Η κίνηση αυτή έρχεται μετά τις αντίστοιχες με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων και του Αστέρα Βουλιαγμένης κι έχει στόχο να «κλειδώσει» έσοδα ύψους 2 δισεκατομμυρίων από τις «ώριμες» αυτές περιπτώσεις παραχωρήσεων δημόσιας περιουσίας.
Μπορεί η κυβέρνηση να είναι της Αριστεράς αλλά φαίνεται ότι στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων έχει ληφθεί η απόφαση να ακολουθηθούν γρήγορες διαδικασίες με κύριο στόχο αφενός την τήρηση του προγράμματος που έχει συμφωνηθεί με ρους δανειστές αλλά και να δημιουργηθούν οι όροι για προσέλκυση επενδύσεων και κεφαλαίων, όπως λένε χαρακτηριστικά πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η «σούμα» των εσόδων
Μέχρι στιγμής πάντως για το κρατικό ταμείο έχουν διασφαλιστεί έσοδα 1,2 δισ. ευρώ από τα περιφερειακά αεροδρόμια, 100 εκατ. ευρώ από το κομμάτι που ανήκει στο δημόσιο από τον Αστέρα Βουλιαγμένης και 187 εκατ. από την εκχώρηση του ΔΕΣΦΑ. Αν τελικά η το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας φέρει άλλα 300 έως 400 εκατ. ευρώ τότε τα έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θα ανέλθουν σε περίπου 2 δισ. ευρώ.
Σε αυτά συνυπολογίζονται και τα έσοδα από τις αξιοποιήσεις. Οι αποκρατικοποιήσεις ΔΕΣΦΑ και Αστέρα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο β΄ τρίμηνο του 2016, ενώ μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται και η ολοκλήρωση της σύμβασης πώλησης του 51% του ΟΛΠ .
Για τον ΟΛΠ διαγωνισμός προβλέπει τη διάθεση αρχικά του 51% του μετοχικού κεφαλαίου και τμηματική παραχώρηση επιπλέον ποσοστού 16% σε βάθος πενταετίας, ανάλογα με την πρόοδο σε επενδύσεις που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο προτιμητέος επενδύτης.
Ο διαχωριστής του ΣΕΜΠΟ, ο κινεζικός γίγαντας Cosco είναι ο μοναδικός υποψήφιος που έχει επιβεβαιώσει ότι κατέθεσε δεσμευτική προσφορά και το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται βασικά στο ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος που προσφέρει η κινεζική εταιρεία.
Η προσφορά της Cosco αφορά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, αλλά η αγορά θα γίνει σε δύο φάσεις καθώς αρχικά θα αποκτήσει το 51% και το υπόλοιπο ποσοστό εντός 5ετίας, υπό την προϋπόθεση της υλοποίησης επενδύσεων αξίας 350 εκατομμυρίων ευρώ.
Εκτός από την Cosco είχαν εξουσιοδοτηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ να υποβάλουν προσφορές και άλλες 2 εταιρείες από την Δανία και τις Φιλιππίνες. Εάν το τίμημα της Cosco είναι μεγαλύτερο από την αποτίμηση που έχουν κάνει οι δύο οίκοι, το ΤΑΙΠΕΔ θα κάνει αποδεκτή την προσφορά και θα κατακυρώσει τον διαγωνισμό ακόμη και αν είναι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος.
Τα επόμενα βήματα των ιδιωτικοποιήσεων
Στην ατζέντα του ΤΑΙΠΕΔ, όπως με το πέρας του 2015 είχε αναφέρει ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλας σε συνέντευξή τύπου, μετά από τα παραπάνω είναι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), η πώληση του 100% της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού και τέλος από η πώληση του 51% (συν 16%) του ΟΛΘ.
Αντίθετα, θεωρείται απίθανό να αφήσει έσοδα φέτος η αξιοποίηση του Ελληνικού. Οι αξιοποιήσεις, ωστόσο, των ΔΑΑ και ΕΕΣΣΤΥ μπορούν να ανεβάσουν τα έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων στα 2,5 δισ. ευρώ, ή και περισσότερο.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr