Βέβαια, με βάση ενεργές συμβάσεις, όπως για το πρόγραμμα των πυραυλακάτων και της παράδοσης της «ΤΠΚ Βλαχάκος» υπάρχουν υποχρεώσεις προς το Πολεμικό Ναυτικό που δεν υπάγεται στον Υπ. Οικονομικών και άρα θεωρητικά θα πρέπει το Υπ. Αμυνας να θεωρείται πιστωτής και άρα έχων ευθύνη υπογραφής και αποδοχής του σχεδίου. Μετά από αυτές, όμως, τις εξελίξεις δεν είναι σαφές ποιος από την πλευρά του κράτους θα συνυπογράψει το σχέδιο εξυγίανσης και άρα αναμένουν όλοι τι θα αποφασίσει και διασαφηνίσει σε νομικό και πολιτικό επίπεδο η πολιτική ηγεσία. Βέβαια στις 18/1 σε συνάντηση του ΥΕΘΑ Ν. Παναγιωτόπουλου με εκπροσώπους των εργαζομένων είχε καταγραφή η πρόθεση να "πέσουν υπογραφές στο σχέδιο μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου.
Το σχήμα
Στο μεταξύ μετά τα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας στη δικαιοσύνη, σύμφωνα με όσα ανέφερε, χτες, σε συνέντευξη τύπου ο . Πάνος Ξενοκώστας, επικεφαλής της ΟΝΕΧ, που σε συνεργασία με τον ιταλικό ναυπηγικό όμιλο, Fincantieri διεκδικούν το πολύπαθο ναυπηγείο. Σημειώνεται, ότι με βάση όσα ανέφερε και χτες ο κ. Ξενοκώστας στις 15 Φεβρουαρίου αναμένεται το Υπ. Άμυνας, ένας εκ των μεγάλων πιστωτών των Ναυπηγείων Ελευσίνας .
Να σημειωθεί ότι για άλλη μια φορά το σχήμα ΟΝΕΧ Fincantieri έστειλε ένα μήνυμα στην Ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Άμυνας ότι το σχέδιο εξυγίανσης για την Ελευσίνα αλλά και ενδεχόμενη επιλογή του τύπου της κορβέτας που κατασκευάζουν οι Ιταλοί για το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας, αποτελεί τη βέλτιστη λύση. Μάλιστα, όπως τονίστηκε υπάρχουν και ιδιαίτερες σημαντικές εξελίξεις καθώς το όλο σχέδιο σε σχέση με το εμπορικό κομμάτι των ναυπηγείων το εγγυάται η συμμετοχή της DFC,που είναι η αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ, ενώ σε σχέση με το αμυντικό τμήμα υπάρχει η εγγύηση στις χρηματοδοτήσεις από την Ιταλική κυβέρνηση.
Όπως είπε ο επικεφαλής της Onex, κ. Πάνος Ξενοκώστας, το σχέδιο εξυγίανσης που έχει ετοιμαστεί με την βοήθεια της Ernst & Young προβλέπει την ανάληψη χρεών από πλευράς κοινοπραξίας, περίπου 220 εκατομμυρίων ευρώ, από συνολικά πάνω από 450 που έχουν συσσωρεύσει τα Ναυπηγεία, προς το Πολεμικό Ναυτικό, τους εργαζόμενους, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες κ.ο.κ. Άρα το «κούρεμα» χρεών θα είναι κάπου στο 50% ή 230 εκατομμύρια ευρώ.
Στη συνέχεια προβλέπονται επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ σταδιακά εντός δεκαετίας, ώστε να ενισχυθεί σημαντικά η υποδομή των ναυπηγείων και να μπορούν να αναλαμβάνουν εκτεταμένο έργο (έως 150 σκάφη για επισκευές το έτος). Για το τελευταίο η Onex θα μπορέσει να συνεισφέρει από το δικό της πελατολόγιο των Ναυπηγείων Σύρου.
Έτσι στόχος είναι τα ναυπηγεία να επαναλειτουργήσουν δημιουργώντας δυνητικά περίπου 1.000 θέσεις εργασίας στο αμυντικό τους κομμάτι και άλλες 1.000 στο εμπορικό. Σημαντικό στοιχείο εδώ είναι η χρηματοδότηση από αμερικανικής πλευράς, που θα στηρίξει το όλο πόνημα.
«Προβλέπονται 1,1 δισεκ έσοδα για το κράτος εάν περάσει το πρόγραμμα εξυγίανσης και βέβαια η δημιουργία άνω των2000 θέσεων εργασίας» ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας που τόνισε ότι πρόκειται για έμπρακτα οφέλη ξεκαθαρίζοντας ότι το σχήμα της ΟΝΕΧ και του Ιταλικού Ομίλου διεκδικεί και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ και την κατασκευή των 4 νέων κορβετών.
Όπως τόνισε ο κ. Ξενοκώστας υπάρχει υποστήριξη από τους εργαζόμενους με το 99% αυτών να έχουν συμβληθεί σχετικά ενώ μετά την έγκριση του σχεδίου. Μάλιστα μετά από τυχον πράσινο ως θα πάρουν 40 εκ περίπου οι εργαζόμενοι και 143 εκ θα πάρει το ΠΝ, ενώ χωρίς το πλάνο διάσωσης, οι μεν εργαζόμενοι θα πάρουν 40 φορές λιγότερα χρήματα και το Υπ.Άμυνας θα πάρει 91 φορές λιγότερα.
Οι Ιταλοί
«Έχουμε 7000 πλοία σε παράδοση και την απαιτούμενη εμπειρία» τόνισαν οι εκπρόσωποι της Fincantieri και δη ο Γενικός Εμπορικός Διευθυντής Achille Fulfaro. «Είμαστε έτοιμοι να επενδύσουνε στην χώρα γιατί θέλουμε να την καταστήσουμε κάνουμε τοπικό ναυπηγικό κόμβο. Θέλουμε να κάνουμε στρατηγικές επενδύσεις» τόνισαν υπογραμμίζοντας ότι «δε θέλουμε να μεταφέρουμε δουλειά στην Ιταλία. Δεν θέλουμε να πάρουμε δουλειά από εδώ. Αντίθετα θέλουμε να επενδύσουμε και ο κόμβος που θα δημιουργήσουμε να είναι σημαντικός για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή. Επένδυση σημαίνει μισθοί, μεταφορά τεχνογνωσίας, εγκαταστάσεις ανάπτυξη δικτύου προμηθευτών και αυτό αποτελεί ένα μέρος ενός λεπτομερούς σχεδίου ανάπτυξης» τόνισε το στέλεχος του Ιταλικού Ομίλου.
«Είμαστε σε θέση να καλύψουμε όλη τη φάση ενός προγράμματος απ΄ την αρχή μέχρι το τέλος. Επίσης να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό αλλά και τα πληρώματα» συμπλήρωσε καταθέτοντας την πρόταση της Fincantieri με το σχέδιο FCX 30, γνωστές ως κορβέτες κλάσης Doha του Κατάρ.
Όπως τόνισαν οι εκπρόσωποι της Fincantieri, πρόκειται για ένα πλοίο με δυνατότητας που προσιδιάζουν με φρεγάτα, και βέβαια είναι ένα δοκιμασμένο πλοίο, ανοικτό στο να διαμορφωθεί ανάλογα με το τι ζητείται. Επίσης προέταξαν ότι υπάρχει μεγάλη εμπειρία τους εμπειρία στην κατασκευή πολεμικών πλοίων αλλά και γενικότερα στη διαχείριση μεγάλων έργων ναυτικών κατασκευών και σε διάφορα ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο με τα οποία συνεργάζονται.
«Αν θέλουμε να είμαστε δυτική χώρα τότε θα πρέπει να έχουμε ναυπηγεία και όχι φασονατζίδικα και μηχανουργεία. Έτσι κάναμε στη Σύρο και παίρνουμε τις δουλειές γιατι τις παίρνουμε και από ανταγωνισμό» σημείωσε ο κ. Ξενοκώστας και πρόσθεσε:
«Θέλουμε και τον αμυντικό τομέα και τον εμπορικό ανταγωνισμό. Για να το κάνουμε αυτό έπρεπε να κάνουμε συνεργασία με κάποιον κορυφαίο και στον τομέα αυτό η Ficantieri είναι η κορυφαία». Σημείωσε δε ότι το πρόγραμμα που προτάσσει το σχήμα τους επιδιώκει να έχει εξωστρέφεια.
«Να φτιάξουμε και δικά μας αμυντικά πλοία αλλά να έχουμε παραγγελίες και για αλλού. Και σε αυτήν την περίπτωση ο τρόπος είναι αυτό ς» τόνισε ο κ. Ξενοκώστας που σημείωσε ότι π Ιταλικός Όμιλος είναι ο κορυφαίος στην ΕΕ στην κατασκευη κορβετών
«Θα γίνει μια πλήρης κατασκευή εδώ και το μεγαλύτερο μέρος του συμβολαίου θα μείνει στην Ελλάδα. Έχουμε ξεκινήσει με τοπική βιομηχανία ηλεκτρονικής κτλ για τα μέρη των πλοίων τα ανάλογα» σημείωσε ο κ. Ξενοκώστας που σημείωσε ότι ο χρόνος παράδοσης της πρώτης κορβέτας αναμένεται να είναι κάτι λιγότερο από 30 μήνες αλλά εξαρτάται κι από άλλους παράγοντες.
«Την ώρα που θα παράγουμε το πρώτο μπορουμε να ξεκινήσουμε και το δεύτερο» σημείωσε και τόνισε ότι σε σχέση με τους εξειδικευμένους εργαζόμενους «στην πρώτη κορβέτα θα πάει κόσμος έξω και ταυτόχρονα θα υπάρχει διαδικασία ανεύρεσης εργαζομένους που θα εμπλουτίσει αυτούς που θα έλθουν από έξω. Υπάρχει συνεννόηση με υπουργείο Παιδείας για προγράμματα εκπαίδευσης εκεί οι παλαιότεροι κάνουν εκπαιδεύσεις σε αυτούς που ενδιαφέρονται.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr