Η πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη λειτουργία Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη, αποτελεί παρέμβαση μεταρρυθμιστικού χαρακτήρα για το επιχειρηματικό περιβάλλον, καθώς για πρώτη φορά θα συγκεντρωθούν σε ένα ενιαίο υπόβαθρο δεσμευτικά και ουσιώδους σημασίας για τις αδειοδοτικές διαδικασίες στοιχεία.
Γιατί όμως το συγκεκριμένο έργο θεωρείται εμβληματικό και σε τι διαφέρει από άλλες πλατφόρμες παροχής γεωχωρικών πληροφοριών που αναπτύσσουν κατά καιρούς ορισμένοι φορείς; Η απάντηση βρίσκεται στον σχεδιασμό του Χάρτη, ο οποίος, θα παρέχει με έγκυρο και απλό τρόπο μία ελεγμένη -και από θεσμικής απόψεως- πληροφορία, η οποία δύναται να επέχει θέση διοικητικής πράξης. Εφόσον υλοποιηθεί με ολοκληρωμένο τρόπο, θα έχει πολλαπλά οφέλη όχι μόνο για τις επενδύσεις, αλλά και για την ορθή εφαρμογή και παρακολούθηση του συνόλου των πολιτικών που έχουν -και- χωρική διάσταση.
Ο Ψηφιακός Χάρτης με βάση τα χαρακτηριστικά που του προσδίδονται στην ΚΥΑ:
1ον Αποτελεί επίσημη πηγή πληροφόρησης του ελληνικού κράτους προς κάθε ενδιαφερόμενο. Συγκεντρώνει σε ενιαίο υπόβαθρο όλα τα δεδομένα που έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα και χρησιμότητα στην αδειοδότηση και τον επενδυτικό προγραμματισμό. Σήμερα, ακόμη και οι πιο «απλές» -όπως θα ανέμενε κάποιος- πληροφορίες, όπως τα όρια ενός οικισμού ή τα όρια ενός ΟΤΑ, δεν είναι βέβαιο ότι θα εξευρεθούν με σχετική ευκολία και ακρίβεια. Ο Ψηφιακός Χάρτης εκμηδενίζει το χρόνο πρόσβασης σε εξειδικευμένες πληροφορίες που αφορούν ιδίως το τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται, υπό ποιες προϋποθέσεις σε κάθε περιοχή, ενώ αίρεται ο κίνδυνος σφαλμάτων κατά τη μεταφορά ή μεταγραφή των πληροφοριών.
2ον Αναπτύσσει ισχυρή νομική δεσμευτικότητα και περιλαμβάνει θεσμικά κατοχυρωμένο μηχανισμό επίλυσης σφαλμάτων των δεδομένων/πληροφορίων.
Σε αντίθεση με άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όπου τα διαθέσιμα δεδομένα δεν ενημερώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα και δεν ελέγχονται επαρκώς, ή προέρχονται από πηγές αμφιβόλου εγκυρότητας, τα στοιχεία του Ψηφιακού Χάρτη, ελέγχονται ως προς την ορθότητά τους, και αναπτύσσουν ισχυρή νομική δεσμευτικότητα για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
3ον Επιταχύνει την υλοποίηση του One-Stop-Shop για τις αδειοδοτήσεις (Κεντρικό Ηλεκτρονικό Σύστημα Αδειοδοτήσεων του Ν4635/2019) όσο και επιμέρους στάδια των υφιστάμενων αδειοδοτικών διαδικασιών, στοχεύοντας ιδίως σε στάδια που -έως σήμερα- δεν έχουν απλοποιηθεί και τα οποία συγκεντρώνουν την πλειονότητα των παρατηρούμενων καθυστερήσεων.
4ον Συμβάλλει καθοριστικά στην υποστήριξη υφιστάμενων και νέων επενδύσεων, καθώς προβλέπεται αντιστοίχιση των δεδομένων με τους τομείς της Οικονομικής Δραστηριότητας, για την σταδιακή αυτοματοποίηση του ελέγχου συμβατότητας της επιθυμούμενης δραστηριότητας, με το θεσμικό καθεστώς της εκάστοτε περιοχής.
5ον Αποτελεί ένα νέο εργαλείο για την υλοποίηση και παρακολούθηση αναπτυξιακών πολιτικών, με την αρωγή ειδικών επιστημόνων, στο πλαίσιο των επίσημων διαδικασιών διαμόρφωσης/αναθεώρησης των κατά περίπτωση αναπτυξιακών πολιτικών.
Ο ΣΕΒ είχε αναδείξει -ήδη από το 2017- τη σπουδαιότητα και τα οφέλη του Ψηφιακού Χάρτη για το επιχειρηματικό περιβάλλον. Σήμερα, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), ως αρμόδιος φορέας για την ανάπτυξη, τήρηση, ενημέρωση και λειτουργία του Συστήματος, έχει επιφορτιστεί με ένα σοβαρό καθήκον, καθώς δεν πρόκειται για ένα εύκολο εγχείρημα. Επίσης, οι ιδιωτικοί φορείς θα κληθούν να καταθέσουν τους επόμενους μήνες αιτήματα και αναφορές, προκειμένου να συμβάλλουν στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη του Χάρτη (πχ. προτάσεις για εισαγωγή νέων κατηγοριών δεδομένων, μορφή των διαθέσιμων δεδομένων, πλαίσιο υπηρεσιών διασύνδεσης/υποστήριξης, κοκ.). Ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης αποτελεί μία ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί, και σε αυτό οφείλουμε να συμβάλλουμε όλοι.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr