, καθώς το τελευταίο τρίμηνο του 2023 θα επιτευχθεί η υψηλότερη κερδοφορία του έτους, σε αντίθεση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 που ήταν ζημιογόνο.
Συνολικά, το 2023 έκλεισε με μείωση εσόδων για την εταιρεία σαπουνιών και υγρών καλλυντικών αλλά με αύξηση των λειτουργικών κερδών EBITDA. Οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 62,3 εκατ. ευρώ από 70,7 εκατ. ευρώ το 2022 και τα κέρδη EBITDA στα 9 εκατ. ευρώ από 7,4 εκατ. ευρώ το 2022.
Στην Ελλάδα, το 2023 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 28,1 εκατ. Ευρώ, ενισχυμένος κατά 15%, χάρη στη σημαντική ανάπτυξη της κατηγορίας των επωνύμων προϊόντων και των πωλήσεων στην εγχώρια ξενοδοχειακή αγορά. Στο εξωτερικό διαπιστώνεται μείωση κατά 26% που προκύπτει κυρίως από τις κατηγορίες παραγωγών για τρίτους λόγω κατάργησης κωδικών από την πλευρά των πολυεθνικών-πελατών, ως συνέπεια της αύξησης του κόστους και ανάλογης συμπίεσης των περιθωρίων κέρδους των συγκεκριμένων κωδικών. Στην κατηγορία των σαπωνωμαζών η μείωση οφείλεται στην ομαλοποίηση της ζήτησης μετά τις πολύ αυξημένες ανάγκες που παρατηρήθηκαν κατά το έτος 2022, απόρροια των καθυστερήσεων και αυξημένων μεταφορικών από τρίτες χώρες.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, το μέρισμα που θα δοθεί για τη χρήση του 2023 και θα μοιραστεί εντός του 2024 θα γίνει προσπάθεια να είναι το ίδιο με το μέρισμα της χρήσης του 2022 (0,05 ευρώ). Ήδη, η εταιρεία έχει μοιράσει προμέρισμα 0,03 ευρώ για τα κέρδη του 2023.
Η βελτίωση αυτή έρχεται κυρίως ως αποτέλεσμα της διόρθωσης των τιμών υλών και ενέργειας. Προς αυτήν την κατεύθυνση συμβάλει και η ολοκλήρωση του ισχυρού επενδυτικού πλάνου της προηγούμενης τριετίας που έχει επιτύχει τη σημαντική μείωση του κόστους βιομηχανοποίησης. Η τελευταία επιδρά θετικά στους δείκτες κερδοφορίας, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τις προοπτικές ανάπτυξης του κύκλου εργασιών μέσω νέων συμφωνιών, καθώς δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ποιοτικά ανώτερα προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές.
Στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου ανάπτυξης του κύκλου εργασιών, η Εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με πολυεθνικές και άλλες μικρότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο σαπώνων και καλλυντικών. Σε αυτό το πλαίσιο, συμφωνία με μεγάλη πολυεθνική εταιρεία είναι σε τελικό στάδιο υλοποίησης, με την έναρξη της σχετικής παραγωγής να τοποθετείται τον Φεβρουάριο του 2024 και με πλήρη υλοποίηση μέχρι το τρίτο τρίμηνο. Αυτή η συμφωνία, σε ετήσια βάση, εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει επιπλέον πωλήσεις περίπου έξι εκατομμυρίων ευρώ, ενώ υπάρχουν και σημαντικές προοπτικές περαιτέρω επέκτασης.
Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Παπουτσάνης, Μενέλαος Τασσόπουλος, κατά την παρουσίαση της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, η παραγωγή θα αρχίσει από τον επόμενο μήνα και τότε θα αποκαλυφθεί και το όνομα του πελάτη. Σημαντικό είναι ότι η παραγωγική δυνατότητα στο εργοστάσιο στη Ριτσώνα έχει περιθώριο ανάπτυξης καθώς το εργοστάσιο λειτουργεί στο 50% της δυναμικότητάς του.
Τα μεγέθη επενδύσεων
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις για φέτος θα ανέλθουν σε 5,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 1 εκατ. ευρώ θα δαπανηθεί για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών για τις ενεργειακές ανάγκες του εργοστασίου. Ουσιαστικά, το 37% των επενδύσεων θα κατευθυνθούν σε δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας.
Για το έτος 2024 αναμένεται, με βάση τη διοίκηση, ανάπτυξη του κύκλου εργασιών και περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας, οδηγούμενη και από τις τέσσερις κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται η Εταιρεία.
Αναλυτικά:
Επισκόπηση ανά Τομέα Δραστηριότητας
Επώνυμα Προϊόντα: Η κατηγορία παρουσιάζει ισχυρή ανάπτυξη κατά 36% σε σύγκριση με το 2022, υπερκαλύπτοντας τις απώλειες από την πτώση της αγοράς του αντισηπτικού (-48,6% σε αξία στο οργανωμένο λιανεμπόριο για το έτος 2023 σε σχέση με το 2022). Εξαιρώντας το αντισηπτικό, η ανάπτυξη της κατηγορίας των επωνύμων προϊόντων ανέρχεται σε 53,4% και οφείλεται στην οργανική ανάπτυξη των προϊόντων ευρείας διανομής της Παπουτσάνης αλλά και τη θετική συνεισφορά από την εξαγορά της σαπωνοποιίας ΑΡΚΑΔΙ. Τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης ΠΑΠΟΥΤΣΑΝΗΣ κερδίζουν ήδη σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα και παράλληλα έχουν υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις τους στο εξωτερικό παρουσιάζοντας σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης.
Ξενοδοχειακά Προϊόντα: Οι πωλήσεις των ξενοδοχειακών προϊόντων μειώθηκαν κατά 32% σε σχέση με τις αντίστοιχες πωλήσεις του 2022 – με τις πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων προς τις ξενοδοχειακές μονάδες της εγχώριας αγοράς να αυξάνονται κατά 17% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο – καλύπτοντας μέρος της υποχώρησης των πωλήσεων στο εξωτερικό, οι οποίες έρχονται να συγκριθούν με ένα υψηλό 2022 λόγω του τότε ανοίγματος των επαγγελματικών ταξιδίων και της τουριστικής αγοράς, έπειτα από δύο χρόνια περιοριστικών μέτρων εξαιτίας της πανδημίας.
Προϊόντα τρίτων (βιομηχανικές πωλήσεις, ιδιωτική ετικέτα): Οι πωλήσεις της κατηγορίας αυτής περιορίστηκαν κατά 11%, τάση που οδηγείται από τις πωλήσεις εξωτερικού. Στις αγορές του εξωτερικού, και κυρίως στην Ευρώπη, οι σημαντικές πληθωριστικές πιέσεις του τελευταίου έτους οδήγησαν ορισμένες πολυεθνικές-πελάτες σε επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής και επαναξιολόγηση του προϊοντικού τους portfolio, με αποτέλεσμα την κατάργηση συγκεκριμένων κωδικών με χαμηλό περιθώριο κέρδους. Παράλληλα, όπως προαναφέρθηκε, η Εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις για νέες συνεργασίες με πολύ καλές προοπτικές, εκ των οποίων κάποιες βρίσκονται σε τελικό στάδιο και θα ενισχύσουν την κατηγορία ήδη από τις αρχές του 2024.
Βιομηχανικές πωλήσεις σαπωνομαζών: Στη συγκεκριμένη κατηγορία, που αφορά στο μεγαλύτερο μέρος της πελάτες του εξωτερικού, το 2023 σημειώθηκε μείωση κατά 32%, η οποία οφείλεται κυρίως στη μη πώληση των βασικών (commodity) σαπωνομαζών που παράγονται στη ΝΑ Ασία. Κατά το 2022, η Παπουτσάνης, αξιοποιώντας το αυξημένο μεταφορικό κόστος και τις μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις από Ασία, εξυπηρέτησε ένα μέρος των συνολικών αναγκών της Ευρώπης, Αφρικής και Μέσης Ανατολής σε αντίστοιχες σαπωνόμαζες. Οι τιμές στα μεταφορικά κόστη και οι χρόνοι παράδοσης από Ασία έχουν πλέον εξομαλυνθεί, ωστόσο η συγκεκριμένη συγκυρία επέτρεψε στην Παπουτσάνης να αναπτύξει αξιόλογες συνεργασίες με σημαντική δυναμική, που εκτιμάται ότι μεσοπρόθεσμα θα ενισχύσουν την κατηγορία.
Όσον αφορά τη συνεισφορά των τεσσάρων τομέων δραστηριότητας στον κύκλο εργασιών του 2023, επισημαίνεται ότι το 27% των συνολικών εσόδων προέρχεται από πωλήσεις επωνύμων προϊόντων της Παπουτσάνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το 17% από πωλήσεις στην ξενοδοχειακή αγορά, το 40% από παραγωγές προϊόντων για τρίτους και το 16% από βιομηχανικές πωλήσεις ειδικών σαπωνομαζών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr