Όπως τόνισε ο κ. Αλέξανδρος Γαβριηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, την Τετάρτη το απόγευμα σε δημοσιογραφική εκδήλωση η χρονιά που έρχεται χαρακτηρίζεται από δύο αλληλοσυγκρουόμενες τάσεις. Από τη μία ο πληθωρισμός που πιέζει τους καταναλωτές και από την άλλη η ανάπτυξη του ΑΕΠ φέτος αλλά και την επόμενη χρονιά έστω και με μικρότερους ρυθμούς όπως εκτιμούν οι αναλυτές. Βέβαια, σημείωσε, με βάση και τα δεδομένα από τον κλάδο HORECA, των τελευταίων εβδομάδων, υπάρχει ακόμη μεγάλη “ζέση” για κατανάλωση.
Οι εξαγωγές
Παράλληλα έχοντας διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης των εξαγωγών έχει βάλει στόχο τη περαιτέρω διείσδυσης σε άλλες ξένες αγορές.«Εξάγουμε σε χώρες που οι εξαγωγές είναι δύσκολες, όπως η Κορέα» σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. Όπως είπε φέτος είναι μια καλή χρονιά για την εξαγωγική πορεία της εταιρείας. Ο κ. Δανιηλίδης έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι μόνο ένα μικρό μέρος του τζίρου προέρχεται από εισαγόμενα προϊόντα σε αντίθεση με τις εξαγωγές που κινούνται με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Φέτος, η εταιρεία με την ηγετική θέση στην ελληνική αγορά και τα γνωστά σήματα Aλφα, Heineken, Amstel κ.α., έχει βελτιωμένες επιδόσεις και βέβαια τρίτο τρίμηνο του έτους δεν αναμένεται να διαφοροποιήσει σημαντικά το ρυθμό ανάπτυξης, με δεδομένο, μάλιστα, ότι ο καλός καιρός που συνεχίστηκε και μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου ευνοεί την κατανάλωση μπύρας.
Υπενθυμίζεται ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία στο φετινό εννεάμηνο, με βάση δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, εμφανίζει ενισχυμένες καθαρές πωλήσεις κατά 22,1% στα 232,3 εκατ. ευρώ (χωρίς την προσμέτρηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Ζύθου), σε σχέση με τα 190,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη προ χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων και φόρων εμφανίζουν σταθεροποιητική εικόνα στα 43,2 εκατ. ευρώ και αντίστοιχα τα προ φόρων αποτελέσματα εμφάνισαν οριακή αύξηση 0,4% στα 42,9 εκατ. ευρώ. Ομοίως και η καθαρή κερδοφορία εμφανίζει αύξηση 0,9% στα 33,2 εκατ. ευρώ.
Τα ίδια κεφάλαια περιορίστηκαν κυρίως από τη μείωση στα κέρδη εις νέον κατά περίπου 10 εκατ. ευρώ και διαμορφώθηκαν στα 146,4 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων αυξήθηκε κατά περίπου 6% στα 132,4 εκατ. ευρώ, έναντι 124,8 εκατ. ευρώ το ίδιο περσινό διάστημα.Η φετινή επίδοση, εξάλλου, οδήγησε ήδη στην απόφαση για καταβολή προμερίσματος ύψους 11,7 εκατ. ευρώ.
Επενδύσεις 60 εκατ. ως το 2025
Παράλληλα η εν Ελλάδι θυγατρική του πολυεθνικού κολοσσού Heineken συνεχίζει χωρίς προσκόμματα το επενδυτικό της πλάνο, συνολικού ύψους 60 εκατ. ευρώ για την περίοδο από το 2022-2025. Η χρήση «πράσινης ενέργειας» είναι στις προτεραιότητες της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, καθώς υπάρχει η δέσμευση της μητρικής για μηδενικό αποτύπωμα το 2030, στόχος, τον οποίο η εν Ελλάδι θυγατρική θα πιάσει νωρίτερα. Παράλληλα ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων αφορά στη βελτιστοποίηση των εργοστασίων και στη χρήση νέων τεχνολογιών, στην αυτοματοποίηση των πωλήσεων κ.α.
Αναφορικά με τη διανομή του Bacardi, που εκτόξευσε τα μεγέθη στη χρήση του 2021, και το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας είπε ότι είναι κάτι που έχουμε ξεκινήσει για πρώτη φορά στην ιστορία μας και είμαστε επικεντρωμένοι στο να το στήσουμε σωστά. Στη συνέχεια θα δούμε αν υπάρχουν ευκαιρίες. Πάντως είπε, το πλάνο έχει πάει ακόμη καλύτερα από τις εκτιμήσεις και με δεδομένα ότι τα σκληρά αλκοολούχα ποτά γνωρίζουν μια μεγάλα ανάπτυξη τον τελευταίο χρόνο. Σχετικά με τα Hard Seltzers διευκρίνισε, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ότι η εταιρεία δεν σκέφτεται αυτή τη στιγμή να τα λανσάρει στην Ελλάδα και αν αυτό γινόταν θα ήταν μόνο για εξαγωγές.
Πάντως, ο κ. Δανιηλίδης άφησε αιχμές για τον μηλίτη, η εταιρεία παράγει στην Ελλάδα προϊόντα μηλίτη, σημειώνοντας ότι υπάρχει ένα καθεστώς το οποίο δεν βοηθάει στην ανάπτυξη. Όπως είπε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι η μόνη εταιρεία που παράγει στην Ελλάδα μηλίτη με περιεχόμενο 50% χυμό μήλου όπως προβλέπει η νομοθεσία. Σε αντίθεση με εισαγόμενα προϊόντα και με πολύ μικρότερες ποσότητες χυμού, που κυκλοφορούν στην αγορά.
Το οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα
Όπως παράλληλα σημείωσε ο κ. Δανιηλίδης παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα του κοινωνικού και οικονομικού αποτυπώματος της εταιρείας το 2021, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αποδίδει συνολική προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία και κοινωνία ύψους 686 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 0,4% του ΑΕΠ της χώρας.
“Ελληνικότητα μιας εταιρείας είναι το αποτύπωμα που έχεις στην οικονομία και την κοινωνία και όχι το διαβατήριο του μετόχου” τόνισε με νόημα ο κ. Δανιηλίδης απαντώντας στα όσα αναφέρονται για το κατά πόσο ελληνικό ή όχι είναι ένα προϊόν που παράγεται στα ζυθοποιία της Αθηναϊκής.
Όπως, δε, ανέφερε, η συνεισφορά στα φορολογικά έσοδα εκτιμάται στα 505 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αποτελεί το 1% των συνολικών φορολογικών εσόδων του κράτους για το 2021. Παράλληλα, 26.468 θέσεις εργασίας υποστηρίζονται άμεσα, έμμεσα και επαγόμενα από την εταιρεία, οι οποίες αντιστοιχούν στο 0,7% του συνολικού εργατικού δυναμικού της χώρας. Από αυτές, οι 20.505 αφορούν στον κλάδο της εστίασης. Ο κ. Δανιηλίδης σημείωσε ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι από τις λίγες εταιρείες στην Ελλάδα που έχει καθετοποιημένη παραγωγή, ξεκινάει από το χωράφι και καταλήγει στο ποτήρι του καταναλωτή. Αναφέρθηκε στα προγράμματα συμβολαιακής καλλιέργειας τονίζοντας ότι η εταιρεία απορροφά κάθε χρόνο το 20% της συνολικής παραγωγής κριθαριού.
Οι τιμές
Ο επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας “φωτογράφισε” μια πιο δύσκολη συγκυρία τιμών για το επόμενο έτος, Όπως είπε η εταιρεία, το 2021 και 2022, λόγω των εκρηκτικών αυξήσεων στην ενέργεια και τις πρώτες ύλες, τα λιπάσματα, παρά το γεγονός ότι απορρόφησε μεγάλο μέρος του κόστους, προχώρησε σε ανατιμήσεις της τάξεως του 6-6,5%. Ωστόσο η αύξηση του λειτουργικού κόστους θα είναι μεγαλύτερη το 2023, καθώς η εταιρεία είχε λόγω συμβολαίων «κλειδώμενες» τιμές ενώ τη χρονιά που έρχεται το κόστος θα είναι με βάση τις τιμές του 2022. «Η αύξηση του κόστους κόστους το 2022 ήταν σαφώς μικρότερη από αυτό που περιμένουμε το 2023 γιατί οι τιμές είχαν κλειστεί από πριν. Ενώ στο 2023 θα πληρώσουμε την τιμή στο κριθάρι με τιμές 2022» είπε ο κ. Δανιηλίδης που παραδέχτηκε ότι θα υπάρξουν ανατιμήσεις, αλλά, όπως τόνισε, σε λογικά πλαίσια όχι δραματικά μεγαλύτερες από το 2022 ώστε να μη δημιουργηθεί πρόβλημα στον καταναλωτή.
Η στήριξη στους εργαζόμενους
Με δεδομένη την πίεση του πληθωρισμού, πάντως, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ήδη από το 2021 η εταιρεία είχε κάνει μια σειρά από ενέργειες για να υποστηρίξει τους εργαζόμενους. Με βάση τον κ. Δανιηλίδη ανάλογα θα συνεχίσει και το 2023, διευκρινίζοντας ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι να στηρίξεις τους εργαζόμενους πέρα από τις αυξήσεις μισθών. Υπενθύμισε δε τη δέσμευση της εταιρείας όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε επίπεδο μητρικής περί μη απολύσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας όπου το μοναδικό κανάλι πωλήσεων ήταν τα σούπερ μάρκετ. Πρόσθεσε ότι την ίδια περίοδο της κρίσης όπου χάθηκε ένα μεγάλο μέρος τζίρου και κερδοφορίας δεν έγινε καμία μείωση μισθού.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr