Αναλυτικά, στην εγχώρια αγορά, η επιτόπια κατανάλωση αποτελεί το 70% της κατανάλωσης των προϊόντων του κλάδου και πρακτικά έχει μηδενιστεί, καθώς το κανάλι του HoReCa (εστιατόρια, bar, ξενοδοχεία κλπ.), τέθηκε από την πρώτη στιγμή εκτός λειτουργίας λόγω των μέτρων.
Αυτό έχει φέρει στο σημείο «μηδέν» και τα δημόσια έσοδα που συνδέονται με τα αλκοολούχα ποτά. Σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, όπως τις μεταφέρει σε χτεσινή ανακοίνωσή της η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ), τα φορολογικά έσοδα από ΕΦΚ στα αλκοολούχα ποτά είναι μειωμένα κατά 63,3% τον Απρίλιο του 2020, σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, ενώ σωρευτικά για το α’ τετράμηνο του 2020 είναι μειωμένα κατά 29%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Βέβαια, το κτύπημα στον κλάδο αλλά και στα δημόσια έσοδα που συνδέονται με τα αλκοολούχα ποτά δεν είναι το μόνο. Το πρώτο το επέφερε η δεκαετής κρίσης και οι μνημονιακές πολιτικές της υπεφορλόγησης. Έτσι ο κλάδος σημείωσε την μεγαλύτερη κάμψη το 2015 όπου τα καταγεγραμμένα έσοδα από του ΕΦΚ αλκοολούχων ήταν 272 εκατ. ευρώ. Πλέον βέβαια τα έσοδα από τον ΕΦΚ έχουν σταθεροποιηθεί, αλλά η αγορά έχει απολέσει το 50% της αξίας της και των όγκων της ενώ η απώλεια στην προστιθέμενη αξία από την ελληνική οικονομία είναι -2 δισεκ. ευρώ σύμφωνα με τον κλάδο.
Στο φόντο αυτό, πληθαίνουν οι φωνές για την ανάγκη δομικών παρεμβάσεων που εισφέρει σημαντικά στη διαμόρφωση του τουριστικού πακέτου αλλά και προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ λειτουργεί και ως αγωγός δημοσίων εσόδων λόγω των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης , του ΦΠΑ και του φόρου εισοδήματος.
Ειδικά το θέμα της υπερφορολόγησης που αντιμετωπίζει ο κλάδος τα τελευταία χρόνια είναι στο επίκεντρο της προσπάθειας για στήριξη. Στην ανακοίνωσή της χτες η Ένωση ΕπιχειρήσεωνΑλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ) παρεμβαίνει στο δημόσιο διάλογο και τονίζει την ανάγκη λήψης μέτρων και ειδικά στο μέτωπο της φορολογίας.
«Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν για την ανακούφιση, στήριξη και επανεκκίνηση του κλάδου HORECA κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Εντούτοις, θεωρούμε ότι είναι επιτακτικό να διευρυνθούν, καθώς η επόμενη μέρα για την ανάκαμψη και βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και των ανθρώπων του κλάδου απαιτεί πρόσθετες ζωτικής σημασίας παρεμβάσεις. Η μείωση του ΦΠΑ στον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020 μπορεί να είναι ένα πρώτο βήμα, αλλά δεν αξιολογείται ως επαρκές κίνητρο τόνωσης τόσο του κλάδου μας όσο και των επιχειρήσεων εστίασης και διασκέδασης» αναφέρει η ΕΝΕΑΠ και προσθέτει:
«Στο πλαίσιο αυτό, και με δεδομένη τη σταδιακή προσπάθεια επανεκκίνησης της τουριστικής αγοράς, προτείνουμε και στηρίζουμε τη θέση του κλάδου της εστίασης για περαιτέρω και οριζόντια μείωση του ΦΠΑ, εντάσσοντας σε αυτή και τα αλκοολούχα ποτά, καθώς περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις στη χώρα έχουν ως βασική οικονομική δραστηριότητα τα αλκοολούχα ποτά (με συμμετοχή στον τζίρο τους σε ποσοστό >50%).
Η οριζόντια μείωση του ΦΠΑ σε όλη την εστίαση, συμπεριλαμβανομένων των αλκοολούχων ποτών, σε συνδυασμό με το πάγιο αίτημα του κλάδου μας για μείωση και σύγκλιση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα αλκοολούχα ποτά με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο θα ενίσχυαν την καταγεγραμμένη κατανάλωση και αναλογικά τα δημόσια έσοδα με βιώσιμο τρόπο, κερδίζοντας έδαφος από την μη καταγεγραμμένη κατανάλωση αμφιβόλου ποιότητας και ενίοτε ακατάλληλων ποτών.
Επομένως, μια απόφαση προς την παρακάτω κατεύθυνση θα αποτελέσει ανάχωμα στην ανάπτυξη του λαθρεμπορίου και της νοθείας –φαινόμενα που ιστορικά γιγαντώνονται σε συνθήκες κρίσης– και κατά συνέπεια θα είναι τόσο μια ορθή οικονομική πολιτική με το βλέμμα στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, αλλά επίσης και μία πολιτική προστασίας της υγείας των πολιτών, την ύψιστη προτεραιότητα που προσπαθεί να διαφυλάξει αποτελεσματικά η Πολιτεία με τη βοήθεια όλης της ελληνικής κοινωνίας από την έναρξη της πανδημίας.
Κλείνοντας, επισημαίνουμε ότι στην παρούσα πρωτόγνωρη συγκυρία και την κοινή εθνική προσπάθεια για ανάκαμψη, είναι προς το συμφέρον όλων ο κλάδος συνολικά της εστίασης και της διασκέδασης ως αναπόσπαστο κομμάτι του τουρισμού, να παραμείνει ανταγωνιστικός με τις γειτονικές χώρες, αλλά ταυτόχρονα να σταθεί και πάλι σύντομα όρθιος και δυνατός να σχεδιάσει την επόμενη μέρα με άμεσο όφελος για την οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνία».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr