Όπως τόνισε ο CEO της εταιρείας, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, «για εμάς η βιώσιμη ανάπτυξη συνδέεται με την ολιστική αντιμετώπιση του τρόπου που επιχειρούμε. Στόχος μας είναι το κάθε κατάστημά μας να γίνει πυλώνας της τοπικής κοινωνίας».
Ένα ταξίδι στη Βραζιλία το 2011 αποδείχθηκε καθοριστικό, καθώς ανέδειξε το μεγάλο χάσμα που χωρίζει τις χώρες που παράγουν καφέ από αυτές που τον καταναλώνουν, αλλά και την αξία που έχει το συγκεκριμένο προϊόν για την επιβίωση των τοπικών κοινωνιών, με ολόκληρα χωριά να εξαρτώνται από αυτό.
Τότε τέθηκε και ο στόχος του «να γεφυρώσουμε το κενό ανάμεσα στο τι πρεσβεύει για εμάς ο καφές και τι για αυτούς», όπως είπε την Τετάρτη (7/6) στην ενημέρωση των δημοσιογράφων ο κ. Κωνσταντινόπουλος.
Τα τελευταία χρόνια, η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης έχει μπει σε άλλη βάση. Η Coffee Island την έχει θέσει πλέον από το 2019 ως βασική προτεραιότητα της στρατηγικής της, δίνοντας βάση στους μετρήσιμους δείκτες. Οι σημαντικές καταναλωτικές αλλαγές στα τρόφιμα και η στροφή σε νέες τάσεις, όπως για παράδειγμα τα vegan προϊόντα ή τα εναλλακτικά γάλατα, έχουν αλλάξει την έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης, με την εταιρεία να εξετάζει διεξοδικά τις ικανότητες και τις οικονομικές δυνατότητες να κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.
Οι δυσκολίες μιας πολύ συγκεντρωμένης βιομηχανίας
Το πρότζεκτ είναι φιλόδοξο, αλλά όχι εύκολο. Όπως επεσήμανε ο κ. Κωνσταντινόπουλος, το 35% της αγοράς καφέ το διαχειρίζονται 10 εταιρείες στον κόσμο. «Πρόκειται, λοιπόν, για μια πάρα πολύ συγκεντρωμένη βιομηχανία σε μεγάλους και κυρίαρχους παίκτες στην παγκόσμια αγορά και όλοι οι υπόλοιποι παίκτες έχουν μικρή δυνατότητα να αλλάξουν το γίγνεσθαι», είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι για να υπάρξει, συνεπώς, ουσιαστική αλλαγή, θα πρέπει «να μεγιστοποιήσουμε και να ξεπεράσουμε τους εαυτούς μας».
Βέβαια, επεσήμανε ότι το γεγονός ότι πρόκειται για μικρότερους συμμετέχοντες της αγοράς τους επιτρέπει να είναι και πιο ευέλικτοι στη στρατηγική που ακολουθούν, κάτι που δεν μπορούν να κάνουν οι μεγάλοι παίκτες.
Αυτό που τόνισε πολλάκις ο κ. Κωνσταντινόπουλος είναι ότι έχουν συνεχώς τα μάτια τους ανοιχτά, όχι μόνο στο τι κάνουν άλλες αντίστοιχες εταιρείες στο εξωτερικό για να υιοθετήσουν τυχόν χρήσιμες τακτικές, αλλά και σε τι συμβαίνει στην ατζέντα της Κομισιόν και του ΟΗΕ που επικαιροποιείται.
Δίνοντας στον καφέ μια... δεύτερη ευκαιρία
Στο πλαίσιο της στρατηγικής της, λοιπόν, για βιώσιμη ανάπτυξη, η Coffee Island ανακοίνωσε μια σημαντική επιχειρηματική επένδυση στην καινοτόμο εταιρεία συλλογής και επεξεργασίας υπολειμμάτων καφέ espresso, Coffe-Eco.
Η συνεργασία των δύο εταιριών θα εφαρμόσει το μοντέλο κυκλικής οικονομίας στη πράξη. Μέχρι σήμερα η οικονομική αξία του καρπού καφέ μεταφραζόταν σε ροφήματα, με συγκεκριμένη αλυσίδα παραγωγής αξίας. Μέσω της νέας επιχειρηματικής συνεργασίας επεκτείνεται η αλυσίδα παραγωγής αξίας του καφέ, δημιουργώντας νέα προϊόντα, τα οποία προσδίδουν αξία στον καταναλωτή και πολλαπλασιάζουν τα οικονομικά οφέλη του καρπού.
Με βάση αυτό το μοντέλο:
- Αυξάνεται η οικονομική αξία ανά κιλό πρώτης ύλης καφέ
- Μηδενίζεται το οργανικό υπόλειμμα καφέ στην αλυσίδα παραγωγής αξίας
- Μειώνεται το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε όλο το φάσμα της αλυσίδας παραγωγής αξίας καφέ espresso.
Για παράδειγμα, στη γραμμική αλυσίδα παραγωγής αξίας, ένα κιλό καφέ δίνει περίπου 60 διπλούς espresso, αποφέροντας περίπου 120 ευρώ, αλλά και εκπέμποντας 180 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα.
Στην κυκλική αλυσίδα παραγωγής αξίας, ένα κιλό καφέ δίνει περίπου 60 διπλούς espresso, αλλά και 10 κιλά ενεργών συστατικών περιποίησης της επιδερμίδας, αποφέροντας περίπου 500 ευρώ και μηδενίζοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Οι δύο εταιρίες έχουν ήδη προγραμματίσει την έναρξη λειτουργίας νέας βιομηχανικής μονάδας επεξεργασίας και χρησιμοποίησης υπολειμμάτων καφέ στη ΒΙ.ΠΕ Πατρών, τη στελέχωση της υπάρχουσας ομάδας της Coffe-Eco με νέους επιστήμονες, την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων από την επεξεργασία υπολειμμάτων καφέ που αφορούν στις βιομηχανίες Ενέργειας (βιολογικό κάρβουνο), Επίπλου (εναλλακτικό υλικό), Γεωργίας (βιολογικό λίπασμα) και την επέκταση του δικτύου πωλήσεων των νέων προϊόντων που θα προκύψουν στην Ελλάδα και την Αμερική.
Ο προϋπολογισμός του πρότζεκτ είναι 400 χιλιάδες ευρώ και στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, η Coffe-Eco προβλέπεται ότι θα ολοκληρώσει την επεξεργασία 50 τόνων υπολειμμάτων καφέ από τα καφεκοπτεία Coffee Island – αυτή τη στιγμή γίνεται συλλογή από 14 σημεία στην Πάτρα - τα οποία προορίζονται για την παραγωγή πρώτων υλών για καλλυντικά, βιοπλαστικά, βιοκαύσιμα και εδαφοβελτιωτικά υλικά.
Αξίζει να σημειωθεί πως 50 τόνοι υπολειμμάτων καφέ αντιστοιχούν σε 9 τόνους ισοδύναμου εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα. Στη χώρα μας, υπολογίζεται ότι ετησίως τα υπολείμματα καφέ αγγίζουν τους 40.000 τόνους!
Η Coffe-Eco και η διείσδυση στην... χρυσοφόρο αγορά των καλλυντικών
Η Coffe-Eco ξεκίνησε το 2016 από το Πανεπιστήμιο Πατρών, στη σχολή Χημικών Μηχανικών, από τον Αλέξη Πάντζιαρο και τον Μάριο Βλαχογιάννη που γνωρίστηκαν σε ένα διαγωνισμό καινοτομίας. Ο Αλέξης στη διδακτορική του έρευνα μελετούσε την επεξεργασία και επαναχρησιμοποίηση υπολειμμάτων καφέ espresso και ο Μάριος κέρδισε το διαγωνισμό καινοτομίας επάνω στο ίδιο θέμα.
Οι δύο στρώθηκαν στη δουλειά για να αρχίσει η εταιρία, να επεξεργάζεται υπολείμματα και να παρασκευάζει νέα προϊόντα από αυτά. Η εταιρία σήμερα μετά από τρία χρόνια έρευνας και ανάπτυξης σε συνεργασία με το εργαστήριο φαινομένων μεταφοράς και φυσικής υδροδυναμικής της σχολής Χημικών Μηχανικών κάνει πωλήσεις σε Ελλάδα, Γαλλία, ΗΠΑ και οραματίζεται να κάνει πράξη την κυκλική οικονομία, προκαλώντας βιώσιμη αλλαγή στην αλυσίδα τροφίμων και για αυτό ξεκινά από το upcycling υπολειμμάτων καφέ, ενός από τα δημοφιλέστερα ροφήματα παγκοσμίως.
Μέσα στα επόμενα της βήματα είναι να μπει στην αγορά τελικών προϊόντων καλλυντικών με όραμά της την επανατοποθέτηση των δραστικών ουσιών από τα παραπροϊόντα τροφίμων στο μικροβίομα του δέρματος.
Το 2019, οριστικοποίησε το πρώτο της προϊόν για την αγορά καλλυντικών, η οποία είναι ιδιαίτερα κερδοφόρα στην Ελλάδα, καθώς, όπως επεσήμανε ο κ. Πάντζιαρος, οι Έλληνες δαπανούν συνολικά 100 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα σε καλλυντικά, συμπεριλαμβανομένων των σαμπουάν.
Ήδη η εταιρεία συλλέγει περί τους 2 τόνους υπολείμματα καφέ τον μήνα και αναπτύσσει προϊόντα με τις τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες καλλυντικών της χώρας, Apivita, Korres και Dust and Cream, ενώ λανσάρει και το δικό της brand auraskin.gr.
Η Coffe-Eco, σε συνεργασία με την Coffee Island, χρησιμοποιεί 18 γραμμάρια από κάθε espresso shot για να παράγει 180 γραμμάρια συστατικών για καλλυντικά και 300 γραμμάρια βιοπλαστικού, ενώ ταυτόχρονα εξαλείφει 3,3 γραμμάρια ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα.
Τον Οκτώβριο αναμένεται να κυκλοφορήσει στα καταστήματα Coffee Island lip balm μόκα από το upcycling υπολειμμάτων καφέ.
Δημιουργώντας αξία στην ελληνική οικονομία
Ξεκινώντας το 1999 από την Πάτρα, η Coffee Island έθετε πάντα ως στόχο την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας και είναι χαρακτηριστικό ότι τα περισσότερα καταστήματά της είναι στην περιφέρεια και εκτείνονται σε 52 νομούς και πάνω από 100 πόλεις.
«Είμαστε η μεγαλύτερη αλυσίδα στην Ελλάδα, αλλά χωρίς να είμαστε η μεγαλύτερη αλυσίδα σε όλες τις πόλεις. Δεν θα δείτε σημάδια κανιβαλισμού ή υπερσυγκέντρωσεις σημείων», τόνισε ο κ. Κωνσταντινόπουλος.
Τα στοιχεία είναι χαρακτηριστικά:
- 155 εκατ. ευρώ συστημικός κύκλος εργασιών για το 2022
- 11,1 εκατ. ευρώ συστημικές επενδύσεις από το 2021-2024
- 432 μικρές επιχειρήσεις (franchise)
- 235 καταστήματα καταστήματα στην ελληνική περιφέρεια (55%) – 102 πόλεις
- 4.000 οικογένειες (franchise, barista, delivery, μητρική)
- 817 ελληνικές προμηθεύτριες εταιρίες
Έχει αναπτύξει συνεργασία με 25 φάρμες που προμηθεύουν το 87% της συνολικής παραγωγής, η οποία βρίσκεται σε Κεντρική και Λατινική Αμερική, Αφρική, Ινδία, Βιετνάμ, Βόρεια Αυστραλία και Ινδονησία
Η εταιρεία διαθέτει επίσης 55 καταστήματα στο εξωτερικό, τα 43 από τα οποία στην Κύπρο, αλλά και σε Αίγυπτο, Ντουμπάι, Λονδίνο, Βουκουρέστι, Γενεύη και Τορόντο.
Πάντως, ο κ. Κωνσταντινόπουλος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις δυσκολίες που έχει η ανάπτυξη στο εξωτερικό, λόγω και των εμποδίων από την Πολιτεία, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στον καφέ. Όπως επεσήμανε, πρόκειται για έναν φόρο αντιαναπτυξιακό που δεν υπάρχει πουθενά, αυξάνοντας το διαχειριστικό κόστος.
Μάλιστα, χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «ο ειδικός φόρος κατανάλωσης ξεπερνάει σε επίπεδο ποσοστού τα χρήματα που οι δέκα μεγάλες εταιρείες του κλάδου δίνουν στο κομμάτι της βιώσιμης ανάπτυξης».
Το 3%-5% του τζίρου στην βιώσιμη ανάπτυξη, 100% απορρόφηση των ανατιμήσεων
Το 2022 ήταν μια νευρική χρονιά, όπως είπε ο κ. Κωνσταντινόπουλος, με ένα κακό πρώτο τετράμηνο, αλλά με νέες τεχνικές στη συνέχεια η κατανάλωση και ο τζίρος έκλεισαν στα επίπεδα του 2021.
Η εταιρεία απορρόφησε, όμως, πέρυσι το 100% των αυξήσεων στον καφέ, κάνοντας μια αύξηση τιμών στις 17 Νοεμβρίου του 2021 – της τάξης του 7% - και άλλη μια αντίστοιχη περίπου το Πάσχα. Κι αυτό ενώ, όπως υπογράμμισε, το 2022 είχε να αντιμετωπίσει 3.427 ανατιμήσεις από προμηθευτές.
Το πρώτο τετράμηνο του 2023 φαίνεται αρκετά καλό σε επίπεδο αγορών, με τον τζίρο, το 70%-80% του οποίου προέρχεται από τον καφέ, να εκτιμάται ότι θα κλείσει γύρω στα 36 εκατ. ευρώ κατά το τρέχον έτος.
Το 3%-5% του κύκλου εργασιών θα επενδυθεί στη βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ στόχος είναι το κομμάτι του οργανωμένου λιανεμπορίου να αγγίξει φέτος το 7% του τζίρου. «Θέλουμε να διευρύνουμε την παρουσία μας στο οργανωμένο λιανεμπόριο και να είμαστε προϊόν επιλογής στο ράφι», επεσήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Κωνσταντινόπουλος.
Νατάσα Παπαδημητροπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr