Παρουσιάζοντας το σύνολο δραστηριοτήτων του κλάδου στους δημοσιογράφους σε εκδήλωση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών την Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2019 ο Σύλλογος τόνισε ότι η επιβολή του φόρου συρρίκνωσε έναν δυναμικό τομέα της ελληνικής οικονομίας που έχει ιστορία όσο ο ελληνικός πολιτισμός, ενώ «τροφοδοτεί» τον τζίρο των ομοειδών καταστημάτων της Τουρκίας.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου Κωνσταντίνος Κουζούπης η χώρα είναι η μοναδική στον κόσμο με 6.000 χρόνιας αδιάλειπτης ιστορίας στο κόσμημα ενώ παράλληλα διατηρεί παγκοσμίως υψηλότατη θέση ως προς την ποιότητα και την υψηλή αισθητική. Ωστόσο, σε μια περίοδο έντονης τουριστικής ανάπτυξης όπου ζητούμενο είναι η προώθηση εγχωρίως παραγόμενων προϊόντων υψηλής αξίας, το ελληνικό κόσμημα πλήττεται λόγω της υπερφορολόγησης.
Με δεδομένο ότι ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 10% για προϊόντα που ξεπερνούν τα 1000 ευρώ και πάνω σε αυτό επιβάλλεται και ο ΦΠΑ, τα ελληνικά προϊόντα καθίστανται λιγότερα ανταγωνιστικά, καθώς αντιμετωπίζουν πέρα των άλλων φορολογία που ανέρχεται στο 33%. «Πάνε στην Τουρκία οι επιβάτες κρουαζιέρας και τους ενημερώνουν με ταμπέλες στα καταστήματά τους ότι δεν επιβάλλουν φόρο πολυτελείας. Σκεφτείτε τι ανταγωνισμό έχουμε σε μια κατηγορία πελατών που είναι και αυτοί που αγοράζουν κατά κόρον» αναφέρουν τα μέλη του Συλλόγου τονίζοντας ότι έτσι η χώρα χάνει πολύτιμο συνάλλαγμα. Είναι ενδεικτικό ότι ένα κόσμημα αξίας 2.500 ευρώ στην Ελλάδα, πωλείται στην Ιταλία 2.000 ευρώ και στην Τουρκία 1.600 ευρώ.
Όπως αναφέρθηκε με δεδομένη την υψηλή φορολογία και την άνοδο των τιμών του χρυσού (1 γραμμάριο χρυσού κάνει σήμερα 45 ευρώ) οι πωλήσεις στις τουριστικές περιοχές μειώνονται (καθώς τα εργαστήρια δίνουν έμφαση μόνο σε πιο φτηνά προϊόντα για να αποφύγουν το φόρο), πέφτει η εισροή συναλλάγματος, αυξάνεται η παράνομη διακίνηση αλλά και οι εισαγωγές με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται ένας ιστορικός κλάδος. Ειδικά όταν με την κρίση πολλοί κατέφευγαν σε παράνομα ενεχυροδανειστήρια κι έτσι η αγορά χρυσού επιμολύνθηκε με παράνομες πρώτες ύλες που έχτισαν μια παράνομη αλυσίδα αξίας.
Είναι ενδεικτικό ότι ο κλάδος ήταν από τους πιο δυναμικούς και σύμφυτος με το ελληνικό πολιτιστικό αφήγημα, έστω κι αν όπως αναφέρεται στα διαφημιστικά σποτ για τους ελληνικούς προορισμούς, από τον κλάδο, απουσιάζει το ελληνικό κόσμημα . Ήδη από το 1917 υπάρχει ο Σύλλογος των Αθηνών, ενώ πλέον έχουν μείνει 24 σύλλογοι από τους 47 που υπήρχαν. Ο κλάδος απασχολεί 50.000 εργαζόμενους σε 10.000 επιχειρήσεις, που, όμως, τα τελευταία χρόνια έχουν συρρικνωθεί.
Μάλιστα ούτε το δημοσιονομικό αποτέλεσμα είναι θετικό. Ενδεικτικά, ο ΣΕΒ σε σημείωμά του το Δεκέμβριο του 2015 είχε αναφέρει για το «φόρο πολυτελείας» του άρθρου 17 του Ν3833/2010, ο οποίος θεσπίστηκε στο πρώτο κύμα μέτρων αντιμετώπισης της κρίσης, για τα ακριβά αυτοκίνητα και τζιπ, τα ιδιωτικά αεροπλάνα, τα χρυσά ρολόγια, τα ακριβά κοσμήματα κλπ. ότι δεν απέδωσε. Πιο συγκεκριμένα, ο ΣΕΒ ανέφερε ότι αν και τροποποιήθηκε τουλάχιστον 15 φορές και το Δημόσιο προσδοκούσε από αυτό τον φόρο ετήσια έσοδα άνω των 120 εκατ. ευρώ, τελικά εισπράττει σε ετήσια βάση (στοιχεία 2013) 5,17 εκατ. ευρώ (δηλαδή περίπου 4,3% της εκτιμώμενης από το ΓΛΚ ετήσιας απόδοσης), ενώ το 2014 η απόδοση ήταν περίπου 7 %.
Πέρα από τη φορολογία, όπου πρέπει να αλλάξει άρδην το καθεστώς μιας και λόγω ασάφειας ο έμπορος πρώτων υλών θεωρείται ότι εισάγει εμπορεύματα με αποτέλεσμα οι πρώτες ύλες να επιβαρύνονται με το 10% από το πρώτο ευρώ του κόστους και τα κοσμήματα να αντιμετωπίζουν «διπλή» φορολόγηση, ο κλάδος τονίζει την ανάγκη να ενταχθεί και το ελληνικό κόσμημα στις καμπάνιες προβολής του ελληνικού τουρισμού με έμφαση στην επωνυμία made in Greece, αλλά και να δημιουργηθεί Σχολή Κοσμήματος στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Κι αυτό σε μια χώρα που τα μουσεία της βρίθουν εκθεμάτων τεράστιας καλλιτεχνικής αξίας.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr