Στην ίδρυση νέας παραγωγικής μονάδας στη Θέρμη προχωρά η εταιρεία εμφιάλωσης και εμπορίας μεταλλικού νερού Σουρωτή συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη. Η επένδυση της βορειοελλαδίτικης βιομηχανίας, η οποία εντάχθηκε στον Αναπτυξιακό Νόμο με απόφαση του Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης του υπουργείου Εσωτερικών, είναι συνολικού επιλέξιμου και ενισχυόμενου κόστους άνω των 24,9 εκατ. ευρώ.
Η εταιρία Ν. U. Aqua να έχει θέσει ξανά σε λειτουργία το εργοστάσιο εμφιάλωσης νερού στο Λουτράκι που μέχρι χθες ανήκε στην PepsiCo Hellas, μετά από μία οχταετία που αυτό παρέμεινε κλειστό και με τις μηχανές σταματημένες. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες αδειοδότησης για τις εργασίες εκσυγχρονισμού του εργοστασίου, το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει στην πλήρη ανάπτυξή του περί τις 70-80 θέσεις εργασίας. Η επένδυση ύψους 20 εκατ. ευρώ σε αρχικό στάδιο που σε πλήρη ανάπτυξη αναμένεται να υπερβεί τα 55 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει την εξαγορά των εγκαταστάσεων στο Λουτράκι και τις εργασίες εκσυγχρονισμού, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες, όχι και το εμπορικό σήμα του γνωστού νερού «Ήβη Λουτράκι». Στα τέλη του 2020 συγχωνεύτηκαν η PepsiCo – Ήβη με την Tasty Foods, την έτερη θυγατρική του ομίλου Pepsico στην Ελλάδα που διατηρεί και εργοστάσιο στον Άγιο Στέφανο και πλέον η εταιρεία ονομάζεται PepsiCo Hellas. Μετά την εξέλιξη αυτή η «μάχη» του εμφιαλωμένου νερού στην Πελοπόννησο και συγκεκριμένα στην περιοχή της Κορινθίας «φουντώνει». Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2021 η «Χήτος ΑΒΕΕ» (γνωστή από το νερό «Ζαγόρι»), προχώρησε στην εξαγορά της εταιρείας «Ζήρεια ΕΠΕ» που βρίσκεται στην Κυλλήνη Στυμφαλίας, αποκτώντας έτσι πηγή και μονάδα εμφιάλωσης στη Νότια Ελλάδα. Το 2017 ήταν η «Βίκος» –η εταιρεία που θεωρείται το αντίπαλον δέος για το «Ζαγόρι»– που είχε προβεί στην εξαγορά μονάδας εμφιάλωσης νερού στην Πελοπόννησο (της Νατούρα Εμφιαλωτική ΑΕ), επίσης στην περιοχή της Στυμφαλίας, στην Κορινθία.
Η αύξηση της τιμής
Με το μεγαλύτερο κόστος να αφορά τις συσκευασίες, το ενεργειακό και το μεταφορικό οι εταιρείες εμφιάλωσης νερού καλούνται να λύσουν τον γρίφο της αύξησης της τιμής. Οι αυξήσεις είναι της τάξης των μερικών λεπτών του ευρώ γίνεται όμως προσπάθεια ώστε αυτές να μην περάσουν στους καταναλωτές αλλά να απορροφηθούν σε πρώτη φάση από τις βιομηχανίες και το λιανεμπόριο όπου είναι δυνατόν. Εάν δεν υπάρξει αποκλιμάκωση όσο πλησιάζουμε προς την άνοιξη όπου αυξάνεται και η κατανάλωση του προϊόντος δεν αποκλείεται να υπάρξει και δεύτερη αύξηση στα τιμολόγια.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ότι για ορισμένους ομίλους από την νέα χρονιά αλλάζει η διαπραγματευτική ισχύς τους και δεν αποκλείεται να δούμε ανατροπές στα ανταγωνιστικά λόγω τιμής προϊόντα. Συγκεκριμένα ο όμιλος Χήτου ανέλαβε από 1η Ιανουαρίου 2022 την διανομή των αναψυκτικών της Green Cola καθώς και των νερών Evian και Ferrarelle ενώ δυναμικά στο παιχνίδι θα μπει η εταιρεία αναψυκτικών Λουξ η οποία απέκτησε σημαντικό ποσοστό στο νερό Δίρφυς.
Τα μερίδια αγοράς
Συνολικά στην ελληνική αγορά εμφιαλωμένου νερού δραστηριοποιούνται πάνω από 70 μεγάλες και μικρότερες εταιρίες. Στην αξία πωλήσεων η μεγαλύτερη αύξηση σημειώνεται στο ανθρακούχο νερό, με +13,6% στον 11μηνο του 2021 έναντι του αντίστοιχου του 2020 και ακολουθεί το μεταλλικό με +11,9% και ύψος 75,5 πωλήσεων εκατ. ευρώ. Έπεται το επιτραπέζιο νερό, με αντίστοιχη αύξηση μόλις + 0,5%, αλλά αντιπροσωπεύοντας σε αξία πωλήσεις περίπου 38,2 εκατ. ευρώ.
Με βάση στοιχεία αγοράς της εταιρείας μετρήσεων IRI την κυριαρχία των πωλήσεων σε όγκο στο εμφιαλωμένο νερό διατηρεί με βάση τα στοιχεία Οκτωβρίου του 2021, το Ζαγόρι με μερίδιο 21,8%, ενώ ακολουθεί το νερό ιδιωτικής ετικέτας με 14,6% και ο Βίκος με 13,1%. Σημειώνεται ότι το Ζαγόρι διατηρεί ισχυρή παρουσία και στη ιδιωτική ετικέτα παράγοντας για τον Σκλαβενίτη, ενώ ο Βίκος από την πλευρά του για τη Lidl.
Τέταρτος παίκτης στην ελληνική αγορά σε επίπεδο πωλήσεων σε όγκο με βάση τα στοιχεία του Οκτωβρίου είναι η Θεόνη που αναπτύσσεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια με ποσοστό 10,3. Ακολουθούν η Κορπή (Nestle) με 9,1%, η Δίρφυς με 4,1%, οι Πηγές Κωστηλάτας με 3,7%, ο Ζαρός με 3,4%, το Aύρα (Coca-Cola) με 3,4% και η Σαμαριά με 2,4%.
Σημειώνεται ότι οι δύο πρώτοι παίκτες της αγοράς στο εμφιαλωμένο νερό, δηλαδή το Ζαγόρι και η ιδιωτική ετικέτα, απώλεσαν κομμάτι του μεριδίου τους το περασμένο Οκτώβριο σε σύγκριση με περσινό αντίστοιχο μήνα του 2020, οπότε κατά 0,8 και 1,7 μονάδες αντίστοιχα. Βίκος και Θεόνη πρόσθεσαν μερίδιο σε όγκο κατά 1,9 και 1,8 μονάδες, ενώ η Κορπή είδε το μερίδιό της να συρρικνώνεται κατά 1 μονάδα.
Ανατροπή της πρωτιάς στο ανθρακούχο
Την ίδια στιγμή στο ανθρακούχο νερό, εμφανίζεται μία σημαντική ανατροπή στην πρωτιά της κατηγορίας. Και συγκεκριμένα, ενώ το 2020 την πρώτη θέση στις πωλήσεις ανθρακούχου σε όγκο είχε η Σουρωτή με μερίδιο 21,4%, τον Οκτώβριο του 2021, αυτό ανατράπηκε καθώς η Σουρωτή κατήλθε στο 18,4% και στην πρώτη θέση βρέθηκε στο Ζαγόρι με 20,5% από 16,7% που ήταν το 2020. Τρίτος παίκτης στο ανθρακούχο είναι τον Οκτώβριο του 2021 η ιδιωτική ετικέτα με 16,3% και ελαφρά μείωση κατά μία μονάδα από 17,3% που ήταν το 2020. Έπονται το Μιτσικέλι της Ηπειρωτικής Βιομηχανίας Εμφιαλώσεων (Βίκος) με 10,1%, το Ξινό Νερό Φλώρινας με 9,3%, το Ζaros με 6,3%, το Perrier με 5,2%, το San Pellegrino με 2,5%, το Mastiqua με 2,4% και το Acua Carpatica με 1,6%.
ΑΝΕΣΤΗΣ ΝΤΟΚΑΣ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr