Και μπορεί ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση να… πανηγυρίζουν για το εν λόγω deal που πέρασε από «σαράντα κύματα» μέχρι να «κλείσει» η διαδικασία, ωστόσο, μάλλον πρέπει να επιδοθούν σε «αγώνα δρόμου» για να ολοκληρωθούν και οι υπόλοιποι διαγωνισμοί, οι αποκρατικοποιήσεις που εκκρεμούν και επίσης έχουν παρουσιάσει σημαντικές καθυστερήσεις.
Βέβαια, η προσφορά της κινεζικής Cosco για τον ΟΛΠ υπό μία έννοια αποτελεί θετικό σήμα για τους ξένους επενδυτές, που εσχάτως μάλλον έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν τη στάση τους απέναντι στην Ελλάδα. Ωστόσο, η ολοκλήρωση ενός διαγωνισμού δεν σημαίνει σώνει και καλά ότι όλες οι ιδιωτικοποιήσεις θα «τρέξουν» γρήγορα και ομαλά, ούτε ότι οι επενδυτές θα… συνωστίζονται για τα ελληνικά assets. Άλλωστε, οι Κινέζοι έχουν συγκεκριμένες βλέψεις για την χώρα μας. Και τούτο γιατί ο Πειραιάς αποτελεί σημαντικότατο γρανάζι στον σχεδιασμό των Κινέζων να καταστεί η Ελλάδα κύρια πύλη του ασιατικού εμπορίου προς την Ευρώπη. Η εξέλιξη με τον ΟΛΠ βάζει τον Πειραιά στο επίκεντρο του "θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού του 21ου αιώνα", του σχεδίου της Κίνας να δημιουργήσει οδούς για το ασιατικό εμπόριο προς την Κεντρική Ευρώπη και να αποκτήσει μεγαλύτερο βάρος στο διεθνές σύστημα μεταφορών που κυριαρχείται από ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες.
Αυτή η διάσταση ίσως αυξάνει τις ελπίδες του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνηση, που μέχρι πρότινος «ξεσήκωνε τον κόσμο» για τις ιδιωτικοποιήσεις (αν και ακόμα μέλη της σηκώνουν το δικό τους μπαϊράκι), να προχωρήσουν και άλλες αποκρατικοποιήσεις ή μπίζνες. Η ενίσχυση του λιμένα του Πειραιά ως πύλη εισόδου στις ευρωπαϊκές αγορές ίσως οδηγήσει τους Κινέζους να «χτυπήσουν» τον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και να διεκδικήσουν το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ώστε να «κλειδώσουν» και να «κουμπώσουν» τον εμπορικό «διάδρομο», κομμάτι του οποίου αποτελεί η Ελλάδα.
Στα άλλα μέτωπα λοιπόν, στο ΤΑΙΠΕΔ λογικά εντός των ημερών θα περιμένουν εξελίξεις για τον διαγωνισμό πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι προσφορές επρόκειτο να κατατεθούν την προηγούμενη Παρασκευή και υπήρξε τυπική παράταση λίγων ημερών καθώς απουσιάζει το ενδιαφέρον. Στο ΤΑΙΠΕΔ ελπίζουν πως στο νέο διαγωνισμό θα εμφανιστούν οι Αμερικανοί της Watco ή και νέοι ενδιαφερόμενοι, καθώς οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) φαίνεται ότι έχουν αποσύρει το ενδιαφέρον τους. Αν δεν «βγει» κάτι από την διαδικασία, τότε μάλλον η ελληνική πλευρά θα ζητήσει από την Κομισιόν να ξεκινήσει ο διαγωνισμός από την αρχή, να γίνει δηλαδή επαναπροκήρυξή του. Μάλλον πιο βατή θεωρείται η πώληση της εταιρείας τροχαίου υλικού (ROSCO) του ΟΣΕ, όπου δύο ενδιαφερόμενοι, η κοινοπραξία της γαλλικής Alstom με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens, αν και σε αυτή την περίπτωση εκκρεμούν… λεπτομέρειες (σημαντικές), όπως η σύμβαση που θα υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.
Από κει και πέρα βέβαια, υπάρχουν κάμποσα ανοιχτά μέτωπα. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζει η πώληση του 10% του ΟΤΕ (δημόσιο και ΙΚΑ), η διαδικασία για τον ΟΛΘ, που ίσως αποκτήσει άλλη δυναμική πλέον μετά τις εξελίξεις με τον ΟΛΠ. Υπενθυμίζεται ότι, αναφορικά με τον ΟΛΘ, στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είχαν περάσει οκτώ όμιλοι (APM Terminals, Deutsche Invest, Duferco, ICTS, Mitsui, Dubai Ports, RZD-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Yilport Holding). Παράλληλα, όσον αφορά στη ΔΕΣΦΑ, σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει το ποσοστό της Socar να μειωθεί από 66% σε 49%, με το υπόλοιπο 17% να μεταβιβάζεται σε ευρωπαϊκό όμιλο, προκειμένου να εγκρίνει τη συναλλαγή.
Τέλος, ανοιχτά παραμένουν τα μέτωπα τόσο για το Ελληνικό (διαπραγμάτευση με LAMDA και τους συνεταίρους της στην κοινοπραξία), όσο και για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», για το οποίο «τρέχουν» διαδικασίες παράτασης της σύμβασης με τους Καναδούς μετόχους αλλά και διάθεσης ποσοστού του δημοσίου (30%), ενδεχομένως μέσω του Χρηματιστηρίου.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr