«Την τελευταία τετραετία αυξήσαμε τις πωλήσεις μας κατά 50% και από τα 65 εκατ. ευρώ πήγαμε 100 εκατ. ευρώ και σε αυτό συνέβαλλαν οι εξαγωγές που για δεύτερη χρονιά το 2023 ξεπέρασαν τις εγχώριες πωλήσεις» επεσήμανε στο περιθώριο δημοσιογραφικής εκδήλωσης ο marketing director της εταιρείας, κ. Ελευθέριος Χαιτογλου.
Βασικός πυλώνας της στρατηγικής παραμένει η ανάπτυξη των εξαγωγών με προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, προσαρμοσμένα στην κάθε αγορά, σύμφωνα με τον κ. Χαϊτογλου.
Όπως είπε πριν λίγες μέρες κατά την καθιερωμένη, τα τελευταία χρόνια, ετήσια εκδήλωση προς τα ΜΜΕ καλύτερη αγορά της Αφοί Χαϊτογλου είναι οι ΗΠΑ- συνεισφέρουν το 40% του τζίρου που προέρχεται από τις εξαγωγές- όπου εξάγονται χαλβάς, ταχίνι και παστέλια είτε branded προϊόντα είτε ως private label. Παράλληλα αναπτύσσεται δυναμικά και η αγορά του Καναδά ενώ επί ευρωπαϊκής ηπείρου, η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας είναι η πιο δυνατή με τα προϊόντα ταχίνι και χαλβά να είναι σε όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Βασικοί πάντως ανταγωνιστές διεθνώς είναι χώρες όπως το Ισραήλ, Λίβανο, Ιορδανία και Τουρκία ωστόσο όπως ανέφερε ο marketing director της εταιρείας το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στην ΕΕ αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα λόγω ποιοτικών προδιαγραφών στην παραγωγή.
Νέα προϊόντα
Σημειώνεται ότι η εταιρεία ενισχύει το χαρτοφυλάκιό της με νέα προϊόντα τα τελευταία χρόνο. Έχει ηγετική θέση στο φυστικοβούτυρο καθώς παρουσίασε το προϊόν πριν από περίπου 7 χρόνια. Μάλιστα οι πωλήσεις του , κινούνται πάνω από τις προσδοκίες της διοίκησης, που επισημαίνει ότι πρόκειται για ένα ελληνικό προϊόν σε "σωστή τιμή" συγκριτικά με τα προϊόντα του ανταγωνισμού. Ωστόσο δεν συμμετέχει στις εξαγωγές στον ίδιο βαθμό με το ταχίνι και τον χαλβά, καθώς επηρεάζεται από δασμούς, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου η εταιρεία χτίζει σημαντική θέση.
Σημειώνεται ότι ειδικά το ταχίνι βελτιώνει σταθερά τις πωλήσεις του στην ελληνική αγορά, με τα σήματα της Χαϊτογλου να πρωταγωνιστούν, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας.
Όπως εξηγεί ο κ. Χαΐτογλου το ταχίνι θεωρείται υπερτροφή και αναπτύσσεται πιο γρήγορα από το χαλβά χάρης στη στροφή των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή. Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις ταχίνι αναπτύσσονται γύρω στο 10-11%, με το Ηνωμένο Βασίλειο να αποτελεί την πιο δυναμική αγορά για το σήμα της εταιρείας μετά την Ελλάδα έχοντας αναπτύξει παρουσία σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Επίσης η εταρεία «αφοιγκραζεται» τις νέες καταναλωτικές τάσεις και επενδύει στη δημιουργία νέων προϊόντων. Έτσι έχει λανσάρει ταχίνι με λεμόνι, με προβιοτικά, με ρόδι και κράμπερι, με κακάο, με στέβια κ.α.. Επίσης προωθεί δυναμικά κωδικούς χαλβά, που συνδυάζουν νέες γεύσεις πχ φράουλα, με τη λογική του σνακ, δηλαδή, προϊόντα σε μπάρες, που διατηρούν τη δυναμική τους, ειδικά την περίοδο εκτός Σαρακοστής αλλά και ταιριάζουν στο αίτημα των καιρών για ολιγοθερμιδικά προϊόντα.
Όπως είπε, ο κ. Χαΐτογλου η τάση προς υγιεινή διατροφή έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών από τη μαρμελάδα και την πραλίνα φουντουκιού σε προϊόντα όπως το ταχίνι και το φιστικοβούτυρο, κατηγορίες που η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση όπως και στην κατηγορία του χαλβά.
Στο προσεχές μέλλον, πάντως, η εταρεια Χαϊτογλου σχεδιάζει να αναπτύξει περαιτέρω τις εξαγωγές της σε στρατηγικές αγορές όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, το Ηνωμένο Βασίλειο κ.α.. Επίσης, έχοντας ολοκληρώσει επενδύσεις σε κρίσιμες παραγωγικές υποδομές τώρα προωθεί πράσινες επενδύσεις, όπως τα φωτοβολταϊκά πάνελ στις στέγες των εγκαταστάσεών της στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης.
Πρώτες ύλες
Πάντως το υψηλότερο κόστος.πρώτων υλών αποτελεί βασικό σημείο προβληματισμού αν και η εταρεια σπεύδει συνεχώς να ανάδείξει την αξία των προϊόντων της αλλά και τον αγώνα να συγκρατήσει τις τιμές.
«Προσπαθούμε να απορροφήσουμε το κόστος όπως κάναμε και με το ενεργειακό κόστος είτε τα υλικά συσκευασίας στο μέγιστο δυνατό βαθμό» ανέφερε ο κ. Χαΐτογλου.
Να σημειωθεί ότι στο παρελθόν η εταιρεία Χαϊτογλου ειίχε στενή συνεργασία για το καλύτερο ελληνικό σουσάμι με εγχώριους παραγωγούς. Πλέον, με τη συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής, έχει προχωρήσει σε συμβόλαια στη διεθνή αγορά, ειδικά με αναφορά στην Αιθιοπία, κλειδώνοντας για ένα έτος τις προμήθειες που χρειάζεται, δηλαδή μερικές χιλιάδες τόνους, για το μακεδονικό ταχίνι και τον μακεδονικό χαλβά.
Ο Λευτέρης Χαϊτογλου, εκπρόσωπος της 3ης γενιάς της οικογενειακής επιχείρησης και ο Νίκος Χαΐτογλου στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, 4η γενιά στο τιμόνι της, αναφέρουν, μάλιστα, ότι η εταιρεία έχει συμβόλαια με αξιόπιστους προμηθευτές αλλά επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος τον τελευταίο χρόνο, σχεδόν 30-35%, από τις αυξημένες τιμές πρώτης ύλης και τα μεταφορικά. Ωστόσο, όπως έκανε το προηγούμενο διάστημα με τα επιπλέον κόστη σε ενέργεια και υλικά συσκευασίας, έτσι και τώρα απορροφά αυτό το κόστος στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
Όπως λέει ο Λευτέρης Χαϊτογλου η ακρίβεια επηρεάζει τα πάντα ενώ τάσσεται υπέρ των μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης, μεταξύ των οποίων και το "καλάθι της Σαρακοστής". "Είμαστε υπέρ οποιουδήποτε μέτρου οδηγεί την αγορά σε μεγαλύτερη διαφάνεια", προσθέτει.
Ο τζίρος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr